Gräs är gott. Eller nåt 😅 Bäst betesreducerare som faktiskt reducerar?

Bukefalos 30 år!

Om dom inte går sönder så skulle jag prova Thinline för dom har det minsta hålet på marknaden, 2,5 cm i minsta hålet. Gäller dock att spänna den rätt så dom inte kan äta på sidorna.. Dom hinkmodellerna med avlångt hål äter våra hästar obehindrat i oxå, alldeles för stora hål. Hålen på hinkmodellerna varierar ganska mycket men dom helt i gummi har mindre hål och mindre risk för skav men är för små för att en fullstor häst ska kunna röra munnen ordentligt. Känns som ett designfel..

Hennes häst har för stor mule för dom i gummi från Horze etc så hon klipper upp mellan dom stående gummiremmarna så den blir rymligare runt mulen. Men det behöver ju inte du göra eftersom din häst är mycket mindre, men den modellen är iaf mer hållbar än Thinline men har något större hål, kanske 3 cm. Men blir ju då inte större heller. Fördelen är ju oxå att den är lite tjockare så dom når inte det kortaste gräset sas.
Den hinkmodellen jag har är hålet nästan 3 cm på. 2,7-2,8 typ.

Thinline hade hon ätit vid sidan om på tror jag.

Nej det har inte varit aktuellt. Hon hade ett väldigt milt anfall när jag köpte henne för 10 år sedan. Hon var jättefet och en dag i hagen upplevde jag att hon rörde sig på ett annorlunda sätt, hon hade också en svullnad på nacken. Inget bete den sommaren och bantning men hon behövde inget smärtstillande. Hon funkar på nuvarande ställe men eftersom vi ska flytta så har jag en dröm om att göra ett tracksystem med små gräshagar som kan öppnas vid behov. Låter spännande med ny medicin, har bara läst om Ivokana och många är ju väldigt nöjda.

Angående att få flera perspektiv så tänker jag att det är syftet med Buke, annars är det bättre att fråga chatgtp.

Fattar det! Var bara nyfiken då jag själv har dålig koll 😊

Ja du. Är det verkligen en bra hästhållning att vara mån om sin häst? Jag borde såklart göra som majoriteten och stå och gapa av förvåning om hon blir sjuk istället för att förebygga.

Vi har väldigt olika syn på vad vi utsätter våra hästar för du och jag och sålänge de som känner mig inklusive veterinärer och hovslagaren berömmer min hästhållning så kunde jag inte bry mig mindre om vad du tycker eller vad du fantiserar ihop för märkliga saker om min hästhållning.
För att inte bry dig så går du duktigt i försvar mot alla som inte delar din åsikt eller kommer med annan frågeställning gällande det du beskriver. Jag har aldrig påstått att du inte är mån om din häst. Jag ställde en fråga. Jag sa vad jag skulle ha gjort. Jag har inte gått till något angrepp alls här men du tar det uppenbart personligt och påstår i din egen fantasi att jag skulle ha fantiserat ihop något vilket jag inte har. Jag ställer en relevant fråga baserat på den informationen du gett i tråden och inget annat. Det är en intressant frågeställning även om du inte tycker det. Det här är ett forum och där kan man inte alltid styra sina trådar och vad som kommer upp. Om du tar illa upp över frågeställningen och läser ut annat än just det får det stå för dig.

För att inte bry dig så går du duktigt i försvar mot alla som inte delar din åsikt eller kommer med annan frågeställning gällande det du beskriver. Jag har aldrig påstått att du inte är mån om din häst. Jag ställde en fråga. Jag sa vad jag skulle ha gjort. Jag har inte gått till något angrepp alls här men du tar det uppenbart personligt och påstår i din egen fantasi att jag skulle ha fantiserat ihop något vilket jag inte har. Jag ställer en relevant fråga baserat på den informationen du gett i tråden och inget annat. Det är en intressant frågeställning även om du inte tycker det. Det här är ett forum och där kan man inte alltid styra sina trådar och vad som kommer upp. Om du tar illa upp över frågeställningen och läser ut annat än just det får det stå för dig.
Jag ska försöka förklara på ett annat sätt. För ett tag sedan skrev du en tråd om migrän. Du skrev att du fick migrän när du red för att den statiska rörelsen av att hålla i tygeln triggar. Tänk då om någon började orera om att du ju måste tänka på hästen hur hemskt det måste vara för den om du håller så statiskt i tygeln. Att du måste lära dig rida och att det inte är någon bra hästhållning att göra så istället för att svara på vad du faktiskt frågade efter. Istället för att utgå ifrån att du självklart gör det bästa möjliga för dina hästar, dvs du gör vad du kan för att sluta hålla tygeln statiskt och istället mjukna men att du behöver hjälp med ett problem under tiden började folk hitta på att du gör så för att det passar dig och jadajada. Det här är precis samma sak.

Du börjar orera om att om hästen inte klarar 6 timmar på magert naturbete med betesreducerare. Att den ska tas från betet helt. Du försöker också få med dig andra bukefalister och då är det inte heller en bra hästhållning jag har och du utgår ifrån att hästen fortsätter gå på bete. Du fortsätter sedan påstå att hästen absolut ska gå på bete och att det inte är någon bra hästhållning när hästen inte klarar det upplägget jag har. Dvs du hittar på en historia som passar dig för att kunna starta drev utan att bry dig om sanningen. Det är riktigt riktigt fult. Det är så mobbare gör och är det något jag verkligen inte tolererar så är det sådant.

Jag ska försöka förklara på ett annat sätt. För ett tag sedan skrev du en tråd om migrän. Du skrev att du fick migrän när du red för att den statiska rörelsen av att hålla i tygeln triggar. Tänk då om någon började orera om att du ju måste tänka på hästen hur hemskt det måste vara för den om du håller så statiskt i tygeln. Att du måste lära dig rida och att det inte är någon bra hästhållning att göra så istället för att svara på vad du faktiskt frågade efter. Istället för att utgå ifrån att du självklart gör det bästa möjliga för dina hästar, dvs du gör vad du kan för att sluta hålla tygeln statiskt och istället mjukna men att du behöver hjälp med ett problem under tiden började folk hitta på att du gör så för att det passar dig och jadajada. Det här är precis samma sak.

Du börjar orera om att om hästen inte klarar 6 timmar på magert naturbete med betesreducerare. Att den ska tas från betet helt. Du försöker också få med dig andra bukefalister och då är det inte heller en bra hästhållning jag har och du utgår ifrån att hästen fortsätter gå på bete. Du fortsätter sedan påstå att hästen absolut ska gå på bete och att det inte är någon bra hästhållning när hästen inte klarar det upplägget jag har. Dvs du hittar på en historia som passar dig för att kunna starta drev utan att bry dig om sanningen. Det är riktigt riktigt fult. Det är så mobbare gör och är det något jag verkligen inte tolererar så är det sådant.
Jag tänker att du nog inte mår så bra nu som sitter och drar upp tråden jag skrivit om migrän mitt i allt. Jag har inget behov att försvara det du skriver om den alls för det är något påhittat. Du får nog släppa det här nu och inse att du inte kan styra tråden, att jag inte gått till angrepp på dig personligen och sluta ta det så. Du behöver inte besvara mig helt enkelt om det inte passar. Jag har varken startat drev eller försökt uppmana bukefalister till detta men det här inlägget där du anklagar mig för det är ett påhopp och inget annat. Jag hade en frågeställning på den informationen du skrev. Det gör mig inte till en mobbare som du försöker få mig utmålad till.

Vad du tar i!
Jag tolkar absolut inte hennes inlägg på det sättet. Och att anklaga henne för att få ihop ett drev mot dig stämmer inte alls vad jag har sett i tråden.
Tycker själv du varit rätt hård i tonen och ibland riktigt taskig på senaste tiden.

Är den på bilden en riktig modell alltså?

Jag undrar samma! Varierar väl från häst till häst men borde ändå någon gång komma lite mer objektiv data på hur väl olika modeller minskar intaget. Kan också svära på att de i amerikanska poddar pratar om inlägg i Greenguard för att ytterligare minska intaget men har inte googlat.

Om dubbelt så borde väl isf en typ av den som bara är nät utanpå vanliga vara enlaste att testa tänker jag spontant.

Äntligen googlat! Och visst finns det inlägg till GG: https://www.gg-equine.com/collections/muzzle-inserts

Jag vet inte om jag redan svarat det men jag limmade en tunn gummimatta utanpå greeguard och skar upp färre ”hål” till shetlandsponnyn. Funkade perfekt. Se nya inläggen gör samma sak men verkar svåra hitta i Sverige

Fick tips om en europeisk sida av GG Equine US och har nu beställt inserts! Så himla förvirrande att alla länder hae olika sätt att ange storlek och många utan storlekstabeller med mått. Hittade även en klisterlapp mot skav jag ska testa. Är så otroligt opysslig och ponnyn fick skav på hakan senast. Läderinlägget verkade bara finnas i Horse så testar det vanliga samt Diet så länge.

1000045669.webp

Fick tips om en europeisk sida av GG Equine US och har nu beställt inserts! Så himla förvirrande att alla länder hae olika sätt att ange storlek och många utan storlekstabeller med mått. Hittade även en klisterlapp mot skav jag ska testa. Är så otroligt opysslig och ponnyn fick skav på hakan senast. Läderinlägget verkade bara finnas i Horse så testar det vanliga samt Diet så länge.

Visa bifogad fil 191185
Du får gärna uppdatera. Funderar på både läser och diet nästa år. I år är gräset nu för kort för ilägg

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka