Sv: Rida gravid?

Det är inget att hmma åt..

Jag har en 17årig trotjänare som gått 11 av sina år på ridskola. Har ridit honom under de 12 åren jag känt honom.
Han har även under flera år tjänat som handikapphäst.
Han är trafiskäker o har ett bra huvud.

Har tränat honom på många "läskiga" situationer o vet att han är trygg med mig.

Så det finns visst hästar.. Dom blir vad man gör dom till! Men man behöver inte träna dom när man är gravid :smirk:
 
Sv: Rida gravid?

har ridit under mina 4 graviditer har funkat hyffsat bra,dom sista 2 har jag haft sån jädrans bäckenuppluckring så jag knappt kunde gå,men upp på hästryggen skulle jag i alla fall;)
sista graviditets månadrena har jag typ bara kunnat skritta kortare stunder.
man känner själv om det känns ok eller inte.

lycka till :) mvh Arabizar
 
Jag är gravid i vecka 33 och rider fortfarande med god aptit. Men jag har diverse problem... Hur tusan kommer man av på ett trevligt sätt?? Jusst nu är det inte aktuellt med den vanliga "kaptensavhoppningen" med dubbel klackspark, om man säger det så... Magen är lite ivägen..:bump: Jusst nu slänger jag benet över manken och glider ner, och landar som en padda..
Och hur får man magen att sluta guppa? Ska man prova att köpa en sån där mammagördel? Eller finns det speciella ridbyxor med jumbomage? Om nån vet nån som säljer gravidridkläder, så är jag tacksam för svar, fast det är klart, om 7 veckor kan man ju iallafall hoppas att man har lyckats klämma ut ungen, och då kanske, kanske, man kan komma i sina gammla ridbyxor!
 
Sv: Gravid!

jag skulle inte vilja rida när jag var så gravid:crazy: Vad gör du om du ramlar av och landar på bebben?

Nu bort från off-topic;
Du kan ju alltid hoppa av som du gör nu, fast ner på en ramp, så du rider upp till ett bord/handikappramp och glider av där, sedan går ner på marken.
 
Sv: Gravid!

Tja, ramla av får man ju helt enkelt låta bli, lunkar bara runt lite grann på ridbanan med min gammla häst, unghästarna har jag överlåtit till min gubbe.
 
Sv: Gravid!

Hoppa av på westernvis dvs ha kvar ena foten i stigbygeln. Kanske inte funkar på en allt för hög häst dock, vet inget om att vara gravid:o ...var bara ett förslag!:)
 
Sv: Gravid!

Avsittning från "damsadel"

Rid så längge du orkar. Men bara på stadig häst och utsätt dej inte för onödiga risker.

Rid väl och njut av det fina vädret.:)
 
Sv: Gravid!

Ja, ridningen i sig är ju inte jobbig, jag har inga foglossningar eller ont nånstans, mår faktiskt oförskämt bra. Jag har alltid gruvat mig för graviditeter(detta är min första), men så bra som jag mår så kunde jag nog vara gravid hela tiden!
Nja, kanske inte, magen är ju lite ivägen.... Vore ju synd på alla mina ridbyxor om dom inte blir andvända igen!
 
Sv: Gravid!

Jag satt av på westernvis med ena foten kvar i stigbygeln när jag var gravid - det kändes stabilast. Lustigt - folk frågade alltid hur jag kom UPP på hästen med magen, och det var inga problem alls.... Komma av, däremot, är ju mycket svårare!

Guppandet och skumpandet löste jag på det bästa av alla vis - jag rider islandshäst! Tölt är en fantastisk gångart för gravida (och andra)! Faktiskt är även pass bekvämare än trav - man sitter mer still.
 
Sv: Gravid!

Roheryn skrev:
Jag satt av på westernvis med ena foten kvar i stigbygeln när jag var gravid - det kändes stabilast. Lustigt - folk frågade alltid hur jag kom UPP på hästen med magen, och det var inga problem alls.... Komma av, däremot, är ju mycket svårare!

Guppandet och skumpandet löste jag på det bästa av alla vis - jag rider islandshäst! Tölt är en fantastisk gångart för gravida (och andra)! Faktiskt är även pass bekvämare än trav - man sitter mer still.

Hmm.. jag kan tänka mig att en islänning är rätt bekväm i detta läget, jag har en flock feta skummpiga nordsvenskar!!! Upp kommer man ju alltid, det är inga problam, jag klättrar på allt, stenar, skottkärran, brunnslock! Men sen när man ska av så är ju "fläsket" ivägen, men det funkar ganska bra med att kliva av, därimot så vågar jag inte kliva av på nånting, känns som om man ska välta och klappa i skiten så det visslar om det!:bump:
Hehe, min svärmor är halvt hysterisk på mig, hon gillar inte att jag rider när jag är gravid. "Tänk om du ramlar av!" Jag försöker kontra med " Och jag kan krocka, rammla ner för trappan, eller välta med cykeln!!!":devil: Man kan väl inte gå och oroa sig hela tiden för vad som kan hända? Hade ni bekymmer med hysteriska kärringar under era graviditerer?
 
Sv: Gravid!

Ja, jag red ju fram till och med graviditetsvecka 34, ungefär. Red som jag brukade, alla gångarter, både på bana och i skog och mark, ca 5 dagar i veckan. På hela den tiden fick jag EN positiv kommentar till det hela - det var en tjej i samma klubb, som kom fram efter en träningstävling som jag red när jag var i sjunde månaden. Hon sa ungefär "Vad härligt att du rider fortfarande. Så vill jag också göra om jag skulle bli gravid" (och vad jag vet gjorde hon det när hon fick barn några år senare). I övrigt var det en mängd kommentarer av typen "akta bebisen", och så ännu fler kommentarer på temat att jag aaaaldrig skulle komma att hinna eller vilja rida efter det att barnet var fött. Men när min dotter var fyra månader, köpte jag en ny unghäst som jag red in själv, och efter det fick jag liksom inga fler kommentarer.....
 
Sv: Gravid!

Jag vet inte alls hur det ligger till, men har hört att man inte ska rida när man är gravid för barnets skull. Att det var större risk att det blev någons skada på barnet vid förlossningen då.
Är jag helt fel ute eller gäller det bara senare delen av graviditeten?
 
Sv: Gravid!

min barnmorska sade att så länge ingenting gör ont är det ok. inkl ridning. hon menade även att barnet ligger väldigt skyddat inne i magen , det skall till rejäla olyckor för att det skall påverkas. med första barnet red jag i princip hela graviditeten, men lät bli hoppningen för jag tyckte det var obehagligt. med den andra började fogarna svida redan i femte månaden så då lade jag ned helt. jag tror inte barnet påverkas så mycket, däremot kvinnans kropp -man skall vara rädd om sina fogar och rygg för att förebygga framtida besvär. och sedan skall man naturligtvis göra det som känns bäst för en själv! lycka till med graviditet, förlossning och ridning!
 
Sv: Gravid!

Bara en liten fråga, hur lång tid tar det efter att man fött barn tills man får rida igen?
Jag har hört att man måste vänta ganska länge eftersom allt måste läka först, eller nåt.
 
Sv: Gravid!

har en kompis som satt till häst efter en vecka, men hon hade inte spruckit.
 
Sv: Gravid!

Man "får" rida när man vill, dvs man bestämmer givetvis själv. Många barnmorskor/läkare rekommenderar dock att man väntar tills man varit på efterkontroll (10-12 veckor efter förlossningen). Och vi är många som struntar i den rekommendationen. Själv red jag fem veckor efter förlossningen, och hade då känt mig helt OK i åtminstone ett par veckor, samt var återställd såtillvida att jag kunde använda min kropp likadant som innan graviditeten utan att få ont eller så, och hade även "fått tillbaka" magmuskler och "rätt" kroppsform. Satte igång med normal ridning med en gång, alltså inte särskilt mycket lugnare än vanligt. Men då hade jag ju också ridit rätt långt in i graviditeten och alltså inte hunnit tappa så mycket muskler.

Jag gissar att det är mycket olika när man kommer igång med ridning efter en förlossning. Det beror ju på en massa saker - hur förlossningen varit, hur bra "läkkött" man har, i hur bra form man var innan förlossningen osv. Jag vet både de som hoppat upp på hästen dagen efter förlossningen utan problem och de som haft problem i år efteråt (oftast då sviter efter foglossning). Jag antar att det vanligaste är att man väntar 1-2 månader och att det därefter funkar att rida som vanligt.
 
Sv: Gravid!

Det är mycket kul och givande att höra alla åsikter och egna erfarenheter, då jag själv inte har utsatt mig och mina stackars hästar för det här förut. Min stackars ponny (139 cmhög new forest) fattar inte varför matte blivit så jädra tjock och inte vill rida på lilla ponny längre, känns lite väl jävligt att kravla upp på henne, nu väger jag 81(!) kg, i vanliga fall väger jag 66-68 kg, och då kunde det väl gå an att lunka lite på henne.

Nä, det är bara min barnmorska som tycker det är ok att rida, alla andra kommer med sina irriterande kommentarer "tänk om bäbisen ramlar ut?" mm...
Måste berätta! Jag red min nordis i förrgår, och då hade hon stått i några dagar så hon var skitpigg! Vi tog helt enkelt en rejäl galopp uppför backen mot grannens stuga, och där sitter ju den gammla häcken och kväker följande komentar: Guppar inte magen mycket när det går så fort??
"Närå, det är ingen fara, jag har klämt fast den bakom hornet!" (har westernsadel) Vad svarar man på en sån fråga?Självklart guppar magen, man måste ju bara hitta en bekväm ställning eller lagom gångart.
Sen kom jag till nästa granne som givetvis skulle vara ute och kolla tegelpannorna när jag lunkar förbi. Han kunde inte hålla käften, han heller! han säger följande: Är du inte rädd att ungen kommer ut nu när du rider??
" Hur skulle den kunna göra det? Jag sitter ju på nödutgången!!"
Och dessa två korkade frågor får jag innom loppet av 150 meter!!!
Men värst är svärmor!: jag tycker inte om att du rider, tänk om, och tänk om!! Blablabla!! Jag blir så trött ibland...

Min barnmorska säger att man inte ska rida på ca 6 veckor efter förlossning, det på grund av risken för livmodersframfall. Fast skritta lite kan ju inte skada, jag har en vän som red efter en vecka.
 
Sv: Gravid!

Hmmm... jag red ju faktiskt en "stackars ponny" , dåvarande foderhästen som är islandshäst, i ungefär samma storlek som din (eller t.o.m. ett par cm lägre) hela min graviditet :-) Då vägde jag iofs inte mer än 74kg som max, men det klarade han galant (kan riktigt se hans förnärmade min om någon hade kallat honom "stackars ponny"....)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 325
Senast: Manji
·
Gravid - 1år Man blir ju galen när man googlar, som gravid får man ju inte göra typ något alls…. Googlar man på jacuzzi så står det att man ska...
Svar
9
· Visningar
1 588
Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
649
Senast: Pilot
·
IT & mobiler Tänkte försöka skaffa en hemsida till en mindre kennel. Önskar en ren design med inte alltför mycket detaljer. Lättnavigerad. Någon...
Svar
5
· Visningar
334
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp