Gravid, vilken period är det svårast att ha häst?

Rent fysiskt hade jag nog kunnat rida till runt v 30. Då blev jag så otymplig och osmidig att jag knappt kunde resa mig från golvet. Jag slutade rida runt v 15 för jag blev rädd för att ramla av min unghäst.
 
Första barnet red jag tills ca v. 34 tror jag, men var mest skritt sista veckorna. Är nu i vecka 36 och har inte ridit senaste 2-3 veckorna då hästen flyttat stall och kände att jag inte skulle vara den som red första gångerna på nytt ställe.
Jag hade nog planerat för att lämna iväg de sista 3-4 veckorna, då blir det sällan någon vidare kvalité på ridningen iaf. Så har du själv ett par veckor efter förlossningen plus eventuellt vila efter utbildningen till att komma in i mammarollen och komma igång igen. Man vet ju heller aldrig om man föder för termin eller går över tid.
 
Hej,

Är gravid med mitt första barn och har en fyraårig ridhäst. Än så länge kan jag rida som jag önskar och framöver när jag blir större även tömköra i större utsträckning. Hästen är snäll så sålänge min kropp tillåter kommer jag kunna jobba med honom som det känns nu.

Har dock insett att förr eller senare kommer jag behöva en paus och hästens utveckling kommer inte bli som jag planerat. Skulle egentligen hoppas in ordentligt och börja tävlas till hösten men det känner jag att jag kommer vänta med nu.

Har bestämt mig för att lämna hästen på utbildning i två månader för att han ska vara i fas som femåring och jag ska kunna släppa på den stressen lite. Vill därför fråga er som varit gravida/haft nyfödda barn och häst samtidigt - när tror ni helst man behöver den pausen? Innan/efter förlossning osv. När han är hemma är det inget större arbete för mig att ha honom så han står med fullservice men vill att han ska vila så lite som möjligt.

Medryttare är inte aktuellt i dagsläget.

Tacksam för era svar och tankar!

Du skriver inte om du planerar att amma och/eller flaskmata. Mitt bästa tips är att läs gärna på innan så du är förberedd på faser, "beställningar" osv. Man kan känna sig väldigt låst de första månaderna med en nyfödd, men allt går att lösa. Eller så kan det bara vara så att man inte vill något annat än att mysa med sin bebis hela den första tiden (månaderna).

Har du en partner som aktivt ser till att du får möjlighet att rida? Och som stöttar dig oavsett de val du gör amma/flaskmata?

Många får också ledvärk. Min satt i under två år, och första året ville jag inte rida pga den. Sen gick det bra, trots värken.
 
Går det planera in 4 åringens vila i slutet av din graviditet? I så fall hade jag skickat den i samband med BF.
Ja det hade kunnat funka, vila sista månaden som gravid, iväg 2månader i samband med bf och vila efter ca 1 månad! Går på stor lösdrift och har en liten stark kropp så jag är inte orolig att han måste hållas igång mer än så egentligen :)
 
Stort tack för alla svar!

Precis som många skriver är det ju väldigt individuellt men måste ändå ha en plan och får hitta nya lösningar om saker och ting skulle ändras!

Kommer troligtvis planera in att lämna honom två veckor innan bf och låta honom vara iväg två månader. Sedan kan han vila 3-4 veckor både innan och efter utbildningsperioden.

Jag planerar att amma om jag kan det men min sambo kommer vara hemma med mig första tiden då han pluggar hemifrån. Stallet ligger väldigt nära och jag har inget stalljobb att göra, därför hoppas jag att han kommer att klara ta barnet 1-2h efter två-tre månader så att jag kan börja rida/tömköra igen ☺️
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 842
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 185
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 094
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 236
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp