Bukefalos 28 år!

Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Elisha

Trådstartare
Bakgrundsinfo: Min häst fick för ca 1,5 månad sen lymfangit av ett litet sticksår. Benet givetvis lika tjockt som en stople och hon var nästintill blockhalt men efter bahandling med penicillin, finadyne och sulfa blev hon bra. Dock så var svullnanden inte helt borta, utan på skenbenet (vänster bak) var en liten svullnad kvar. Desutom en liten den där det var en riktigt hård svullnad. Vid det här tillfället var hon bara lite halt, markerade men inte mycket mer. Bokade kliniktid och var där i fredags, 11/12 och såhär gick det:

- 1 grad halt och röntgen av benet visade en griffelbensfraktur. Troligt orsakad pga spark då hon nyligen bytte stall och gick in en ny flock. Inte öm när vet. tog på benet eller något. Jättepigg och glad. Visar inget tecken på att ha ont förutom lite hälta då vid trav. Ren i skritt och galopp.

Vet. bokade på vår inrådan in en operation som tydligen var ett vanligt ingrepp och brukade alltid gå bra. Efter operationen ordinerades hästen 2 veckor boxvila.

Då tänkte jag direkt (när jag kom hem från kliniken och hade tänkt till) att hästen ska tas bort. En häst med mycket energi och vet inte hur bra hon skulle klara boxvilan utan att bli helvild.

Sen idag ringde vi vet. igen och skulle prata om utdömning och det går givetvis inte eftersom det är en skada som går att fixa. Trots att vi även nämnde kissinge spines som hon har..

Så nu har väl tankarna kanske ändrats igen om vi ska låta henne opereras ändå. Självklart är hästens hälsa viktigare än om hon inte blir utdömd och kan tas bort ändå, men vill ändå ha lite råd och tankar kring både operationen, skadan och boxvilan - hur man ska klara sig igenom den?!

Tankarna att jag inte vill ta bort henne finns eftersom det är en häst med jätte mycket levnadsglädje och trivs verkligen i livet! Alltid jättepigg och glad, nyfiken och brallar alltid i hagen varje morgon av glädje!
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Om jag förstod det rätt ville du döma ut henne för att hon inte skulle behöva stå på box i 2 v? Hade det handlat om 2-6mån konvalecens hade jag kanske kunnat tänka i samma banor, men 2v :confused:

Jag har själv haft en fruktansvärt energisk häst -energisk till den grad att man nästan undrar om det är nåt fel..... :p -en sån där som var så laddad att hon darrade i hela kroppen när man väl fick henne att stå still, och det krävdes dubbla doser lugnande för att få nån effekt alls...... Hon klarade boxvila bra, klart att det var lite stökigare inne i boxen men hon klarade det alldeles utmärkt.
Första dagarna kan nog hästen vara lite fundersam, men får den bara lite mat att tugga på och inse att den faktiskt inte kommer ut så kommer det nog gå alldeles utmärkt. Ni kanske kan göra så att 2 andra hästar är ute i skift -så att en är inne med den vilande halva dagen och sen byter de? (nu vet jag inte hur många hästar det finns i stallet men det skulle kunna funka) eller om det bara finns ett sällskap att tillgå -den får stå inne en del av dagen iallafall.
Hästar har ofta lättare att anpassa sig än man tror, och 2 veckor kommer gå så fort att du knappt hinner börja fundera ska du se :)
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Men två veckor är ju verkligen ingenting! Vad är det mot hela hästens liv?
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Nej jag vet inte, tänkte bara att om hästen knappt kan stå inne en dag utan att bli sjövild så hur ska två veckor gå, men det funkar väl. :) Man kan väl ge en lätt lugnande dos om hon inte går att hantera?

Två hästar till i stallet har boxvila just nu, vet inte hur länge men om jag har tur står dom kvar inne med min. Annars är hon en häst man kan lämna helt själv oavsett omständigheter utan att bry sig.
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

hästen ska väl bara stå på box i två veckor? Två veckor är ingenting, kan inte vet skriva ut lugnande om det är så att hästen river stället?
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Jag tror såhär; Hästen kommer att finna sig i det. Som du säger -att stå inne en dag kan göra hästen skitirriterad (den är ju van vid sin rutin) men efter ett par dagar blir boxvilan rutin istället och hästen "landar" liksom. Och när det sen är dags att ta ut hästen så kanske du inte ska släppa ut den i hagen hursomhelst direkt heller -utan ta ut den kopplad ;) och ha lite koll. Klart den kommer vara laddad men det blir nog inte värre än att man klarar av det.
Veltranquil (inte helt säker på stavning) är ett lugnande medel som vi fick utskrivet till våran tok :p (fast det var inte i samband med boxvilan) På henne hade det inte så stor effekt -men på en häst som inte har rent adrenalin i ådrorna så har det nog lagom effekt.
Man vill ju inte söva hästen utan endast dämpa lite. Tror inte du behöver det när hästen är inne, det är ju bara att stoppa till den lite mat , se till att det finns sällskap och stäng till så får den tjafsa bäst den vill.
Det lugnande kan nog vara lämpligt precis första gångerna hästen går ut igen.

Men som sagt -hästen kommer snart in i vilorutinen. och var det redan två som hade boxvila kunde ju inte detta ha kommit lämpligare! :banana:
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Låter ju minst sagt drastiskt att vilja ta bort hästen hellre än att genomgå två veckors boxvila... Om det nu är fler i stallet så har hon ju sällskap inne, annars kanske man kan få folk att turas att ha hästarna inne? Typ förmiddag eftermiddag. Griffelbensfrakturer är ofta enkla och läker fort, så jag fattar inte hur du ens kan tänka på utdömning på grund av det.
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Min häst hade hovböld i somras och gick i tre veckor med hovgips, skulle egentligen också stått på box men gick i liten hage istället. Kanske jag skulle avlivat henne med? 2 veckor kan man inte avliva en häst för...
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

De allra flesta hästar blir sjövilda de första timmarna eller första dygnet. Sen är det inte så roligt längre. Som du säger kan vet säkert skriva ut lite lugnande om det behövs.

Kan du inte göra en liten-liten hage eller utebox så hästen kan andas frisk luft och kanske se flera andra hästar istället för att stå inne?
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Tack för pepp! Jo känner mig lugnare nu men vill samtidigt inte att hästen ska må pyskisk dåligt pga att hon får stå instängd, det är det inte värt.
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Okej. Pga att jag känner mig helt så väl och jag vet hur pyskisk dåligt hon mår av att stå inne.
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Jag frågade vet. om det men hon sa boxvila och sen ut i liten hage.. Men beroende på hur hon verkar må så kan man ju diskutera det sen :)
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Då ska alla hästar avlivas vid minsta skada, eftersom 2 veckor dessutom är kort boxvila. Min dam stog dessutom en av dom tre veckorna på ultuna instängd i box där. Herregud. Hästen kommer inte bli traumatiserad av två veckor på box. Se till att det finns lite att pilla med i boxen, dom vänjer sig snabbt vid sin nya situation...
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Eftersom du inte känner min häst och vet hur speciell hon är så måste jag tyvärr säga att jag inte kan hålla med dig. Men får väl hoppas på det bästa.
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

No problem.
Hästen kommer inte må dålig av att stå inne den tiden. Det kanske blir ett märke i väggen och jobbigare att mocka, men hon kommer inte att flippa ur för det.
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Be veterinären skriva ut lugnande då? Om hon är så sjövild så skulle jag börja fundera lite... Min dam står sällan på box, men utan att tveka lät jag henne stå en vecka på ultuna eftersom jag visste att hon skulle bli bra och att det behövdes för att hon skulle läka under veterinärens tillsyn. Jag visste inte om hon skulle riva stället, hade det varit så så hade hon fått lugnande. För dom måste klara några veckor på box...
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Men snälla nån, det är klart att du inte ska avliva för en liten skada :eek: :crazy:
Ingen häst får men för livet av att stå på boxvila i två veckor. Garanterat inte ens din.

Det är klart hästen kan vara lite tokig eller annorlunda NÄR den står på boxvila, men två veckor går fort och den kommer bli som vanligt igen så fort den slipper boxvilan!
Jag har mkt erf. av boxvila och det är då ingen häst som dött av att stå inne lite.
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Tror inte din häst må så pass dåligt att stå i en box i två veckor så stackarn måste avlivas. Sen om det nu är två andra hästar som har boxvila samtidit så får den ju sällskap på köpet.
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Eftersom du inte känner min häst och vet hur speciell hon är så måste jag tyvärr säga att jag inte kan hålla med dig. Men får väl hoppas på det bästa.

MEN HALLÅ!

Det finns mängder av hästar som inte riktigt grejjar boxvila faktiskt, inte bara din ;)

När mitt fullblod fick griffelbenet bortopererat så blev hon ordinerad boxvila.
Då frågade jag veterinären: " Vad är tanken med boxvila? Att hon ska ta det lugnt med benet?" Svaret blev naturligtvis jakande, varpå jag undrade om det var någon skillnad på att stå inne i stallet i en box eller stå ute i en boxruta till hage. Svaret jag fick var att det var ingen skillnad alls.

Så hon placerades i en ruta utomhus där hon kunde se de andra hästarna o vara med....funkade hur bra som helst!

Think outside the box :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 800
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 260
Senast: fridaxi
·
Hästvård Vill bara poängtera att vi varit inne med vår häst en gång för bedömning och ska in en gång till om några dagar men jag vill ändå höra...
Svar
16
· Visningar
1 349
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp