Sv: Rida gravid?

Kardinal skrev:
Varför det:confused:

Att krocka i en bilolycka är väl itne mindre farligt än att trilla av hästen, och det är inte ovanligt med bilolyckor direkt
Bil ar mer en nodvandighet i dagen samhalle:smirk:
 
Sv: Rida gravid?

Jag red tills det var två dagar kvar...man var inte särskilt smidig, men det gick!
En vecka efter förlossninga var jag uppe i sadeln igen, men då i lätt sits av naturliga skäl=)
Har alltid haft häst trots bildande av familj men jag har även haft möjligheten att kunna köra mina hästar, vilket har underlättat då man kan ta "familjen" med sig.
 
Sv: Rida gravid?

När jag frågade BM om detta så sa hon att så länge det känns bra så gör det!

Jag red fram till v 24 då det började göra ont i magen o i höfterna efteråt. Jag har en stor mage allaredan, kanske är därför.. :D
 
Sv: Rida gravid?

maria-mp skrev:
Grejjen e ju att jag inte tycker jag e hysterisk:smirk: Jag tycker man ska leva helt normalt, men, pa en hast finns det en risk att flyga av, och jag har en vaninna som fick missfall vid sadant tillfalle.


Varför sätta sig på en häst som man inte är trygg på??
Har man inte tillräcklig ridvana eller omdöme så ska man ju inte upp på hästen med barn i magen.
 
Sv: Rida gravid?

*knapplån*
Jag red fram till sjunde månaden,slutade när jag började få ont pga foglossning samt ryggvärk odylikt.Började rida igen två månader efter förlossning.Efter förlossningen hade jag väldig värk från rygg och foglossning så att jag knappt kunde gå men fick rådet av min husläkare att fortsätta rida då jag faktiskt hade tänkt att sluta.
Tack o lov att jag lyssnade för nu nio månader senare har jag gått ner i vikt, stärkt mina muskler tack vare ridningen.Smärtan blev bara mindre och mindre och i början va jag tvungen att ta värktabletter när jag skulle rida men inte längre.Har fem barn på 18 år,17 år,5 år,3 år samt en på nio månader och de minsta brukar följa med mig till stallet och jag ser inga problem med att kombinera barn och häst:love:
 
Sv: Rida gravid?

knapplån

Det där med framfall...
Borde de igentligen inte vara bra att rida just pga det? man tränar ju upp alla muskler och hjälper saker och ting att stanna på plats...

eller är jag helt ute å cyklar?
 
Sv: Rida gravid?

Du har helt rätt!
Framfall beror bl a på dåliga bäckenbottenmuskler. Och att rida ger - just det: stark bäckenbotten.
Det kan t o m vara lite svårare att föda om man har en väldigt vältrimmad bäckenbotten. Men det ger ju så många andra fördelar.
 
Sv: Rida gravid?

CillaW skrev:
Du har helt rätt!
Framfall beror bl a på dåliga bäckenbottenmuskler. Och att rida ger - just det: stark bäckenbotten.
Det kan t o m vara lite svårare att föda om man har en väldigt vältrimmad bäckenbotten. Men det ger ju så många andra fördelar.
Jag tyckte oxa det lat konstigt, men det ar bara en uppgift jag hort av en sjukskoterska
 
Sv: Rida gravid?

maria-mp skrev:
Bil ar mer en nodvandighet i dagen samhalle:smirk:
va? jag klarar mig utmärkt utan bil. Statistiskt sett är det bättre att åka tåg eller buss om man ska åka långa sträckor, varför man nu ska göra det när man är gravid. Om man inte bor mitt i skogen,
och om jag fick välja på att rida och åka bil till jobbet när jag var gravid, så säger ju statestiken rida.
 
Sv: Rida gravid?

litenmama skrev:
Har fem barn på 18 år,17 år,5 år,3 år samt en på nio månader och de minsta brukar följa med mig till stallet och jag ser inga problem med att kombinera barn och häst:love:


wow!:D

*kort kort
 
Sv: Rida gravid?

Nu HAR jag barn, och mitt barn är som individ viktigare för mig än någon annan eller något annat, det är inte det jag pratar om. Det jag pratar om är att företeelsen "att ha barn" inte var så viktig för mig innan jag fick barn och tidigt i graviditeten så att jag hade kunnat tänka mig att offra min ridning och mitt hästliv för att få barn. Men jag och min man var överens om (och är fortfarande, fem år senare, överens om...) att det går utmärkt att både ha barn och häst. Vi var också överens om att jag själv skulle bestämma hur jag skulle göra med ridning under graviditeten. Så jag anser att man inte måste välja.

Nu tror jag, liksom CillaW, att ridning inte ger någon dramatiskt ökad risk för missfall, men om det nu vore så, då tog jag ju den risken. Vilket är mitt val, och vilket inte alls gör mig till en sämre förälder nu, vilket en del här tycks tro.
 
Sv: Rida gravid?

Excalibur skrev:
Varför sätta sig på en häst som man inte är trygg på??
Har man inte tillräcklig ridvana eller omdöme så ska man ju inte upp på hästen med barn i magen.

Hur vet du att hon inte brukar vara trygg på sin häst? Har din häst aldrig gjort något oväntat så att du ramlat av, eller åtminstone varit på väg att ramla av??
 
Sv: Rida gravid?

Jag tycker att det här är ett intressant ämne, att höra hur andra har gjort under sina graviditeter...

För mej har det allltid varit självklart att jag vill hålla upp när jag är gravid, men jag tycker absolut att det är upp till var och en hur man vill göra, vad man anser är olika risker osv...en del tror ju också att rökning och sprit är ofarligt för fostret, men det är väl ändå bevisat skadligt?? Eller vad säger du cilla w? ;)
Alla lever ju sina egna liv liksom...

Jag ser inte ner på de som rider under en graviditet, men jag tycker heller inte att man stenhårt ska hävda att det är helt ofarligt... jag har aldrig sett nån forskning eller liknande som garanterar att det är riskfritt (?), så uppenbarligen kan man bara ha olika åsikter om detta eller hur??!!
 
Sv: Rida gravid?

maria-mp skrev:
:bow: , jag har svart att fatta att inte alla ser risken:confused: , jag ar inte radd av mig, men, det ar ju sitt barns liv som riskeras!:mad: Har en vaninna som ramlade av och forlorade sina tvillingar, efter forsokt fa barn i manga ar. Ska man bevisa att man ar fysiskt stark eller? Nan :devil: egotripp? Na, vakna o tank pa att en olycka kan vara framme, aven for varldens basta ryttare!

Jag kan då kontra med att jag ramlade av när jag var gravid i 5 månaden och jag födde en friskt stor son några månader senare ändå.

Så då kanske man kan säga att alla fall inte ger missfall? Eller?

Det är mycket i vårat samhälle som är farligt men som vi ändå utsätter våra barn för utan att tänka, dit hör tex bilåkning, många fler dör varje år vid bilkrockar, avåkningar mm än av ridningen.

Det finns säkert fler saker vi utsätter våra barn för utan att blinka men jag kommer inte på någonting mera just nu.

Jag tycker dock inte att man ska dömma andra personer för att dom väljer att rida, även du har ju gjort det.
 
Sv: Rida gravid?

Jo, jag red oxa, med forsta barnet,men jag ar sa glad att inget hande! Det kanns sa latt att vara efterklok:smirk: . Efter det som hande min vaninna sa tankte jag till lite extra. Jag vet att man inte ska ta ner till individniva, men att man ska vara val medveten om att risken finns. Aven om det finns delade meningar om det:angel: .
 
Sv: Rida gravid?

Nerika skrev:
...en del tror ju också att rökning och sprit är ofarligt för fostret, men det är väl ändå bevisat skadligt?? Eller vad säger du cilla w? ;)
Alla lever ju sina egna liv liksom...

Det är ganska välkänt, och även bevisat, att det inte är bra att röka och dricka alkohol under graviditet. Även om en del tydligen tror annorlunda.
 
Sv: Rida gravid?

Det är inte farligt för ett friskt foster om mamma skulle ramla av.Det är mkt väl skyddat,MEN det som kan vara farligt är om mamma skadar sig allvarligt och behöver bli opererad och nedsövd,då finns det risk för fostret.
Dock kan man ju skada sig på andra sätt än genom hästar,så ska man hårddra det hela ska man inte göra någonting,vilket ju givetvis inte är nyttigt heller!
Tycker att en del blåser upp denna diskussion.
LÅT VAR OCH EN HANDLA EFTER EGET HUVUD;VAD MAN FINNER LÄMPLIGAST!
 
Sv: Rida gravid?

Nerika skrev:
Hur vet du att hon inte brukar vara trygg på sin häst? Har din häst aldrig gjort något oväntat så att du ramlat av, eller åtminstone varit på väg att ramla av??

Nope faktiskt inte!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 327
Senast: Manji
·
Gravid - 1år Man blir ju galen när man googlar, som gravid får man ju inte göra typ något alls…. Googlar man på jacuzzi så står det att man ska...
Svar
9
· Visningar
1 589
Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
650
Senast: Pilot
·
IT & mobiler Tänkte försöka skaffa en hemsida till en mindre kennel. Önskar en ren design med inte alltför mycket detaljer. Lättnavigerad. Någon...
Svar
5
· Visningar
334
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp