Greenguard

Jag har haft grimman på en som hade cob med. Där var den på gränsen till för stor. Men tycker den är rätt ställbar ja. Passar bra på min som oftast har full men vissa grimmor cob.

Skav får de lätt i början men jag har satt ludd på grimman runt nosen. Hjälpt mkt. Men man får hålla koll första dagarna och justera och förebygga och ställa om. Använd inte snabbfästet I gummi för nosen. Det skaver.
Tack! Du är en guldgruva :love:
 
Jag är nybörjare på detta, har st full till min stora islandshäst. En stor hinkliknande sak ( greenguard) om jag jämför med hans kompisars reducerare. Hittills har han lyckats få av sig den så igår spände jag den lite hårdare. Jag tycker det är lite otäckt att inte ha någon typ av säkerhetsgrimma som går av vid hård belastning. Har klippt av nackremmen och fäst ihop med tyg samt fäst käkremmen likadant. Intressant med prissättning från 549 till 799 kr på samma betesreducerare.
 
Är det jag som har dåliga googlinsskills eller finns inte greenguardgrimman att köpa längre? Jag hittar den ingenstans!
 
Jag hittade den av en slump på börjes :) Så, de finns :)

Skaver inte remmen över ansiktet på pannluggen?
Jag har haft grd på hästen i en vecka nu. Fick byta grimma för den första blev korgen för tight med. Sen fick hon ändå skav på underläppen. Bytte och satte grd på en munkorg med urklippt botten som jag fick med (köpte begagnat). Nu har hon skav av munkorgen på hakan och nosen. :(
 
Skaver inte remmen över ansiktet på pannluggen?
Jag har haft grd på hästen i en vecka nu. Fick byta grimma för den första blev korgen för tight med. Sen fick hon ändå skav på underläppen. Bytte och satte grd på en munkorg med urklippt botten som jag fick med (köpte begagnat). Nu har hon skav av munkorgen på hakan och nosen. :(

Bättre att släppa hästen i en lämpligare hage 😞
 
Skaver inte remmen över ansiktet på pannluggen?
Jag har haft grd på hästen i en vecka nu. Fick byta grimma för den första blev korgen för tight med. Sen fick hon ändå skav på underläppen. Bytte och satte grd på en munkorg med urklippt botten som jag fick med (köpte begagnat). Nu har hon skav av munkorgen på hakan och nosen. :(
Jag kan inte svara på det då jag bara har använt dem i några dagar men jag har den inte spänt så tajt att den ligger emot speciellt mycket. Dock är det något jag har funderat på särskilt med spännet som hamnar mitt i pannluggen så den tänkte jag sy ett litet fodral till.
 
Vad menar du att det skulle vara ekvivalent ? Eller vet du något jag inte vet ang andras hästar inkl @Marvin s och alla omstädigheter/alternativ ? 😳
Du svarar i min tråd om greenguard att det är bättre att släppa hästen i en lämpligare hage. Jag undrar då om du menar en uppgrusad hage.
 
Mina har inte fått skav i luggen, varken sen med knappt nån lugg eller den mer hårfagre. Dock kan luggen bli platt och de kan få "mittbena". Men inga skav eller hårförluster.
Jag har aldrig GG dygnet runt dock, men haft 12-16 h per dygn utan problem.
 
Vi har Greenguard i storlek full till vår b-ponny som har en ganska nätt liten mule. Upplever inte att den är för stor för honom. Min stora häst (som visserligen är ett rätt rejält halvblod) skulle aldrig få in nosen i den. Vi har vanlig grimma till gg men har satt på ett ganska tjockt fårskinnsnosludd som jag klippt hål i för spännet som sitter mitt fram. Detta hjälper både till att stabilisera så att greenguarden sitter på plats och dessutom håller det ut både spänne och gg från nosrygg och mule och ser till så att det inte blir skav nånstans. Tycker det funkar jättebra och även om ponnyn rätt snabbt lärde sig att pilla i sig gräs med förvånansvärt hög effektivitet även med munkorgen på så blir det mindre än vad han får i sig utan den...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp