Griffin Robert Whitaker

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 201
S

Sweet

Ni som har en sådan sadel, hur ser era hästar ut i ryggen?? Min häst har rak rygg och de flesta sadlar jag har provat på henne glappar bak. :crazy:

Hon ser ut såhär:
Hästen

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Griffin Robert Whitaker

Jag kollade på den i affären och den är rak i bommen om man jämför med griffin dressyr och selecta. en till som är rak i bommen av griffin är hb allround fisch. Passar inte min pålla...

Om man tittar på Thorowgoods hemsida så ska Robert Whitaker och GP Fisch vara byggda för "Standard" hästen medan Hööks HB dressyrmodell och selecta är byggda för att passa halvblodshästar.

På Hööks så kallar dom Griffin allround med Fisch för "HB" men det är egentligen felaktigt för på Thorowgoods hemsida så finns Griffin allround Fisch bara under kategorin "standard" byggd häst. Så jag tror också att Fisch sadeln kan vara rakare än den gamla HB allrounden som var för svängd för min häst.

Om jag har tur så kan antingen Robert Whitaker eller nya HB Fisch passa min pålla! :banana:

Någon mer som har något att säga om denna sadel?

Jag har provsuttit den i affären och tyckte att den var väldigt skön att sitta i.

jag har en rakryggad häst, och sadeln satt mkt bra på honom, vid bom var det på den.
MEN den passade inte mig sådär superbra, jag har för korta ben.
har haft en griffin allround förut, men där är det ju inte hoppklossar som måste stämma in på det sättet.

så jag lämnade tillbaka den.
men nu ångrar jag mig då det verkar svårt att hitta en bra hoppsadel här som passar honom, nu måste jag åka till en sadelutprovare och det kan ta tid mitt i våran flytt just nu :(.

och nu vill jag verkligen inte rida barbacka längre, speciellt även för att nu när vi flyttat är på nya omgivningar och jag känner inte till vägarna alls, och så längtar jag att kunna rida som vanligt och kunna hoppträna och allt.

kanske får stå ut med att jag inte passar 100 procent isadeln, den satt ju trots allt bra på honom?

vet inte vad jag ska göra.
den hade vart ännu skönare om den passat mig bättre, men den var väl helt ok.

märkte dock att tjockheten och mjukheten på vulstren varierade på de olika exen i affären. ville ha en med så mjuka och tjocka som möjligt, inte så tillplattade som vissa var.
tyvärr fanns det då bara en brun i 17" och vid, och den hade inte de allraste tjockaste vulstrena som vissa andra var :(.

Du kan inte ha en Griffin Young Rider då? Vet inte hur det är med klossarna på den men den är ju gjord för lite kortare ryttare. På Thorowgoods hemsida står det ju att den ska passa till det mesta, även hoppning.

Den görs även i brunt och även om Hööks inte saluför den i brunt så tror jag att de kan ta hem en brun till dig om du vill.

Själv har jag ju långa ben och kan ha problem att hitta hoppsadlar som passar till mina ben, men Griffins sadlar har ganska långa kåpor och när jag provsatt sadeln i butiken så tyckte jag att jag satt bra i alla fall.

nej, vill ha en mera hoppsadel. vill ha klossarna bak och det stödet.

den sadeln jag vill ha, är en zaldi star, fast den som jag provade på hästen (begagnad) satt bra förutom att han behöver en 33a, och de har jag inte hittat begagnade :(.

snyft, känns som det aldrig kommer lösa sig med sadlar nu.

Jag är också ute efter mycket stöd för skänkeln då min häst är så hoppig när jag rider ut.

Hoppas det löser sig med sadel för dig!

Var på Hööks i dag och dom sa även där att Robert Whitaker sadeln är rakare i bommen än HB (som jag har testat men den glappade bak).

Så jag köpte en, (fick den dessutom 300 kr billigare då det var ett litet, litet skav på bakvalvet! :) ) körde hem och testade den på hästen. Och den PASSADE!!!! Den ligger jättebra och är helt underbar att rida i!!! JAG ÄR SÅÅÅÅ GLAD!!! :bump:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 081
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 225
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
897
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka