Grannen motionerar inte sina hästar!

Sv: Grannen motionerar inte sina hästar!

Nu är det så att jag har i min omgivning många med hundar i flock - uppfödare: Ändå behöver en del av dessa flocklevande hundar annan stimulans - och RubinNovak är det inte också så att lagen idag kräver det? DVS rastning på annan plats dagligen? Det kravet finns inte för hästen.
Varför frågar du mig om lagen? Jag talar ur egen erfarenhet.

Utifrån den utbildning jag har på hund resp häst så har hunden - utöver lagens krav - större behov av annan stimulering än hästen har.
Det är mycket möjligt att det är så. Min åsikt kvarstår dock.

SLU har inte lärt mig att hund och häst är jämförbara avseende behov av stimulering. Så nej - även om du säger en hel del klokt för övrigt så där håller jag inte med. Jag tycker inte - grundat på både utbildning och erfarenhet - att det är finemang att jämföra.

Okej, men jag tycker att det är det :)

Det är också en grejj att jämföra med hundar. Gud NÅDE om en hund vistas 1 minut i en bil som är varm trots nervevade rutor och öppen bagagelucka. Men en häst kan enligt vissa här gå i en hage utan skydd från morgon till kväll. Vartfasen ligger logiken i det?

Hästar kan svettas och har biologiska mekanismer för att klara värme.
En hund får värmeslag och dör.
Det räcker inte med tunga och trampdynor i svår hetta och kanske torka.

Ok gör ett sista försök att förklara.(visar sig ibland vara meningslöst)

Huset vi köpte var i total renoveringsbehov, bara ett tomt skal. Vi var alltså tvungna att använda högljudda verktyg för att kunna bygga klart. Jag var gravid när vi flyttade hit så barnen har varit så små här. Det tog tid för dem att vänja sig att inte gå in i hagarna.
Grannen har bara sitt stall här. Han bor ett par kilometer längre bort. Jag har frågat om han har behövt hjälp med att byta hagar så han ska slippa åka hit så ofta. Men han har avböjt från första stund.
Hundgården som är på 45kvm byggdes till sommaren då ha med sig hunden i en varm bil inte är att tänka på. Hon är med mig på jobbet varje dag annars.
Sitter kanske 2ggr månad i hagen. Bara när han är här hör han henne, de andra grannarna bor en bit bort.
Ni måste förstå mig rätt vilket har missförståtts typ hundra gånger redan.
Jag vill INTE ha hans hästar men jag ser dem var i huset eller på tomten jag än är. Hade hoppats de kunde vara längre bort.
Så om ni som hästmänniskor själva skulle flytta till ett hus med hästar alldeles inpå, skulle inte ni då frågat ägaren om hästarna eller haft åsikter?

Jag bor själv ute i skogen/landet och vet hur känsligt det kan vara med "nyinflyttat" folk.. När man kommer som nyinflyttat så får man faktiskt ligga lite lågt (grovt uttryckt) och självklara saker som att ungar eller hundar vid djuren är inte särskilt populärt...

Ofta så är det även som så att vissa har skött vissa saker på ett sätt hur länge som helst, och att du då utifrån kommer och säger hur saker skall göras alternativt står och kollar när han kommer och sköter sina hästar, kan jag inte tänka mig är särskilt roande.. (Självklart skall man prata med personen ifråga om det är så illa att djuren faktiskt tar skada.)

Sammanfattningsvis så kan man säga att har de bott där i X antal år, skött saker på sitt sätt och haft det relativt lugnt osv, så kan man inte bara klampa in och säga att saker är på ett visst sätt, utan att veta säkert.

Även om du var/är gravid så måste du ju kunna ha koll på dina barn, leksaker och hund. Om hunden sprungit in någon enstaka gång, sånt kanske händer, men detta verkar vara något som händer ganska ofta. Vilket inte är okej.

MEN om fallet är sådant att hästarna faktiskt skulle fara illa, eller att du misstänker att så är fallet. Hör då med någon som faktiskt vet, om du har ute veterinär för dina egna djur så kanske h*n kan slänga in en titt i hagen. Men att gnabba med familjen för sakens skull gör det bara obekvämt för båda familjerna...

KL

Höga ljud från verktyg och liknande, ja det får faktiskt hästarna vänja sig vid är min åsikt! inte tusan kan jag begära att min granne ska sluta renovera bara för att min häst blir rädd!? Nu vet jag att mina hästar inte blir rädda, men iaf.

Ang hunden så är det väl förvisso väldigt jobbigt när den ylar, men det lär knappast skrämma hästarna mer än 5 min som mest.

Det enda jag protesterar emot är barnen! och jag ifrågasätter skarpt varför det skulle ta tid att lära barnen att inte gå in i hagen?! När de börjar gå och börjar visa intresse för djuren så lär man dem det DIREKT! För deras egen skull!!!! Och klarar man inte av det så får man helt enkelt hålla koll på dem konstant!

Om leksaker ligger huller om buller, så ska ingen bry sig om det, så länge de ligger på din mark! Ligger det däremot på vägen så ska det givetvis plockas bort omedelbart!

En häst med normallydnad blir inte rädd för sådana saker som du skrivit på ett sådant sätt att det blir ett problem. Givetvis kan de spänna upp sig lite, blåsa lite, få lite ökad puls osv, men om det händer nåt utöver det så behöver man öva en hel del är min åsikt.

Ang hunden så är det väl förvisso väldigt jobbigt när den ylar, men det lär knappast skrämma hästarna mer än 5 min som mest.

Ang hunden som ylar var inte hästarna problemet som jag förstod det, utan att han själv stördes av det. I övrigt håller jag faktiskt med dig.
Men jag tycker fortfarande att ägaren kan få påpeka ett faktum, beroende på hur han väljer att säga det.

Huset vi köpte var i total renoveringsbehov, bara ett tomt skal. Vi var alltså tvungna att använda högljudda verktyg för att kunna bygga klart.
Ja men självklart men om du såg att hästarna blev rädda kunde ni ju kunna komma överens om någon form av lösning.
Jag var gravid när vi flyttade hit så barnen har varit så små här. Det tog tid för dem att vänja sig att inte gå in i hagarna.
Ojoj mina stackars grannar har blivit halvt ihjäl skällda flera gånger när de varit inne i mina hagar när hästarna gått där! Jag accepterar INTE att grannens barn springer i min hästhage! Det är både farligt och onödigt.
Grannen har bara sitt stall här. Han bor ett par kilometer längre bort. Jag har frågat om han har behövt hjälp med att byta hagar så han ska slippa åka hit så ofta. Men han har avböjt från första stund.
Ja han anser väl uppenbarligen att det inte finns något problem och att han klarar skötseln av hästarna själv?
Sitter kanske 2ggr månad i hagen. Bara när han är här hör han henne, de andra grannarna bor en bit bort.
Men om hundstackarn ylar varje gång han är i stallet förstår jag att han reagerar! Du reagerar på att hans hästar går i en hage och han reagerar för att din hund ylar...
Ni måste förstå mig rätt vilket har missförståtts typ hundra gånger redan.
Jag vill INTE ha hans hästar men jag ser dem var i huset eller på tomten jag än är. Hade hoppats de kunde vara längre bort.
Varför? Har någon i din familj allergier?
Så om ni som hästmänniskor själva skulle flytta till ett hus med hästar alldeles inpå, skulle inte ni då frågat ägaren om hästarna eller haft åsikter?
Så länge hästen har fint hull, vatten, skötta hovar och är tillfredställande rena hade jag inte brytt mig ett skit. Och det gör förmodligen inte Svensk lag heller

Nej faktiskt inte, enda gången jag skulle ha sagt till först är om de missköter sina hästar och att det kan anses som rena missförhållanden. Annars inte.
Hur folk sköter sina egna hästar är helt och hållet upp till var och en, så länge det inte handlar om vanvård eller djurplågeri.

Ställa frågor om hästarna skulle iof jag kkunna tänka mig att göra.
Men då i kategorin:
Vilka fina hästar du har.
Vad heter dem?
Vad är det för ras? osv

Dvs i meningen trevligt småprat om gemensamt intresse.

Jag vet inte varifrån du får din information, men det finns visst lagar som säger att en häst inte får stå instängd i en box 24/7 såvida det inte råder speciella omständigheter.

I dagsläget finns ingen sådan lag. Vart har du fått det ifrån ;)
Däremot så måste hästen från och med 1 aug i år få möjlighet att röra mer på sig.

citat från http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/utevistelseochbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html

"Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. "

Ok gör ett sista försök att förklara.(visar sig ibland vara meningslöst)

Ibland blir jag trött på de som tror att bara de de diskuterar med förstår så skulle de hålla med. Så är det inte, och uppenbart inte i det här fallet, folk håller helt enkelt inte med, det är inte att vi förstår. Merparten har en annan åsikt nämligen den att folk ska få ha sitt privatliv och sköta sig själv och sina djur utan inblandning så länge djuren inte far illa i lagens mening (inte enligt någons privata åsikt).

Jag tycker att du överdriver litet.

Det handlar ju oftast inte heller om en minut.
Eller hur?
Hundar i bil kan få värmeslag och dö.
Hästar som kan dricka vatten och äta saltsten svettas och har en enorm förmåga att reglera sin värme.

Det är rent fysiologiskt oerhört olika.

Eller hur?
Hästar som kan dricka vatten och äta saltsten svettas och har en enorm förmåga att reglera sin värme.

Tja, faktum är ju att det dör några hundar varje år här i landet för att de lämnas i bilen på sommaren, går åt något litet barn då o då oxå efter att de lämnats/glömts i bilen.

I dagsläget finns ingen sådan lag. Vart har du fått det ifrån ;)
Däremot så måste hästen från och med 1 aug i år få möjlighet att röra mer på sig.

citat från http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/utevistelseochbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html

:eek: När dom var ute för besiktning av gården (miljöinspektören) för 2 år sedan sade hon att den lagen redan hade trätt in. Alltså att det inte över huvud taget var godkänt att låta hästen stå instängd i en box dygnet runt. Lagen om alla gångarter vet jag ej, detta var ang instängda hästar.. Borde ringa henne och höra varför hon ger felaktig information :devil:

Eller hur?

Nej, det gör det oftast inte, men jag skrev en minut. Detta var en underdrift för att förtydliga poängen. Tyvärr så är det inte ens ofta bilen ens står i skugga med särskilt mycket öppet.

Självklart är det olika. Därför får man ju också jämföra olika. Jag tror en häst hade haft betydligt mindre chans att klara sig bra utan salt, vatten och i en bil. Likaså att hunden hade klarat sig bättre utomhus med tillgång till vatten än instängd i en bil.

Men min ursprungliga poäng var mer att folk utsätter sina hästar för väldigt mycket vad gäller värme, medan med hundarna är det stenhårda regler som gäller. Nog för att jag är glad över stenhårda regler i det avseendet, tycker bara att hästägare bör få en spark i röven också.

Hästarna klarar en hel del, men hur bekvämt är det egentligen för dom att stå i skuggfri hage hela dagarna?

Självklart är det olika. Därför får man ju också jämföra olika. Jag tror en häst hade haft betydligt mindre chans att klara sig bra utan salt, vatten och i en bil. Likaså att hunden hade klarat sig bättre utomhus med tillgång till vatten än instängd i en bil.

Men det var ju faktiskt inte den jämförelsen du använde som argument. Du skrev:

Det är också en grejj att jämföra med hundar. Gud NÅDE om en hund vistas 1 minut i en bil som är varm trots nervevade rutor och öppen bagagelucka. Men en häst kan enligt vissa här gå i en hage utan skydd från morgon till kväll. Vartfasen ligger logiken i det?

Men det var ju faktiskt inte den jämförelsen du använde som argument. Du skrev:

Jag jämförde hur folk reagerar på vad man utsätter djur för. Inte vad djuren utsätts för.

Jag själv är väldigt emot att ha hundar i bil om det går att undvika sommartid, oavsett bur, nervevade rutor och skugga. Åtminstone de varma dagarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka