Granngårdens egna foder vs Krafft foder?

Allt beror ju på vad som behövs i foderstaten. Är det protein så finns det både billigare och bättre protein med samma kvalitet.
Vil man ha energi så tillsätter man ju det i form av något rent energifoder. Varför ta en blandning som är onödigt dyrt?
Jag har kollat på potatisprotein men hittar inte någon som säljer enbart det. Tips? Eller har du annat i åtanke?
 
Hur är potatisprotein att utfodra med i ren form, äter hästar det eller måste man blanda med mash elelr liknande?
 
Hur är potatisprotein att utfodra med i ren form, äter hästar det eller måste man blanda med mash elelr liknande?

Jag blandar i kli och betfor eftersom jag använder det för att få i dem ordentligt med vatten. Behöver jag protein så fyller jag först upp med lucern och sedan potatisproteinet. De verkar gilla potatisprotein.

Man kan även använda sojamjöl. Det är inte lika klimatsmart som potatisprotein men är oftast lätt att få tag i, jämförelsevis. Det finns lite restriktioner på hur mycket man kan ge per giva per mål som jag aldrig kommer upp i och aldrig lärt mig. Det brukar dock vara rejält med soja.

Någon som kan svara på det?
 
Jag har blandat med lucernhack eller lucernpellets (gillar hack bättre)
Jag är lite rädd att fodra med lucern pga foderpackningar men jag kanske är onödigt försiktig? Har haft flera hästar i stallet som haft stora problem med det och gemensam nämnare har varit lucern så det ska vara så grovt och hårda strån.
 
Hur är potatisprotein att utfodra med i ren form, äter hästar det eller måste man blanda med mash elelr liknande?
Det är ju väldigt ”flygigt” liksom. Jag har inte testat att ge hästen torrt, blandar i blöt mat. Känns som att det skulle damma omkring en massa men annars tror jag många hästar gillar smaken.
Brukar göra soppa på lusernpellets 👍
 
Jag blandar i kli och betfor eftersom jag använder det för att få i dem ordentligt med vatten. Behöver jag protein så fyller jag först upp med lucern och sedan potatisproteinet. De verkar gilla potatisprotein.

Man kan även använda sojamjöl. Det är inte lika klimatsmart som potatisprotein men är oftast lätt att få tag i, jämförelsevis. Det finns lite restriktioner på hur mycket man kan ge per giva per mål som jag aldrig kommer upp i och aldrig lärt mig. Det brukar dock vara rejält med soja.

Någon som kan svara på det?
På soja är maxgivan 100 gram soja/100 kg häst och dag. Man bör dela upp givan på flera mål om man ger maxgivan.
Potatisprotein har en maxgiva på 50 gram/100 kg häst och dag. Även här bör man dela upp givan på flera mål om man ger maxgivan. Vissa ställen anger att man bör ge max 30 gram/100 kg häst/utfodringstillfälle.

Man ska på alla proteinfodermedel ha koll så att proteingivan/mål och dag inte blir för hög. Det gäller alltså inte bara på soja och potatisprotein utan på alla typer av kraftfoder. Som vanligt gäller att man första hand alltid använder grovfoder innan man börjar titta på kraftfoder. Lucern och betfor är grovfoder.
 
Jag är lite rädd att fodra med lucern pga foderpackningar men jag kanske är onödigt försiktig? Har haft flera hästar i stallet som haft stora problem med det och gemensam nämnare har varit lucern så det ska vara så grovt och hårda strån.

Jag ger pellets som blöts upp med kli och betfor. Då är det liksom drickbart även om man ju kanske vill ha ståna som tuggtid. Men, det går ju inte alltid om man är rädd för just foderinpackningar.
 
Jag gillar proteinskjutsen från lucernhack+vimitals protein complex. Tillsammans med vetekli och betfor får vi lite extra vatten och tuggtid också :up:
 
Jag ger pellets som blöts upp med kli och betfor. Då är det liksom drickbart även om man ju kanske vill ha ståna som tuggtid. Men, det går ju inte alltid om man är rädd för just foderinpackningar.
Kan du ta kort på hur en sån gegga ser ut i färdig form? Har du haft problem med foderinpackningar?
 
Kan du ta kort på hur en sån gegga ser ut i färdig form? Har du haft problem med foderinpackningar?
Menar du foderinpackning i tänderna eller foderstrupsförstoppningar? Jag har känt en häst som dog av en näve lusern men det var foderstrupsförstoppning, aldrig träffat på någon som fått foderinpackningar, men efter att kompisens häst dog ger jag alltid uppblött lusern om det är pelleterat.
 
Menar du foderinpackning i tänderna eller foderstrupsförstoppningar? Jag har känt en häst som dog av en näve lusern men det var foderstrupsförstoppning, aldrig träffat på någon som fått foderinpackningar, men efter att kompisens häst dog ger jag alltid uppblött lusern om det är pelleterat.
Nej menar foderinpackningar mellan tänder och vet flera stycken som haft det pga lucernhack och även pellets. Skulle aldrig ge lucernpellets torrt.
 
Jag har unghästar som byter tänder så vill inte riskera något
Okej!
Men med blötlagd lusernpellets så finns det ju ingen risk alls. Tar du tillräckligt med vatten blir det verkligen som soppa i konsistensen. Min häst dricker/sörplar i sig sin lucern ;)

Tillägg: Jag ger lucern enbart för att ha något att blanda potatisproteinet i. Eftersom det är just protein som saknas i foderstaten så tyckte jag att en liten symbolisk giva lucern kändes mer meningsfull än betfor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
688
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
644
Senast: Tonto
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 880
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp