Grannens hundar på vår tomt.

Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Tippan skrev:
Det finns folk som avskyr katter lika mycket som det finns folk som avskyr hundar. Jag vet inte varför kattägare alltid tycker att deras katter ska vara accepterade överallt. Jag tycker att man som kattägare måste acceptera att det finns sådana människor också. Markägaren där min kompis bor skjuter alla katter på hans mark. Sen samlar han alla katthalsband på växelspaken till sin bil.
Skillnaden är att det finns reglerat i lag vad som gäller för katter och hundar, det är även reglerat i lag att man inte får skjuta katter som antas ha en ägare. Står man då och medvetet skjuter en katt begår man lagbrott och ska anmälas. :devil: Dina egna åsikter är faktiskt totalt irrelevanta. Tycker du lagen är fel får du verkar för en lagändring, ditt personliga tyckande spelar ingen roll.

Personligen skulle jag se till att katthataren du nämner blev av med licensen om det hade gällt mina katter, för att inte tala om vad jag skulle kunna tänka mig att göra med hans egendom. För som du säger får man ju acceptera att det finns de som avskyr kattjägare, så då får de ju finna sig åverkan. :smirk:
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Å det jag tycker är konstigast av allt är kattägarnas totala oförstående...
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Problemet där är väl att allt är hans egendom och ingen har en egen. Eller så kan man ju välja att inte släppa ut sin katt :angel: Men det är kanske för enkel lösning?
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Ja det är ju litet konstigt.
Vi har 1km till närmaste granne och här så har alla kattor i olika mängd.
Reviren går därför sällan in på någon grannes tomt.
Däremot så har jag tidigare haft problem med lösa hunda på min tomt.
Men tack vare en massa goda råd som jag fick här på Bukefalos, så har jag inte längre det problemet.
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Vad spelar det för roll att det är hans mark? Begår han lagbrott och i det här fallet jaktbrott så ska han anmälas och vapenlicensen dras in. Vad gör han mer för olagligheter tror du? Låter som samvetet är väldigt töjbart och folk som skjuter lite som de vill och känner för är ingen som jag skulle vilja ha i min närhet, oavsett om jag har katt, häst eller hund. :devil:
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Nja inte riktigt samma sak faktiskt tycker jag.
Hemma hos mina föräldrar så finns det dussin å åter dussin katter, har aldrig märkt av dom annat än i hagen där jag lyckats sett dom, har aldrig någonsin varit med om att någon av dom skiter på gården å tror faktiskt inte detta är extremt vanligt.
Däremot så går grannarna ut med sin hund i koppel kan jag tillägga å lät den i ett års tid varje dag skitta på våran nerfart utan att ta upp det eller ens peta bort det med en pinne. Dom sluttade med detta efter det att mamma å pappa hotade med att samla upp all skit under en vecka eller två i en hink å hälla ut den på deras uppfart eftersom att den faktiskt tillhörde dom.

Varför inte göra som så att om katterna ränner runt någonstans, ta fram vatten slangen å hossa ner dom några gånger så slutar dom nog ränna där. Så kan man få göra likandant med hundrana å funkar inte hossen på dom så har dom helt enkelt fritt fram till att ringa polisen å berätta om hur dom känner.
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Tippan skrev:
Problemet där är väl att allt är hans egendom och ingen har en egen. Eller så kan man ju välja att inte släppa ut sin katt :angel: Men det är kanske för enkel lösning?
Men katten är ju inte hans egendom, den tillhör någon annan.
Och det var ju på kattorna som han sköt.
Då så skjuter han på någon annans egendom, d.v.s. kattorna.
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Hade jag varit i eran situation så hade jag respekterat att grannarna inte ville ha mina katter på sin gård.
Jag skulle se till att hålla dem inomhus eller låta någon som kan ha dem ute utan klagande grannar få överta dem, för jag vet att det inte är lätt att få en utekatt att acceptera ett liv inomhus igen.

Sen kan man ställa mer krav på sina grannar och även hänvisa till lagen.
Men man bör ju sopa rent framför sin egen dörr först...
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

*knapplån*

7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.
Lag (1987:260).
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Visst är det så.
Men om katterna har halsband, så kan de ju knappast anses som övergivna.
Det är skillnad på kattor som har en ägare och de kattor som inte har det.
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Grannarna här skjuter regelmässigt av vildkattorna.
De säger dock till först så att vi kan hålla våra inne eller sätta halsband på dem.
Och så känner de oftast igen vilka kattor som ägs av vem.

Det är ju bra även för tamkattorna att rensa bort vildkattor och sommarkattor före vintern.
Det blir så trist annars.
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

1234567890
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Lånar..
Jag har ju som de flesta vet både katter och hundar. Mina grannar har också katter och hundar. Men väldigt sällan jag ser deras katter här hos oss (har nog aldrig gjort det) och jag tror inte mina katter går till dom heller.
Min yngsta hund har några ggr gått till grannen, men de har hjälpt mig och jagat hem henne. Även om de inte tycker det gör något, men jag vill ha mina hundar på min gård och ingen annanstans. Och att få sån hjälp är jättebra, då blir hon hemjagad direkt och har förståt att där borta har man inte att göra.

Så varför inte prata med grannen och be dom jagar hem katterna så jagar du hem hundarna? Även om det är svårare med katter, så lär de nog tröttna om de tex får vatten på sig varje gång de dyker upp.

Jag är en av dom som har mina hundar lösa på gården utan staket, och de går ut och in, så jag har inte alltid uppsikt över dom. Men får de bara lära sig och att ingen klappar dom mm när de går utanför gården, så är det ju snabbt avklarat att lära dom stanna hemma (även om det går folk med hundar på vägen, folk som rider mm). Så att hålla sams med sin granne och få hjälp är guld värt. För det är alltid effektivare att grannen ryter till än jag ska hämta den lilla.
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Grana skrev:
Så varför inte prata med grannen och be dom jagar hem katterna så jagar du hem hundarna? Även om det är svårare med katter, så lär de nog tröttna om de tex får vatten på sig varje gång de dyker upp.
Katter har mycket lätt för att lära sig att de inte skall vara på andras revir.
Så det skall inte vara något problem, faktiskt.

En av mina grannar har en lös hund på sin gårdsplan, och den har då ALDRIG hälsat på hos mig lös.
Den stannar på sin gårdsplan även om jag rider förbi, för den är tränad att göra det,
Det är en Australisk Kelpie.
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Varför inte föreslå din granne den enklaste lösningen?

Dom lär sina hundar att respektera sin revirgräns, dvs tomtgränserna. Är hundarna lösa därinne, lär knappast dina katter hälsa på där.

Columbi ägg!?

LIA
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Du kanske även borde ha lagt in lagen om att det är förbjudet att skjuta av katter som har halsband på sig eftersom att dom har en ägare vilket gör det till en annan människas egendom å blir därför ett lagbrott.
Mannen som skött ner katter som var på hans tomt hängde ju katthalsbandet på sin växelspak. Å dom katterna får man ju inte skjuta, däremot så är jag helt för att skjuta enr vildkatter för jag vte hur mycket problem dom kan ställa till med.
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Vitsippan skrev:
*knapplån*

7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.
Lag (1987:260).

En katt med halsband på sig kan knappast antas vara övergiven eller förvildad....
Han gör sig skyldig till ett lagbrott!!
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Ja, det är ju så man vill ha det när man bor på landet. Att hundarna ska kunna få gå på gården och inte bry sig att folk rider förbi eller går förbi. Annars får man sätta upp staket eller hålla de innen när man själv är inne.
Om inte annat så blir de ju så vana att det kommer hästar mm, så dom kanske inte ens reagerar.
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Tack för svaren, ska försöka prova med vatten slang eller piskan.
Våra katter går aldrig upp till deras hus utan brukar ta en tur nere vid deras uthus vad jag vet. Jag skulle inte tro att de skulle vilja ha våra hästar lösspringande på deras tomt..kanske man ska skulle säga lika tillbaks då att; ja era hundar är ju här.. ;)
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Vilka fina högar dom skulle få :D

Kom ihåg å sätta på avdering på hästarna utfialla tt hundrana bits bara ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
675
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 205
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 407
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 389
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp