Gravitidet+alkohol

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gravitidet+alkohol

Vi läste våra föräldrars "att bli föräldrar bok".Vi=jag och en väninna. Det var en av få föräldrar böcker på 70-talet (när vi är bakade och gräddade), boken är illustread med bilder från den mycket kända fotografen som tagit bilder på barn i alla stadier under grav.,minns ej hans namn.

I vilketfall som helst står det i boken att om man nu måste/vill dricka under sin grav. ska man begränsa sitt intag till EN GROGG (!!!)/dag.

Det är ett under att vi lever...... Jag har som tur var en ung mamma, hon var 17år när hon blev med mig och 18 när jag föddes. Hon hade inte hunnit börja dricka och röka ännu....
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Vad jag försöker säga är att det inte är svårt - bara man är tillräckligt motiverad.

Det är lika naturligt för mig som för dig att ta en cigg efter maten, jag klättrar i gardinerna om jag inte får göra det - och precis så har det varit för en massa människor i min omgivning också. De har varit nikotinslavar precis som jag men de har slutat när de varit tillräckligt motiverade - och det har gått alldeles strålande.

Man kan säkert vara gravid och fortsätta röka. Men då bör man inse risken, inte försöka lura sig med en massa "SÅ farligt är det nog inte"-argument.

Det finns ALDRIG några försvar för rökning, inga fördelar med den - oavsett om man är gravid eller inte.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Silverkedjan skrev:
Man ska inte skriva ut fosterskadande medicin till kvinnor som är eller planerar att bli gravida.

Mår man så dåligt att man inte klarar ett vardagligt liv utan mediciner och inte kan sluta med ett för barnet farligt missbruk - ja då tycker jag för barnets skull att man inte ska ha något. Det är SYNNERLIGEN olämpligt att skaffa barn medan har en depression !!!

Inte förrän man löst sina problem, är färdigbehandlad och mår bra kan man ge barnet bra förutsättningar.

Det är ingen barnlek att ta hand om en bebis. Innan man kan ta hand om sig själv är man helt enkelt inte mogen för det.

(jag tyckte inte JAG var mogen förrän jag var 37)

Och jag svarar på alla vettiga frågor jag ser. Vad menar du att jag ska svara på - varför det låter "lätt" att sluta???
Man har ju inget alternativ - därför är beslutet lätt. Sedan är det bara att genomföra, det är precis som förlossningen inget man kan förhandla bort.

Har man inte kapacitet att inte misshandla sitt barn i magen, då har man enligt mitt sätt att se på det ingen kapacitet att ta ansvar för det och därmed ingen rätt till det.

Vad skulle jag svara på mer? Varför det FINNS rökande läkare? De är väl dumma nog att skada sig själva. Det drabbar i alla fall ingen oskyldig.
Ätt äta anti depressiva för att klara vardagen är inget som skadar barnet i sig...
En kvinna som behöver antidepressiva, mår i många fall bättre (med medicin då) än en kvinna som inte äter... Vem är då bäst mor?

Förövrigt tycker jag då är lite hård på linjen, även om jag i månt om mycket håller med dig!
Men att medicinera för att må bra, bgetyder inte att man är/blir en dålig mor!
 
Sv: Gravitidet+alkohol

mandalaki skrev:
Vad jag försöker säga är att det inte är svårt - bara man är tillräckligt motiverad.

Det är lika naturligt för mig som för dig att ta en cigg efter maten, jag klättrar i gardinerna om jag inte får göra det - och precis så har det varit för en massa människor i min omgivning också. De har varit nikotinslavar precis som jag men de har slutat när de varit tillräckligt motiverade - och det har gått alldeles strålande.

Man kan säkert vara gravid och fortsätta röka. Men då bör man inse risken, inte försöka lura sig med en massa "SÅ farligt är det nog inte"-argument.

Det finns ALDRIG några försvar för rökning, inga fördelar med den - oavsett om man är gravid eller inte.
Jag har aldrig sagt att det inte är farligt, jag sa att det kan vara skadligt för barnet om modern inte mår bra- Allt enligt min barnmorska!

Förövrigt så har jag slutat röka och lider inte direkt av det heller, men det var RÄTT tidpunkt för mig att sluta och därför klarar jag det, men jag skulle aldrig dömma någon annan i situation, för jag vet vilket helvete det varit tidigare att sluta...

Man behöver mer än motivation, man behöver ork och styrka!
Något alla inte har i alla situationer, även om de har viljan och motivationen..
 
Sv: Gravitidet+alkohol

escodobe skrev:
var det gäller medecin så borde läkaren undersöka och bedömma vad som ger mest risker för fosteret, att mamman äter medcinen och mår bra, eller att hon avstår medcinen och mår dåligt.
Precis min åsikt! :bow:

escodobe skrev:
Men var det gäller alkohol och tobak - där FINNS det inga fördelar. Där ska det vara stopp, punkt slut. Planerar man att skaffa barn så sluta röka då redan.
Blir du oplanerat gravid och röker, ja då får man överväga om man verkligen ska "fullfölja" graviditetn om man int eklarar av att sluta röka.
Vem har sagt att det finns fördelar med att röka och dricka?? :confused:
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Thindra skrev:
Vi läste våra föräldrars "att bli föräldrar bok".Vi=jag och en väninna. Det var en av få föräldrar böcker på 70-talet (när vi är bakade och gräddade), boken är illustread med bilder från den mycket kända fotografen som tagit bilder på barn i alla stadier under grav.,minns ej hans namn.

I vilketfall som helst står det i boken att om man nu måste/vill dricka under sin grav. ska man begränsa sitt intag till EN GROGG (!!!)/dag.

Det är ett under att vi lever...... Jag har som tur var en ung mamma, hon var 17år när hon blev med mig och 18 när jag föddes. Hon hade inte hunnit börja dricka och röka ännu....
Den "turen" hade inte jag, min mor var 31 när jag blev till och hon rökte sig igenom både graviditet och barndom... :smirk:
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Humelibumlan skrev:
En kvinna som äter en medicin som inte är rekommenderat för gravida, men hon måste för att ens må bra...
Med medicinen kan hon skada barnet, utan medicin skadar hon sig själv...
Ätt äta anti depressiva för att klara vardagen är inget som skadar barnet i sig...
En kvinna som behöver antidepressiva, mår i många fall bättre (med medicin då) än en kvinna som inte äter... Vem är då bäst mor?
HUR får du ihop detta?
jag kan inget om medicinerna ifråga, men OM de inte rekommenderas för gravida, Hur kan det då vara "inget som skadar barnet i sig"????

I övrigt så står jag benhårt fast vid min åsikt, att oavsettt vad det är för något man får i sig, på ena eller andra sättet - ÄR det skadligt, eller stor risk för att det är skadligt för fostret så måste man välja. Antingen slutar man eller också gör man abort, alternativt låter bli att bli gravid.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

*knapplån*

Jag kan faktiskt inte förstå hur gravida klarar av att röka.
Jag gjorde en abort som 16 åring, var i 4:e (+-1 vecka) veckan.
Och jag mådde illa som en gris! :eek:
Morgonillamående, blodtrycksfall, att känna doften av parfym, cigarettrök, mat fick mig att vilja avlida rent ut sagt.
Nu är ju långt ifrån alla kvinnor kännsliga som jag, men de flesta jag gravida jag pratat med har berättat att dom rent av mådde skunk när dom rökte under graviditet, varför då fortsätta?

Jag var rökfri enda tills 2 månader efter aborten, då jag råkade halka tillbaka på en fest.
Men jag vet, att den dag jag blir gravis igen kommer jag inte ha några problem med att sluta, om jag så bara mår hälften så dåligt som jag gjorde innan aborten.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Jag är en av dessa HEMSKA kvinnor som behöver antidepressiva för att kunna fungera i livet. OCH jag är gravid i sjunde månaden. Mitt behov av medicinerna är livslångt, jag kommer förmodligen att alltid få äta dom. Betyder det att jag aldrig skulle få skaffa barn då? Är jag inte funktionell nog som människa för att få bli mamma? Med den låga underhållsdosering jag har mår jag bra, är frisk i både kropp och själ. VÄL frisk nog för att FÅ ha barn enligt dig.

MEN...jag slutade med medicinerna när jag blev gravid, av de anledningar du förespråkar. Jag ansåg att det var onödigt, jag mådde juh bra så nog kunde jag fixa en period utan medicin.
Det har fungerat i sex månader. Sedan har jag klappat igenom totalt och är nu nere på total botten, följd: Sammandragningar och risk för att föda prematurt (Stavning??) pga ständig ångest stress och psykisk ohälsa.

Vad hade varit bäst? Att aldrig få bli mamma tycker du, att fortsätta med medicinering tycker ALLA läkare jag pratat med - livslång medicinering betyder inte att man inte är EN FUNKTIONELL MÄNNISKA.

Finns inte en läkare jag mött som OAVSETT typ av livsberoende medicinering (levaxin, antidepp, insulin etc etc etc) som någonsin skulle döma andra människor till ett ofullkomligt liv pga av något som räknas som ett medicinskt handikapp (vilket det är när man är beroende av medicin för att klara sitt liv på något sätt).

Jag slutade med medicinen utan läkares inrådan, pga åsikter som dessa, att man ÄR DUM I HUVUDET om man utsätter sitt barn för något dylikt. Kan säga att han blev vansinnig, läkaren min. De risker som finns för barnet är i jämförelse fullt acceptabla när det gäller de allra flesta mediciner. Hans kommentar var - "folk måste lära sig förstå skillnaden mellan vad som är en REKOMENDATION och vad som är direkt FARLIGT - Heroin tex är FARLIGT, vissa mediciner KAN ge problem, men inget i världen är svart eller vitt"

Jag litar på läkare, jag litar på att de har en kunskap som är större än min när det gäller hälsa och tror mer på dom än på vad gemene man säger att man "SKA" göra. Jag har riskerat mitt barns hälsa genom att lyssna på vad "folk" säger istället för att rådgöra med läkare och lita på vad de säger. DET är mitt största misstag hitintills.

//Hormonstinn förolämpad och tydligen en mycket olämplig blivande mor.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Klarar man sig inte utan en fosterskadande medicin under 9 månader tycker jag det ÄR ansvarslöst att bli gravid.

Har man en depression som måste behandlas kan man göra FÄRDIGT den behandlingen och se att man är stabil utan mediciner innan man tar in barn i sitt liv.

Om man tycker att man är en ansvarstagande mor fast man inte fungerar utan psykofarmaka finns alltid adoptionsmöjligheten.

Självklart har läkarna inget val när du väl ÄR gravid och "klappar ihop". Mammans liv går alltid före barnets och NU kan ju graviditeten knappast göras ogjord, eller hur? Alltså måste man låta snäll mot dig för att minska din skuld så du mår bättre.

Men ja, jag tycker det var oansvarigt och själviskt av dig att satsa på en graviditet på så tveksamma grunder.

Dessa biverkninger ser man efter den "nya generationens" antidepressiva: "följande effekter har rapporterats hos nyfödda: irritabilitet, tremor, hypotoni, ihållande gråt, svårigheter att ammas eller sova"

Den gamla typen av medicin vet man ger kramper hos barnen.

Alltså - vi pratar om potenta mediciner som verkar i HJÄRNAN, ändrar kemisk balans, sänker kramptrösklar och är designade för vuxna färdigvuxna hjärnor.

Foster och små barn har inte ett sådant skyddande skikt kring sina nervbanor som vuxna har så det existerar inte "små" doser :mad:

För övrigt så är Levaxin och insulin INTE fosterskadande. Men psykofarmaka är något HELT annat :mad:

Det borde inte vara en mänsklig rättighet för alla att föda barn. Det borde vara en mänsklig rättighet för barnen att födas av mödrar som inte förgiftar dem i fosterlivet.

Jag är också läkare, men du väljer uppenbarligen bara att lyssna på dem som lindar in sanningen i bomull.

Tyvärr är det ju så att folk skaffar barn i alla fall, trots att de tar olämplig medicin, röker, dricker eller tar andra droger. Som läkare ställs man inför fullbordade fakta och kan bara försöka lindra skadan så mycket som möjligt annars gör folk som de vill ändå.

Men i en del fall som jag önskar vore fler måste man som kvinnlig patient för att få fosterskadande mediciner skriva på ett kontrakt att man inte tänker bli gravid under behandlingen, att man har ett säkert preventivmedel och om det ändå skulle ske förbinder man sig till abort.

Du tycker du döms till ett ofullkomligt liv om du inte får föda egna barn.

Då skaffar man knappast barnen för barnens skull :cry:
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Glömde - det är stor skillnad på vad man som läkare säger allmänt och vad man kan säga till en enskild patient i det här läget.

Med en patient som du som uppenbarligen tänker skaffa barn trots behov av för fostret skadlig medicin är man ju bakbunden. Man kan ju inte tvångssterilisera direkt. För att inte stöta bort mamman måste man kompromissa och försöka hålla doserna så låga som möjligt. Annars struntar hon ju bara i en och kör sitt eget race ändå, vilket förmodligen blir sämre för fostret.

På ett forum som detta når man dock tusentals som ännu inte är gravida. Då är det värt att säga sanningen som den är även om det låter äckligt hjärtlöst och hårt för just den enskilda mamman som är gravid och röker/tar medicin/dricker eller vad det nu är.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Om det är ren, skär fakta du är mån om att föra ut kan jag rekomendera denna länk.

Depression och Graviditet (- Engelsk text)

I övrigt är det väl bara att konstatera att jag är en värdelös skitstövel till kvinna som gjort valet att bli gravid då. Känner mig mycket bättre nu när du gjort klart hur det skall funka i världen.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Ingenstans i din länk står att det är lämpligt att kvinnor som har depressioner skaffar barn.

Bara hur man ska försöka förhålla sig till att de faktiskt väljer att skaffa barn trots att de behöver medicin som är potentiellt skadlig för fostret.

Vi har ovanligt bra tillsyn över läkemedel i Sverige. Socialstyrelsen och FASS är också bra källor.

Tyvärr är min erfarenhet att många kvinnor med depressioner - behandlade eller inte - skaffar barn för att de tror att de själva ska må bättre då och få ett mer meningsfullt liv. Eller någon som älskar dem.

I den här tråden diskuterar jag ur barnens perspektiv på mammans bruk av alkohol, tobak, läkemedel.

Det vore generellt OERHÖRT mycket bättre för barnen om folk tänkte till innan de planerade dem, även ur detta perspektiv.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Jag har aldrig påstått att det är BRA att äta mediciner när man är gravid.

Du påstår dock klart och tydligt att deprimerade kvinnor är olämpliga mödrar.

Fördomsfullt.

Beger mig iväg härifrån nu innan jag blir än mer sårad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gravitidet+alkohol

Graviditet och att ha hand om ett spädbarn är ytterst påfrestande för psyket även för friska. Stora hormonomställningar, sömnbrist och kaos.

Har man en obehandlad "öppen" depression är man absolut olämplig som mamma. Man kan helt enkelt inte orka med då.

Och står man under behandling skadar man fostret.

Jag har under min läkartjänstgöring inom akutpsykiatrin och allmänmedicin sett både små barn som inte utvecklas normalt pga mammans medicinering och åtskilliga mammor som fått förvärrade psykiska besvär efter förlossningen, vilket förstås i hög grad påverkar barnet.

Jag tycker inte det har med fördomar att göra när jag vill få folk att tänka efter före istället för att riskera ett barns hälsa på det ena eller andra sättet.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

raderat jätte inlägg, eftersom jag är så trött att jag inte såg att Tim´s otrevligheter inte var till mig! :crazy:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 859
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: startpompe
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 468
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp