Griffelben

A

Asterix

Vad har ni här för erfarenheter om GRIFFELBENSFRAKTURER ?

Tacksam för alla svar ...
 
Sv: Griffelben

Vad jag vet så är griffelbensfrakturer inte alls särskilt ovanliga och för det mesta ganska okomplocerade. Själva Griffelbenet är en restprodukt från när hästarna var 3- tåiga. Benet har numer ingen direkt funktionom man bortser från griffelbenets övredel som slutar uppe i knät/hasledens ledytor.
Jag har mest erfarenheter av att hästarna med dessa skador har blivit helt återställda efter operation men har även varit med om hästar som tagits bort pga av skadan.
Så det beror på HUR hästen har skadat griffelbenet!
 
Sv: Griffelben

Har inte speciellt mycket erfarenhet men jag vet att de är ett ben som inte har någon speciell funktion hos hästen vilket betyder att den kan leva utan några framtida problem. Hade ett ridsto på 6 som hade det men hon blev hur frisk som helst och tävlar nu fälttävlan på hög nivå så de är inget som skadar speciellt. Men sen finns de ju säkert skillnader på olika frakturer. lycka till
 
Sv: Griffelben

Griffelbens fraktur har ofta god prognos på häst, såvida det inte är åtföljt av en sårskada, i sådana fall finns risk för ledinflammation, eller om andra delar av benet också är skadade, minskar givetvis den goda prognosen. Ibland skadas gaffelbandet i samband med griffelbens frakturen, och då är diagnosen sämre.

slag, spark, eller hård träning som kan skada gaffelbandet och i sin tur griffelbenet, är oftas det som orsakar.
 
Sv: Griffelben

Tack alihoppa, det lugnade en orolig hästägare
 
Sv: Griffelben

Min häst blev sparkad av en annan häst (ponny) på betets 4 dag för ett par år sedan... Det blev en långdragen historia tycker jag. Men jag behövde inte låta min häst opereras, utan griffelbenet läkte av sig själv. En del benbitar "värkte" ut genom såret men det är så finurligt att benet återskapar sig själv.
Nu tävlar vi både dressyr (LB) och hoppning (1m) igen och allt verkar vara bra.
 
Sv: Griffelben

Var förra tisdagen upp och röntgade mitt russ för hälta och svullnad. Mycket riktigt hade hon, som vi misstänkt en fraktur på griffelbenet. Hon ska vila i 2 veckor, och sen, om allt är som det ska sättas i gång försiktigt.

Hon var svullen, hade gallor på båda bak (pga frakturen och överbelastning) och var rejält öm. Frakturen satt "bra", det såg mest ut som en spricka.

Jag var orolig innan, men hittade mycket bra info här på Buke. Sök du oxå och läs!

Lycka till!!
 
Sv: Griffelben

Jag har tyvärr ingen direkt god erfarenhet av fraktur på griffelbenet. Lång konvalecens och tillslut togs det bort efter 6 månaders icke fint läkande.
Att ridas efter 2 veckor som en annan skrev låter helt otroligt skumt...

Men man kan nog aldrig säga med exakthet hur många månader det tar och om läkningen går åt rätt håll eller inte. Jobbigt att ha det så.

Hoppas det blir en fin läkning och framför allt, en snabb!

:)
 
Sv: Griffelben

har bra erfarenheter av griffelbensfraktur. har haft en häst som fick griffelbenet (troligtvis) avsparkat. Benbiten plockades ut och hästen stod på konvalicens i ett ex antal veckor, först i box sedan fick hon ledar längre och längre stunder för hand och sedan var det bara att sätta igång tror att hela proceduren tog ca två månader men efter det hade hon aldrig något problem och är frisk och fräch idag sex år efteråt.

som så många redan sagt så är griffelbensskador oftast ganska okompliserade skador, även om de måste opereras, det som är jobbigast är väl att det ofta blir en liten längre konvalicens men det kan man ju ta om man vet att hästen blir helt fräch.
 

Liknande trådar

Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
753
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
217
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 066
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
698
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp