Grannen arga hund springer ständigt till vår tomt

Rialavargen

Trådstartare
Hej
Sedan ett par månader tillbaka har de nya grannarnas hund börjat springa hem till oss så fort han smiter.
Hunden är ung. Jag uppfattar hunden som skygg, jag får aldrig komma nära honom. Han skäller på min hund. Han morrar och han gör utfall utanför vårt staket. Han kommer med så aggressiv energi till oss.
Jag har försökt att vara snäll mot paret men nu börjar jag tröttna. Skulle grinden vara öppen så kommer det bli bråk. Och jag tror att min hund kommer gå som segrare, då min hund är större, men det kan ju bli skador på båda hundarna. Jag har en Corgi, grannarna en blandras, med typ småhundraser i sig.
Jag vill inte att hundarna ska komma i bråk. Jag vill inte att hunden springer ned till oss på det här sättet.

Nu i dag skrek jag åt hunden: gå hem!! Det hade ganska bra effekt, men inte helt.

Jag har ingen lust att gå ut promenader med detta par, för att få hundarna att bli kompisar.

Hur skulle ni hantera situationen?
 
Jag hade påtalat att det faktiskt är olagligt att låta sin hund löpa fritt och rent krasst så om det inte hjälper nånting, om de inte har bättre koll på den efter det, så hade jag kontaktat polisen och gjort en anmälan angående lösspringande och aggressiv hund.
 
Jag hade för grannfridens skull låtit hundarna , om det går, bli kompisar istället. Föreslagit en promenad i lugn och ro. Är hunden eller grannarna aggressiva på riktigt hade jag gett hunden ett obehag där jag bor. En dush med vattenslangen eller liknande. Polisanmälan gör varken till eller från :)
 
I längden så gör det faktiskt det, men gillar man att ha andras aggressiva hundar på sin gård, så är det ju var och en fritt att tycka det.

Nyfiken fråga; hade du resonerat likadant om det hade varit en rottweiler istället för en liten blandis?

Ja jag har aldrig sett polisen agera angående hundbråk förrän hunden biter människa :(
Ja det är skilland på en liten bjäbbsak och en rottis i mina ögon. För rottisen har fysik att skada mina hundar på annat vis.
 
Försök och fånga den och lämna in den till polisen. Kanske blir ett par turer, men sen borde nog grannarna fatta. Eller säg till dom, en gång till som den kommer, då lämnar jag in den hos polisen.
Men orkar man det själv liksom :) jag hade inte haft tid eller ork att köra en hund till polisen gång på gång :D man önskar att folk kunde ta hänsyn om de ska äga djur istället.
 
Hej
Sedan ett par månader tillbaka har de nya grannarnas hund börjat springa hem till oss så fort han smiter.
Hunden är ung. Jag uppfattar hunden som skygg, jag får aldrig komma nära honom. Han skäller på min hund. Han morrar och han gör utfall utanför vårt staket. Han kommer med så aggressiv energi till oss.
Jag har försökt att vara snäll mot paret men nu börjar jag tröttna. Skulle grinden vara öppen så kommer det bli bråk. Och jag tror att min hund kommer gå som segrare, då min hund är större, men det kan ju bli skador på båda hundarna. Jag har en Corgi, grannarna en blandras, med typ småhundraser i sig.
Jag vill inte att hundarna ska komma i bråk. Jag vill inte att hunden springer ned till oss på det här sättet.

Nu i dag skrek jag åt hunden: gå hem!! Det hade ganska bra effekt, men inte helt.

Jag har ingen lust att gå ut promenader med detta par, för att få hundarna att bli kompisar.

Hur skulle ni hantera situationen?

Efter upprepade ggr om grannarna inte lyssnar på att dom får ha koll på sin hund så hade jag lätt kört hunden till polisen och sagt att det springer en aggressiv hund utanför vår tomt för jämnan.. så får ägarna något att fundera på (förhoppningsvis!)
 
Jag tror inte att polisanmälan är min grej, i nuläget. Vi bor i ett villaområde och vi bor nära varandra så jag vill inte starta ett bråk. Men visst, att köra ner hunden till polisen är kanske att tänka över om det fortsätter. Tack för tipset.

Att sätta på vattensprutaren, är det ok?

Vad gäller om våra hundar börjar bråka, och min hund skadar den lilla arga hunden? Alltså om deras hund upprepade gånger har smitit ned till oss och "muckat bråk" och om jag har sagt till dem att det inte är ok?!
 
Vad gäller om våra hundar börjar bråka, och min hund skadar den lilla arga hunden? Alltså om deras hund upprepade gånger har smitit ned till oss och "muckat bråk" och om jag har sagt till dem att det inte är ok?!

När jag frågade en polis samma fråga så skulle jag bli ansvarig för om min hund skadade våran grannes hundar när dom sprang löst ut på vägen när vi gick förbi eller hem till oss.
 
Jag tror inte att polisanmälan är min grej, i nuläget. Vi bor i ett villaområde och vi bor nära varandra så jag vill inte starta ett bråk. Men visst, att köra ner hunden till polisen är kanske att tänka över om det fortsätter. Tack för tipset.

Att sätta på vattensprutaren, är det ok?

Vad gäller om våra hundar börjar bråka, och min hund skadar den lilla arga hunden? Alltså om deras hund upprepade gånger har smitit ned till oss och "muckat bråk" och om jag har sagt till dem att det inte är ok?!
Tyvärr så spelar det ingen roll vem som börjar, du kan bli ersättningsskyldig för ev skador som din hund gör på den andre, har du tur blir det ett jämkat ansvar och de får ta kostnaden själv men strikt sett ansvarar du för allt din hund gör oavsett om deras hund kommer in på tomten och flyger på din eller inte.
 
Men det är alltså värt att utsätta dina hundar för risken att skadas alls bara pga en granne som inte borde äga hund öht? O_o
Nu handlade det om en liten bjäbbig blandras mindre än en corgi. Hade inte varit särskild rädd :) bara hållt min grind stängd om jag varit ts.
 
Jag tror inte att polisanmälan är min grej, i nuläget. Vi bor i ett villaområde och vi bor nära varandra så jag vill inte starta ett bråk. Men visst, att köra ner hunden till polisen är kanske att tänka över om det fortsätter. Tack för tipset.

Att sätta på vattensprutaren, är det ok?

Vad gäller om våra hundar börjar bråka, och min hund skadar den lilla arga hunden? Alltså om deras hund upprepade gånger har smitit ned till oss och "muckat bråk" och om jag har sagt till dem att det inte är ok?!
Jag hade gett hunden en rejäl dush eller annat obehag om jag inte ville ha in den på min tomt..sen beror väl på hur känslig hunden är , om den tar åt sig eller skakar av sig :) nu skrev ju ts dock att hon hade en grind.. så jag hade i ts fall bara hållt grinden stängd. Plättlätt :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
633
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 175
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 225
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 870
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp