Bukefalos 28 år!

Gravitidet+alkohol

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gravitidet+alkohol

Jag läste i nån undersökning att de kommit fram till att om man drack mer än två glas vin om dagen var det bevisat farligt för fostret, men därmed inte sagt att det är ofarligt om man dricker mindre än så.

Personligen tror jag inte at det skulle vara farligt att dricka lite nån gång, speciellt inte i slutet när de viktiga organen redan är så gott som färdiga.

Men eftersom man inte vet riktigt och jag inte tycker det är någon större uppoffring så kommer jag avstå alkohol under hela graviditeten.

Om jag inte blir erbjuden en smutt på nån riktig raritet som man aldrig mer får chanses att prova, men det händer nog inte.

Då känns det värre att inte få äta god ost på 9 månader! Jag ÄLSKAR dessertost :love:
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Hm ja ostar är det jobbigare med än vin... Fast ett riktigt gott rödvin är svårt att se oxå... När jag väntade elin så smakade jag en liten smutt på ett riktigt gott och dyrt rödvin just för att det var inte så stor chans att jag skulle komma i närheten av det igen... Men då pratar vi en liten pytteklunk så jag hade inget dåligt samvete... Däremot höll jag på att göra världens grej i början av graviditen när jag blev bjuden på glögg och höll på att glömma bort att det var alkohol i glögg... :o Nåja den "råkade" jag spilla ut och sen lurade jag till mig saftglögg för restän... ;) Men det är lätt att glömma bort sig ibland...
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Me dagens forskning och medvetenhet,vem törs chansa med att röka eller dricka som gravid :confused:
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Anledning till att man bara säger att det ÄR skadligt och inte vet exakta "doser" mm är väl att ingen skulle komma på tanken att genomföra ett vetenskapligt test kring saken. Så beskrev min bm saken och jag tycker det låter vettigt. Tänk er själva att samla ihop ett lass nygravida och ge dem olika mycket alkohol, för att så småningom kunna mäta skadorna på bebbarna :eek: :eek: . Dessutom är det kanske så att ett glas vin kan spela stor roll om det intas exakt när tex hjärnan håller på att bildas i nån kritisk del. Nä, för mig var det hur enkelt som helst - total avhållsamhet av alkohol tills bebben ploppat ut och amningen avslutats...nemas problemas för min del ;)
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Varför ens chansa? Kan man inte bara ge 17 i både tobak och alkohol när man är gravid eller ammar? Har man beslutat sig för att ha barn borde man ju ändå förstå att det innebär en del uppoffringar. Att avstå från tobak och alkohol under graviditet och amning är en rätt liten grej, tycker jag.


//C
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Att må dåligt psykiskt under en graviditet är inte heller bra, något man kanske kan anta att en rökare gör om den inte får röka?
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Det är väl också bara ytligade en i raden med dåliga ursäkter :smirk: .
 
Senast ändrad:
Sv: Gravitidet+alkohol

Lines skrev:
Det är väl också bara ytligade en i raden med dåliga ursäkter :smirk: .
Är det? :smirk:
Röker du eller har du varit såkallat beroende rökare?
Att helt plötsligt sluta röka kan får många vara ren tortyr... enligt min barnmorska, är det bättre att dra ner på rökningen så mycket man bara kan, än att må fruktansvärt dåligt av att inte få röka över huvudtaget..

Det ultmata är ju förståss att flytta ut på landet, sluta röka/dricka, sluta med all form av medicinering, bara äta nyttigt och aldrig utsätta sig för skadliga miljöer- Så fory man blir gravid! :idea:
Verkligheten är inte riktigt så rosa!
 
Sv: Gravitidet+alkohol

nej men de allra flesta vet ju om att de planerar barn, då kan man väl ta "kampen" innan man blir gravid och inte under graviditeten.
Att det är svårt att bryta ett beroende är väl alla överens om, men framför allt handlar det ju om målmedvetenhet också.
Och med barnet som slutmål borde ju kunna vara en sporre nog!
Sen att man kan dra ner så mycket man kan, hellst sluta, men göra sitt bästa, bättre kan ingen göra, det är bra om man råkar bli gravid och är rökare, men jag tycker att alldeles för många bara SKITER i det och har en massa dumma ursäkter till att få fortsätta... :smirk:

Å andra sidan ska jag väl vara tyst då jag inte för mitt liv förstår varför folk frivilligt står och drar i sig en massa tjära!!! Å nej, jag är inte speciellt "duktig" och sund annars, men just ett sådant beroende förstår jag mig inte på. :crazy:
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Tokmaja skrev:
nej men de allra flesta vet ju om att de planerar barn, då kan man väl ta "kampen" innan man blir gravid och inte under graviditeten.
Att det är svårt att bryta ett beroende är väl alla överens om, men framför allt handlar det ju om målmedvetenhet också.
Och med barnet som slutmål borde ju kunna vara en sporre nog!
Sen att man kan dra ner så mycket man kan, hellst sluta, men göra sitt bästa, bättre kan ingen göra, det är bra om man råkar bli gravid och är rökare, men jag tycker att alldeles för många bara SKITER i det och har en massa dumma ursäkter till att få fortsätta... :smirk:

Å andra sidan ska jag väl vara tyst då jag inte för mitt liv förstår varför folk frivilligt står och drar i sig en massa tjära!!! Å nej, jag är inte speciellt "duktig" och sund annars, men just ett sådant beroende förstår jag mig inte på. :crazy:
Jag menade inte att försvara gravida rökare, utan att visa en annan sida av saken...

Jag har själv slutat o börjat röka flera gånger och jag VET hur frukansvärt jobbigt det är och hur dåligt man mår... :crazy:
Därmed förstår jag oxå argumentent i form av att personen drar ner så mycket som möjligt det går på rökningen och försöker göra det bästa av situationen! I slutändan kankse personen kan sluta helt.... Men kanske inte just samma dag hon fick veta att hon var gravid...
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Nej det håller jag med om, att sluta tvärt är ju hur jobbigt som hellst!
Men de som planerar borde ju ändå kunna sluta i tid tycker man... :smirk:
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Tokmaja skrev:
Nej det håller jag med om, att sluta tvärt är ju hur jobbigt som hellst!
Men de som planerar borde ju ändå kunna sluta i tid tycker man... :smirk:
Ja visst borde de det... precis som de som riskerar lungcanser eller andra sjukdommar... :smirk:
 
Sv: Gravitidet+alkohol

vargen skrev:
Varför ens chansa? Kan man inte bara ge 17 i både tobak och alkohol när man är gravid eller ammar? Har man beslutat sig för att ha barn borde man ju ändå förstå att det innebär en del uppoffringar. Att avstå från tobak och alkohol under graviditet och amning är en rätt liten grej, tycker jag.
//C
Instämmer HELT! :bow:

Det ÄR skadligt för fostret med alkohol, JAG skulle i alla fall aldrig ta risken ens att dricka en cider. För man vet ju inte vilket organ det är som bildas just DEn dagen, vore ju himla synd om man sabbar något bara för sitt eget höga nöjes skull. Alkoholskadade bäbisar är ingen höjdare. Jag hade en kusin som föddes med alkoholskador, hon dog efter några veckor... :(
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Men man ska kunna leva med vad jag gjort i alla fall.Att som rökare få ett barn med tex. svårt astma,vad tänker man då?Det är inte heller en så rosa verklighet.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Lines skrev:
Men man ska kunna leva med vad jag gjort i alla fall.Att som rökare få ett barn med tex. svårt astma,vad tänker man då?Det är inte heller en så rosa verklighet.
Hm, jag menade ju inte att man skulle ta och blossa vidare som inget hade hänt, utan att det var tillåtet att succesivt dra ner på röknadet tills man kan sluta helt, istället för att tvärt sluta och må pyton psykiskt!

Men alla har ju rätt att göra SITT eget val... Iallafall i min rosa värld ;)
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Humelibumlan skrev:
Jag menade inte att försvara gravida rökare, utan att visa en annan sida av saken...

Jag har själv slutat o börjat röka flera gånger och jag VET hur frukansvärt jobbigt det är och hur dåligt man mår... :crazy:
Därmed förstår jag oxå argumentent i form av att personen drar ner så mycket som möjligt det går på rökningen och försöker göra det bästa av situationen! I slutändan kankse personen kan sluta helt.... Men kanske inte just samma dag hon fick veta att hon var gravid...
Jag känner faktiskt FLERA rökare som utan problem slutat tvärt med rökningen när de blivit gravida...
KANSKE är graviditeten i sig tillräckligt med motivation för att man ska kunna bortse från det som är jobbigt med att sluta tvärt?
 
Sv: Gravitidet+alkohol

ameo skrev:
Jag känner faktiskt FLERA rökare som utan problem slutat tvärt med rökningen när de blivit gravida...
KANSKE är graviditeten i sig tillräckligt med motivation för att man ska kunna bortse från det som är jobbigt med att sluta tvärt?
Jaha... jag känner flera mammor som blossat sig igenom hela graviditetet och allt har gått finemang! :smirk:
Alla är olika och "bara för att" jag/du vet 1-2/känner si och så... Gör inte alla det!
Det är upp till var och en att göra på det sättet som känns bäst för den enskilda individen...

Jag tänker inte röka mig igenom hela min graviditet, det tar sin tid att sluta med det jag ska sluta med, jag mår nog dåligt som det är! :devil:
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Det är upp till var och en att göra på det sättet som känns bäst för den enskilda individen...
Jag måste säja att när det handlar om att man gamblar med ANDRAS liv så tycker jag nog inte att det är upp till var och en...
Det är ju barnet som får lida för resultatet OM det inte går finemang.
Min bror, exempelvis, har haft svår allergi i hela sitt liv, inte alls otroligt pga min mammas envisa blossande..
 
Sv: Gravitidet+alkohol

ameo skrev:
Jag måste säja att när det handlar om att man gamblar med ANDRAS liv så tycker jag nog inte att det är upp till var och en...
Det är ju barnet som får lida för resultatet OM det inte går finemang.
Min bror, exempelvis, har haft svår allergi i hela sitt liv, inte alls otroligt pga min mammas envisa blossande..
Jag mår fint, min mor rökte och drack hela graviditeten och hon har fortfarande inte slutat... Dvs. även hela min uppväxt!

Du gamblar ju även med ditt ofödda barn, genom att gå och må dåligt, genom att vara passiv rökare, genom att köra bil, bo i stan, rida mm mm mm mm mm mm mm

Jag tycker fortfarande att man ska ta och sköta sin egen mage och sluta dömma vad andra gör... Påpekenden som dina, gör ingen glad, speciellet inte en blivande moder som verkligen försöker sluta röka, men som rökt i 20 år och tycker det är ren tortyr att vara utan....
 
Senast ändrad:
Sv: Gravitidet+alkohol

Humelibumlan skrev:
Du gamblar ju även med ditt ofödda barn, genom att gå och må dåligt, genom att vara passiv rökare, genom att köra bil, bo i stan, rida mm mm mm mm mm mm mm
menar du att JAG gamblar med mitt barn på de sätten du nämner??
JAG mår inte dåligt, int emer än en förkylning som inte påverkar fostret...
Jag är inte heller passiv rökare, då ingen i min omgivning röker i min närhet och jag undviker rökiga ställen helt i den mån det går (med ETT enda undantag, då du också skulle varit på plats ;)). Jo, jag kör bil (med bältet placerat över höfterna, dvs nedanför magen där det SKA vara och sittande långt från ratten...), men jag bor INTE i stan, jag rider INTE.
Nej, jag tycker inte att jag gamblar med mitt ofödda barns hälsa.

Och för övrigt så tycker jag fortfarande att det är EGOISTISKT att inte sluta röka eller dricka när man blir gravid. Sen får det vara hur jobbigt som helst och hur kränkande som helst för dem som inte lyckas, för det är ju fortfarande inte de själva som får lida av sviterna efter det... Tortera sig själva eller se sitt barn lida resten av sitt liv - för MIG är valet enkelt.
Det är ju inte för att de tycker det är KUL som de avråder just från rökning, alkohol och liknande vid graviditet. Och att det finns information på ALLA läkemedel om man kan ta dem eller inte medan man är gravid...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 960
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 423
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 825
Senast: startpompe
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp