Bukefalos 28 år!

Sv: Gravid :)

Jag tävlade dressyr när det var 9 veckor kvar. Mådde hur bra som helst men för sambons skull (han var lite orolig) så sa jag att jag inte skulle rida mer efter det utan bara tömköra o dyl. En vecka senare satt jag på hästen igen :angel: -skulle bara skritta ut... Då tog dock magen i framvalvet och det enda som funkade var att trava och rida lätt.

Markarbetet höll jag på med tills 2 vecor innan förlossningen då jag fick förvärkar och ev njursten (har jag kommit på efteråt) och bara låg i soffan och kved. men det gick ju över. 3 dagar före bf sprang jag med hästen hos vet :crazy:

Känn efter hur din kropp reagerar. jag mådde jättebra, hade bara större mage än vanligt ;)
 
Sv: Gravid :)

Hejsan
Jag tävlade o tränade fram till 6:e månaden och red fram till vecka 28 då fick jag sammandragningar o då var det dags att sluta tyckte jag. Jag blev snittad men red efter ca 3 veckor igen. Dock med någon som höll i honom från marken. Själv red jag efter 4 veckor. Efter två månader var jag igång med tävlande o träning igen. Jag tävlar i westernridning. Känn efter vad kroppen säger o fundera på vilka risker ni tar med era magar. Man känner ju själv sin häst.
Kram
Christina:)
 
Sv: Gravid :)

Jag tävlade 1,10 i v21 ca.
Har en riktig bockebuse men föll aldrig av, var han riktigt vild en dag så satte jag upp min tränare:p
Jag red en vecka före förlossningen (gick över 12 dagar)
Två veckor efter så var jag uppe i sadeln med styngnen var aningen obekväma så jag fick vänta en vecka till.
När ridbyxorna inte gick att knäppa så köpte jag ett par i strl 44 (har 38 annars) och sydde in benen, enkelt och snyggt!
 
Sv: Gravid :)

Jag red med ridbyxorna uppknäppta och höll ihop dem med ett bomullsband (satte det i hällorna och knöt ihop framtill). Inte snyggt, men en lång tröja framtill dolde eländet!
 
Sv: Gravid :)

Åhh, vad befriande att höra! Hatar såna där restriktioner!:mad: Känner mig rätt OK i bäckenet nu, och det har gått nästan 4 v. Ska nog skritta lite idag! Trots att efterkontrollen är först 24/4.:devil: Men orkar inte vänta. Får väl ta smällen sen, vet inte vad som kan hända faktiskt. Smärta? Bredare röv? Inkontinens? Någon som vet vad som händer om man rider för tidigt efter en förlossning?

Jag vet ju att fogarna i bäckenet är lite lösare än vanligt då de är uppluckrade för att underlätta för barnet att komma ut. Men de sitter ju ihop och ev smärta borde ju tala om för en vad man kan göra och inte? Varför dessa "goda råd" (som kommer från en sjukgymnast på förlossningen ) som känns som en kvarnsten runt halsen på mig...
 
Sv: Gravid :)

Känner till de som drabbats av framfall vid för hög fysisk ansträngning, dock ej ridning i de fallen.
Kroppen behöver få "gå ihop sig". Knipövningar och motion light ska väl vara kuren!
Högst individuellt hur länge det tar o s v.

Jag rider inte sedan v 27 då jag känner mig abnorm på pållan och har varken lust eller ork. Precis att övriga stallsysslor blir gjorda *pust*.

Efter förra förlossningen red jag efter en månad fastän kroppen var otymplig och dan.
 
Sv: Gravid :)

Åhh, vad befriande att höra! Hatar såna där restriktioner!:mad: Känner mig rätt OK i bäckenet nu, och det har gått nästan 4 v. Ska nog skritta lite idag! Trots att efterkontrollen är först 24/4.:devil: Men orkar inte vänta. Får väl ta smällen sen, vet inte vad som kan hända faktiskt. Smärta? Bredare röv? Inkontinens? Någon som vet vad som händer om man rider för tidigt efter en förlossning?

Jag vet ju att fogarna i bäckenet är lite lösare än vanligt då de är uppluckrade för att underlätta för barnet att komma ut. Men de sitter ju ihop och ev smärta borde ju tala om för en vad man kan göra och inte? Varför dessa "goda råd" (som kommer från en sjukgymnast på förlossningen ) som känns som en kvarnsten runt halsen på mig...

Eftersom jag också hatar den där typen av restriktioner och "du får inte", så var jag väldigt noga med att INTE berätta på BB att jag är ryttare och att inte fråga om och när jag "fick" göra olika saker.

Det man eventuellt riskerar med att belasta bäckenbotten för hårt efter en graviditet och förlossning är inkontinens och/eller framfall. Det riskerar man för övrigt också genom att inte träna bäckenbotten under och efter graviditeten, och den största risken av alla i sammanhanget är ju faktiskt att öht vara gravid och föda barn...

Jag tror på att kroppen själv faktiskt säger ifrån om något inte är OK. En del får ont (i bäckenfogar, till exempel), vilket ju är ett tecken på att man kanske suttit upp för tidigt, andra får svårt att hålla tätt när de sitter till häst, och det finns säkert fler konstiga symptom man kan få.... Får man det är det givetvis bäst att vänta. Själv kände jag inte av några besvär av att rida, och tyckte att min kropp återhämtade sig väldigt fort efter förlossningen, och därmed antog jag att det var OK. Vilket väl får anses bevisat eftersom det ändå gått ett gäng år sedan dess.

Sedan kan man ju rida på olika sätt. Att skritta en sväng kan ju liksom inte vara lika belastande som att träna hoppning eller rida ett hårt dressyrpass...

Lycka till med ridningen!
 
Sv: Gravid :)

Har hört att man helst ska undvika att rida de första månaderna pga risken för framfall vilket man även kan få av hopp och spring.
Red själv till 8:e månaden och fick sedan bäckenbottenuppluckring och var tvungen att sluta. Började rida efter 3 månader innan mitt bäcken tillät det.

Tror mycket på att lyssna på sin kropp. Alla är vi ju olika.
 
Sv: Gravid :)

Jag fick barn för 20 år sen. Red hela graviditeten. Ett tag kunde jag bara skritta. Dan före förlossning var jag ute och galopperade. Gick knappt upp i vikt och hade bara en liten mage. M.a.o kom jag väldigt lindrigt undan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 394
Senast: Manji
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 854
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 001
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp