Gravitidet+alkohol

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gravitidet+alkohol

Men man kan inte bara säga saker för att göra folk glada.

Att röka eller dricka ÖVERHUVUDTAGET under graviditeten är skadligt för fostret och borde vara lika straffbart som misshandel av olika slag efter det att den kommit ut :mad:

Alla argument att "det gick minsann bra för x" håller inte. Det hade blivit ännu bättre utan drogerna och "facit" om det gick bra eller inte kan dröja 50 år eller mer :cool:

Alkohol i stora doser ger ett gravt skadesyndrom som är handikappande på många vis. Men alkohol i mindre doser ger mer subtila skador på nervsystemet. Det kan dröja många år om de alls upptäcks. Vanligt är tex vissa koncentrationssvårigheter.

Samma sak med rökning. ALL rökning ger minskad cirkulation till fostret och en sämre start överhuvudtaget. I varje enskilt fall går det inte att bevisa att tex senare diabetes eller astma eller minimal hjärnfunktionsstörning kan härledas till just rökningen. Men i stora material ser man ju att det ÄR så, att massor med sjukdomar långt senare i livet är kopplad till moderns rökning under graviditeten.

Så sluta dalta med mammor som dricker eller röker under graviditeten. Det skulle straffbeläggas lika mycket som förgiftningsförsök på människor i andra åldrar :mad:

Inte ger du din bebis ett bloss eller ett glas vin när den är född? Det blir precis samma dos i magen om du tar det innan den föds.

Sorry Humlis men jag kan INTE backa bara för att det är synd om mammor som har svårt att sluta röka. Fakta är liksom fakta ändå.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Inte ger du din bebis ett bloss eller ett glas vin när den är född? Det blir precis samma dos i magen om du tar det innan den föds.
och dessutom är levern (?) int så utvecklad på småbarn, så det tar mycket längre tid för dem att bryta ner dessa gifter än det tar för en vuxen. Alltså är fostret påverkat under längre tid.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Den här tråden ger mig ångest :(
Jag drack 5 starköl under sommaren.. och rökte fram tills att jag fick reda på att jag var med barn :crazy:
Hade inga som helst problem med att sluta röka, det var faktiskt så enkelt att bara lägga av. Trodde att jag skulle få mkt svårare att sluta!
Snuset däremot var klurigare.. men där finns ju örtvarianten :bow:
Men rädslan att jag har förstört en hel del för barnet hänger över mig hela tiden.. hmm jag trodde ju att jag hade magsår el likn. inte att jag var med barn. :o

Jag ser det som jäkligt onödigt att dricka alkohol..oavsett vad det är för dryck. Är det ett glas vin då och då som det gäller.. är det smaken man är ute efter då?? - isåfall finns det ju alkoholfria viner som man kan dricka istället :idea:
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Sablar22 skrev:
Jag ser det som jäkligt onödigt att dricka alkohol..oavsett vad det är för dryck. Är det ett glas vin då och då som det gäller.. är det smaken man är ute efter då?? - isåfall finns det ju alkoholfria viner som man kan dricka istället :idea:

Jisses!
:rofl:
Du är inte så road av fina viner va? Det finns inga alkoholfria viner som ens är värda att pröva, enligt min uppfattning.
Förlåt om jag är elak mot dig men jag blev så full i skratt när jag läste det :D

Ang att dricka innan man vet att man är gravid:
På alla ställen jag läst står det att det är ofarligt. Tex är det vanligt med frågor från från oroliga tjejer som festat loss tidigt i graviditeten och de får alltid till svar att det är inte är ngt att oroa sig för.
Jag har alltid undrat hur det går ihop med att det är totalstopp för alkohol som rekommenderas så fort man vet att man är gravid?

Visst, i början innan moderkakan har bildats så kan ju inte fostret påverkas men den bildas väl redan i samma veva som man borde fått sin mens om jag förstått rätt?
Kanske är det det som menas med att det är ofarligt att dricka innan man vet om det?
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Det är lugnt.. nä jag är inte road av viner på det viset.
Kan vara gott ibland, men helst så dricker jag öl.
Det var mest bara ett litet förslag på att det fanns andra alternativ ;)




Ang att dricka innan man vet att man är gravid:
På alla ställen jag läst står det att det är ofarligt. Tex är det vanligt med frågor från från oroliga tjejer som festat loss tidigt i graviditeten och de får alltid till svar att det är inte är ngt att oroa sig för.
Jag har alltid undrat hur det går ihop med att det är totalstopp för alkohol som rekommenderas så fort man vet att man är gravid?

Visst, i början innan moderkakan har bildats så kan ju inte fostret påverkas men den bildas väl redan i samma veva som man borde fått sin mens om jag förstått rätt?
Kanske är det det som menas med att det är ofarligt att dricka innan man vet om det?

Jag fattar inte heller hur det kan gå ihop.. :confused:
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Man resonerar så att första veckan/veckorna har fostret ingen gemensam cirkulation med mamman, så innan mensen blir sen har man egentligen ingen skaderisk. (kanske kan alkohol diffundera in iaf så det är ju onödigt att festa om man försöker bli gravid men skadligheten är mindre än senare)

Och så om man skulle göra någon "stor" skada pga en fylla etc i tidig graviditet är det mycket sannolikt att det skulle bli ett missfall istället, fostret "tål" inte så mkt fel i den första trimestern.

I övrigt med "små" skador är ju dessa beroende av dos och tid - det är ALLTID bättre att sluta och det bästa man kan göra är ju att tvärsluta så fort man vet att man är gravid, mer KAN man ju inte göra om man inte planerat graviditeten.

Sablar - var stolt över att du kunde sluta med två laster istället för att ha ångest för att du hade dem från början :bow:
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Silverkedjan skrev:
Men man kan inte bara säga saker för att göra folk glada.

Att röka eller dricka ÖVERHUVUDTAGET under graviditeten är skadligt för fostret och borde vara lika straffbart som misshandel av olika slag efter det att den kommit ut :mad:

Alla argument att "det gick minsann bra för x" håller inte. Det hade blivit ännu bättre utan drogerna och "facit" om det gick bra eller inte kan dröja 50 år eller mer :cool:

Alkohol i stora doser ger ett gravt skadesyndrom som är handikappande på många vis. Men alkohol i mindre doser ger mer subtila skador på nervsystemet. Det kan dröja många år om de alls upptäcks. Vanligt är tex vissa koncentrationssvårigheter.

Samma sak med rökning. ALL rökning ger minskad cirkulation till fostret och en sämre start överhuvudtaget. I varje enskilt fall går det inte att bevisa att tex senare diabetes eller astma eller minimal hjärnfunktionsstörning kan härledas till just rökningen. Men i stora material ser man ju att det ÄR så, att massor med sjukdomar långt senare i livet är kopplad till moderns rökning under graviditeten.

Så sluta dalta med mammor som dricker eller röker under graviditeten. Det skulle straffbeläggas lika mycket som förgiftningsförsök på människor i andra åldrar :mad:

Inte ger du din bebis ett bloss eller ett glas vin när den är född? Det blir precis samma dos i magen om du tar det innan den föds.

Sorry Humlis men jag kan INTE backa bara för att det är synd om mammor som har svårt att sluta röka. Fakta är liksom fakta ändå.
Vem har sagt vad för att göra någon glad??

Vad säger du till en blivande mor som mår väldigt dåligt psykiskt? Ryck upp dig? :mad:
Jag daltar inte med någon, sluta ni att köra över dem och få dem må ännu dåligare!

Jag ä inte dum, nej det är är inte bra att röka, men det är inte upp till andra att bestämma hur JAG ska göra, eller sitta och fördömma genom att säga att de känner flera som slutat osv...

Ja det är skadligt, precis som så mycket annat.. Det är även skadligt med passiv rökning, avgaser osv... Det är även så att sverige är ett av få länder som har "förbud" mot rökning och alkohol för gravida...
Jag har oxå talat med Barnmorskan och enligt henne så var den då ingen dödssynd på att röka någon cigg eller dricka ett glas vin då och då....
Men det var då inte att REKOMMENDERA!

Hur kan du veta att det ÄR så, när det inte går att bevia?? :eek:

Jaha, nu har jag hamnat där jag inte ville vara och det låter som jag tycker det är helt ok att blossa vidare och parta på!
Fel fel fel, är bara hemskt trött på folk som sprider sin dynga och som fördömmer andra för olika val!
Sköt din mage så sköter jag min!

En gravid mamma som röker behöver stöd, inte höra att hon inte borde få bli mamma och likannde saker!

Satt och kollade upp saken på internet igår- Det är en förvånadsvärt hög siffra kvinnor som fortsätter röka trots graviditet? :eek:
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Tack för förtydligandet Silverkedjan! (Oj här fick jag en ahaupplevelse och fattade äntligen varför du heter så. Värst vad jag är snabb :rofl: )

Så har det blivit några skador blir det tidigt missfall och om det inte blir missfall så är allt ok? Enkelt sagt.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Humelibumlan skrev:
Hur kan du veta att det ÄR så, när det inte går att bevia?? :eek:


Jag har inte sagt något annat än att man ska SLUTA när man planerar en graviditet eller senast när man vet att man är gravid.

Och mammor som mår dåligt gör det i allmänhet pga dåligt samvete för att de inte slutar.

Då är den bästa stöttningen att faktiskt ge dem fakta så de kanske SLUTAR.

Inte att mesa med och låta dem ha kvar skygglapparna, det bäddar för livslång undertryckt ångest.

Bara för att "alla andra gör" något betyder det inte att det är BRA.

Man VET att all alkohol dödar fostrets hjärnceller.

Man VET att all rökning påverkar fostret och dess cirkulation.

Grundmekanismerna bakom detta är SJÄLVKLARA för alla som läst medicin. Eller som kan ta till sig medicinska fakta utan att förvränga dem efter sitt eget missbruks intressen. Du ser ALDRIG en rökande gravid doktor, säger det dig något?

Sedan är det självklart att man inte kan starta studier för att se exakt vilka gränser som skulle ge "tolererbara" skador hos människa. Det skulle kräva att man lät en stor grupp mammor röka/supa olika mycket och sedan avlivade och obducerade barnen. :eek:

elbereth - uppfödning av silverhästar i kedjeåsen har inget med halssmycken att göra :D
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Silverkedjan skrev:
Jag har inte sagt något annat än att man ska SLUTA när man planerar en graviditet eller senast när man vet att man är gravid.

Och mammor som mår dåligt gör det i allmänhet pga dåligt samvete för att de inte slutar.

Då är den bästa stöttningen att faktiskt ge dem fakta så de kanske SLUTAR.

Inte att mesa med och låta dem ha kvar skygglapparna, det bäddar för livslång undertryckt ångest.

Bara för att "alla andra gör" något betyder det inte att det är BRA.

Man VET att all alkohol dödar fostrets hjärnceller.

Man VET att all rökning påverkar fostret och dess cirkulation.

Grundmekanismerna bakom detta är SJÄLVKLARA för alla som läst medicin. Eller som kan ta till sig medicinska fakta utan att förvränga dem efter sitt eget missbruks intressen. Du ser ALDRIG en rökande gravid doktor, säger det dig något?

Sedan är det självklart att man inte kan starta studier för att se exakt vilka gränser som skulle ge "tolererbara" skador hos människa. Det skulle kräva att man lät en stor grupp mammor röka/supa olika mycket och sedan avlivade och obducerade barnen. :eek:

elbereth - uppfödning av silverhästar i kedjeåsen har inget med halssmycken att göra :D
Det finns redan en väldigt stor grupp gravida som både röker och dricker, varför inte forska på dem?? :idea: Fast man kanske kan låta bli delen om att avliva barnen... :crazy:

Du behöver inte stapla, för jag säger inte emot! :p
När det handlar om beroende, så är fakta en väldigt liten del, de flesta kan inte ens sluta när det handlar om deras eget liv! :eek:
Varför låter det på "er" som det är så himla lätt och enkelt att sluta? :smirk:

Det är sällan jag ser gravida doktorer överhuvudtaget, men jag har sett RÖKANDE doktorer, vet inte de att det är skadligt även utan foster i magen? :confused:

En kvinna som äter en medicin som inte är rekommenderat för gravida, men hon måste för att ens må bra...
Med medicinen kan hon skada barnet, utan medicin skadar hon sig själv...
Hur tycker du hon ska göra? *nyfiken*
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Humelibumlan skrev:
När det handlar om beroende, så är fakta en väldigt liten del, de flesta kan inte ens sluta när det handlar om deras eget liv! :eek:
Varför låter det på "er" som det är så himla lätt och enkelt att sluta? :smirk:

Vet du vad Humlan, det ÄR faktiskt inte svårt! När jag - alldeles ogravid - slutade röka var jag järnhårt bestämd: nu får det fanimej vara nog! Och det var några jobbiga dagar i början, men långt ifrån det värsta jag varit med om.

Sen var jag så inihelvete jävla dum att jag började efter sju år igen. Men då hade jag i alla fall hållit upp i sju år och mått skitbra under den tiden. Jag började igen för att jag missat en viktig insikt: med rökning är det som med alkoholism, man blir aldrig ickerökare i själen, man blir "bara" en ickerökande rökare. Man får alltså hålla vakt på sig för att inte trilla dit igen, det gjorde inte jag.

Så fort jag blir tillräckligt motiverad igen ska jag lägga av. Men riktigt så motiverad är jag inte just nu, därför försöker jag inte ens. Hade jag varit yngre och kunnat bli gravid hade det däremot varit den bästa motivationen i världen. Det ÄR faktiskt bara att lägga av.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Humelibumlan skrev:
Det finns redan en väldigt stor grupp gravida som både röker och dricker, varför inte forska på dem?? :idea: Fast man kanske kan låta bli delen om att avliva barnen... :crazy:


En kvinna som äter en medicin som inte är rekommenderat för gravida, men hon måste för att ens må bra...
Med medicinen kan hon skada barnet, utan medicin skadar hon sig själv...
Hur tycker du hon ska göra? *nyfiken*


1) Man måste ju obducera för att få ett sant facit. Och det är oerhört svårt att få sanna uppgifter från missbrukande gravida :crazy:

2) Jag tycker inte hon ska bli gravid alls i det läget. Fosterskadande medicin ska bara ges till kvinnor med säkert preventivmedel.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Silverkedjan skrev:
1) Man måste ju obducera för att få ett sant facit. Och det är oerhört svårt att få sanna uppgifter från missbrukande gravida :crazy:

2) Jag tycker inte hon ska bli gravid alls i det läget. Fosterskadande medicin ska bara ges till kvinnor med säkert preventivmedel.
Kul att du bara svarar på vissa saker? :smirk:

Strunt samma om hon bör/ska/v8ill- Hon är gravid, ska hon göra abort? Eller ska folk som lever på t ex depressiva inte ha barn alls enligt dig?


Varför är det svårt att få sanna uppgifter av rökande gravida??
 
Sv: Gravitidet+alkohol

mandalaki skrev:
Vet du vad Humlan, det ÄR faktiskt inte svårt! När jag - alldeles ogravid - slutade röka var jag järnhårt bestämd: nu får det fanimej vara nog! Och det var några jobbiga dagar i början, men långt ifrån det värsta jag varit med om.

Sen var jag så inihelvete jävla dum att jag började efter sju år igen. Men då hade jag i alla fall hållit upp i sju år och mått skitbra under den tiden. Jag började igen för att jag missat en viktig insikt: med rökning är det som med alkoholism, man blir aldrig ickerökare i själen, man blir "bara" en ickerökande rökare. Man får alltså hålla vakt på sig för att inte trilla dit igen, det gjorde inte jag.

Så fort jag blir tillräckligt motiverad igen ska jag lägga av. Men riktigt så motiverad är jag inte just nu, därför försöker jag inte ens. Hade jag varit yngre och kunnat bli gravid hade det däremot varit den bästa motivationen i världen. Det ÄR faktiskt bara att lägga av.
Vet du Mandalaki- DU tycker inte det var svårt.... Hur JAG upplever det har du inte den blekaste aning om! :smirk:

Jag tyckte inte att det på dagen var svårt att avbryta ett 8-åringt dagligt narkotika intag, däremot var det förbaskat svårt att ha orken och kraften kvar att sluta röka!
Jag sätter mig minsann inte ner och talar om för andra missbrukare hur lätt jag tyckte det var att slutra med droger, för att jag vet att det är sån skillnad, tid, plats, ork och möjlighet...
Ingen kan sätta sig in i någon annas smärta!

Och ja, det är bara att sluta och aldrig mer röka, dricka osv.... Men det är en himla skillnad på hur du upplever saknaden av ditt behov! För mig är lika naturligt att ta en cigg efter maten, som det är för någon annan att gå på toa...
Och jag är fullkommligt insatt i att det är skillnad på behovet att röka och behovet att äta- iallafall i teorin! :crazy:
 
Sv: Gravitidet+alkohol

var det gäller medecin så borde läkaren undersöka och bedömma vad som ger mest risker för fosteret, att mamman äter medcinen och mår bra, eller att hon avstår medcinen och mår dåligt.

Men var det gäller alkohol och tobak - där FINNS det inga fördelar. Där ska det vara stopp, punkt slut. Planerar man att skaffa barn så sluta röka då redan.
Blir du oplanerat gravid och röker, ja då får man överväga om man verkligen ska "fullfölja" graviditetn om man int eklarar av att sluta röka.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

givetvis förstår jag om det är OTROLIGT svårt, men då har man ju verkligen ett skäl till att kämpa för att bli rökfri
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Man ska inte skriva ut fosterskadande medicin till kvinnor som är eller planerar att bli gravida.

Mår man så dåligt att man inte klarar ett vardagligt liv utan mediciner och inte kan sluta med ett för barnet farligt missbruk - ja då tycker jag för barnets skull att man inte ska ha något. Det är SYNNERLIGEN olämpligt att skaffa barn medan har en depression !!!

Inte förrän man löst sina problem, är färdigbehandlad och mår bra kan man ge barnet bra förutsättningar.

Det är ingen barnlek att ta hand om en bebis. Innan man kan ta hand om sig själv är man helt enkelt inte mogen för det.

(jag tyckte inte JAG var mogen förrän jag var 37)

Och jag svarar på alla vettiga frågor jag ser. Vad menar du att jag ska svara på - varför det låter "lätt" att sluta???
Man har ju inget alternativ - därför är beslutet lätt. Sedan är det bara att genomföra, det är precis som förlossningen inget man kan förhandla bort.

Har man inte kapacitet att inte misshandla sitt barn i magen, då har man enligt mitt sätt att se på det ingen kapacitet att ta ansvar för det och därmed ingen rätt till det.

Vad skulle jag svara på mer? Varför det FINNS rökande läkare? De är väl dumma nog att skada sig själva. Det drabbar i alla fall ingen oskyldig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 859
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 930
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: startpompe
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 468
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp