Grimfråga

Sv: Grimfråga

Du ska inte ha lädergrimman om den är förstor, om du vill ha lädergrimma är det nog smartast att låna en som passar av någon eller köpe en ny, om du inte kan förminska den!

Jag håller med Farouk.
Har lärt mig att alltid använda lädergrimma, eftersom de lättare går av/töjer sig om hästen slänger sig. En grimma i läder är oftast lättare att skära sönder om det skulle behövas.

men varför skära sönder grimman?? det som håller fast hästen är väl bättre att skära sönder.......grimskaftet...idag finns ju så fina panikhakar också.

Ja. Men jag menar OM hästen av någon anledning sitter fast i just grimman, och det inte hjälper att skära av/knäppa upp grimskaftet/vad man nu binder den i så är det lättare att skära av läder än syntet.

Jag skulle haft lädergrimma, som passar! :)

Ang. Benen. Vid kortare resor tycker jag att det räcker med lindor och ev. boots, men vid längre resor skulle jag ha ett par riktiga transportskydd som går över hasen (bak) och skyddar även ner över hoven. Hästen kanske inte gillar att ha dom på sig men säkerheten går först. Hon ska ju inte stå med dom resten av livet utan bara under en resa.

Men det är ju bara vad jag tycker :)

Du SKA ha lädergrimma, anledningen är att en lädergrimma kan hästen ha av om den fastnar och får panik, det går inte med nylon och i värsta fall kan då hästen bryta nacken.
Man ska ALLTID transportera hästar i lädergrimma. ALLTID!!!

Jag skulle ha lädergrimma ..
Eftersom jag också hört det där med att försäkringen ej gäller om du inte vid tillfälle kan skära sönder grimman om olyckan skulle inträffa !

:)

Faktum är att det efter moget övervägande lutar mot en blå grimma!

Den är helt klart den mjukaste och skönaste av alla hennes grimmor. Och för att ingen ska behöva bli upprörd så kan jag ju påminna om vad Martha skrev om att de oftast har halsremmar i bussen (jag vet att Martha har skickat hästar med samma transportör som min ska åka med), så hon kanske rent av inte behöver ha någon grimma alls. Det vore förstås det allra bästa.

Blått är ju bra för det är en lugnande färg (kan man gärna ha i sovrummet, fast jag tycker inte att det är så fint). Så om hon blir upprörd och börjar snurra med ögonen så får hon syn på sin grimma och blir lugn igen. :rofl:

Fast ju mer jag tänker på det så svänger jag mot en grön eller gredelin grimma, (förutsatt att hästen åker i en Scania transport, är det en Volvo så gäller blått!)

Nope, grön och gredelin är jag i ansiktet så det räcker och blir över redan innan vi lämnat landet...

För att försäkringar ska gälla så måste hästar transporteras i läder grimma. Det spelar nog ingen roll hur den ser ut bara den
passar i storleken.
Lädergrimmor går sönder om det skulle hända något medan nylon
grimmor bränner sönder huden!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka