Bukefalos 28 år!

Grimma i hagen?!

Sv: Grimma i hagen?!

Aldrig någonsin grimma i hagen. Om en häst är svårfångad, får han helt enkelt vänta till sist med att bli inhämtad. De flesta tycker det är tråkigt att bli kvar ensamma och kommer därför snällt upp och väntar vid grinden.
 
Sv: Grimma i hagen?!

Har oftast inte grimman på men ibland glömmer jag ta av den och då låter jag den sitta på.
Vissa perioder när hon är svårfångad får den också sitta på, speciellt om jag vet att någon annan än jag ska pyssla om henne.
 
Sv: Grimma i hagen?!

Jag har inte grimma på i hagen. Jag har lättfångade hästar och jag har hört/läst alldeles för många hemska historier där hästar fastnat med grimman och blivit skadade/dött. Har läst några sådana trådar här på buke, om du söker lite kanske du hittar dem! :idea:
 
Sv: Grimma i hagen?!

Våra har inte grimma i hagen. Vi har skog i hagen också så jag är rädd för att de ska fastna och inte ta sig loss eller så. Samma sak de få gånger de står inne i boxen.
 
Sv: Grimma i hagen?!

Har i regel ej grimma på hästarna varken i box el hage. Dock har shettisen grimma när han har sin GreenGuard samt flugpannband.
 
Sv: Grimma i hagen?!

Våra hästar har alltid grimma i hagen. Min har det på sommarbetet också, då han inte alltid är så förtjust i att bli "tillfångatagen".

Det har våra också just av den anledningen om dom skulle bli skrämda ut ur hagen/rymma. Här om natten hade hingstarna brutit sig ut ur trähagen (högt och stabilt staket) och skrämt ut stona ur hagen, då var man ganska tacksam över att alla hästar hade grimma.

Däremot har vi inte på sommarbetet för då är de så stora ägor och då minskar ju risken för rymning. Det finns ju mat och vatten dygnet runt och stora ytor att röra sig på så...
 
Sv: Grimma i hagen?!

Min häst har inte grimma i hagen. Hon försöker ibland klia av sej den och grimman slits.
 
Sv: Grimma i hagen?!

Undrar hur ni gör med grimma i hagen?! Jag och flera andra i mitt stall föredrar att hästarna inte har grimma i hagen. Dels får min häst lätt skav. Dessutom drar de av varandra grimmorna, tuggar och det har hänt att de har fastnat med grimman någonstans. Igår kom stallägaren och sa att försäkringen nog inte gäller om de inte har grimma i hagen. Om de smiter och inte har grimma när de ska fångas in gäller inte försäkringen. Hur gör ni? Någon som har koll på vad försäkringen säger (jag har A*ria). :confused:

det är inte en principsak att försäkringen kanske inte gäller om de inte har grimma när de ska fångas in efter rymning, utan snarare om hästen inte går att fånga in, dvs sliter sig och springer iväg gång på gång och orsakar mer oreda och skador genom att man inte kan hålla fast hästen när den inte har grimma på..

tänk dig själv att du är tvungen att stanna i trafiken och försöker hjälpa till genom att fånga någons skärrade häst, den har ingen grimma och du får inget grepp, hästen trampar på dig, sparkar på bilar och sen sätter av längs vägen och orsaka en trafikolycka.. tror du inte att försäkringsbolaget skulle bry sig om hästen hade grimma eller inte?



jag vill ha grimma på i hagen, grimmor är gjorda för att gå sönder om hästarna fastnar, skitgrimmor går inte sönder och är osäkra, man kan då ta en metallsåg och såga lite i ringarna så de försvagas, då kommer grimman att gå sönder om hästen fastnar..

grimma i boxen har man inte om man inte sköter om hästen just då, fast vissa hästar tycker jag ska ha grimma i boxen om hästen kan rymma ur boxen och man skiter i att hänga på extralåset.. för 3 veckor sedan blev jag trampad av just en sådan, bufflig rymmarhäst utan grimma och inget extralås på.. jag fick inte tag i hästen utan grimma och hästen trampade sönder min fot.. skitkul.. eller inte..
 
Sv: Grimma i hagen?!

jo det är ju kanske sant, men då får man ju träna lite med dom så de tycker det är kul att komma till en och inte springa ifrån en.. fy var ledsamt att ha en häst som springer iväg från en hela tiden!

Lite OT

Jag har inte grimma på min, de har inte de andra hästarna heller, men en av hagkompisarna skulle ibland behöva de. Han är en jättetrevlig och supergo häst som blir jätteledsen när han inte får följa med ut och rida. Men eftersom han tidigare blivit misshandlad så kan han vara väldigt svår att sätta grimma på (han är rädd för grimmor och grimskaft som troligtvis var bestraffningsredskapet då för massa år sen. Det är mycket bättre nu, han kan stå uppbuden utan problem men just att sätta på grimman är ibland ett problem)
Så det är väl inte alltid att de bara är att hästen inte vill följa med. De flesta hästar har säkert någon anledning till att de inte vill bli fångade. Skulle tro att de finns ganska många som de inte bara är att träna lite granna, utan de kan krävas mycket jobb och tid för att få bukt med en del som inte vill fångas.
 
Sv: Grimma i hagen?!

Har numera alltid grimma på mina hästar ihagen!
För några veckor sedan var älgar på besök och brakade sönder hela staketet. Hästarna stack (jag var och hämtade hö) som tur var hade dom på sig grimmor så grannen fick tag på dom satte dom i säkerhet igen. Hade ju blivit något knepigare utan grimma. har en slit grimma i hagen som inte gör något om den blir skitig lr så och en annan vid snyggare behov.
 
Sv: Grimma i hagen?!

I vårt stall har våra hästar aldrig grimma.. vi hade en svårfångad häst som kliade sig med bakhoven på huvudet och fastnade med skon i grimman och slet sönder både huvud och ben.. hästen klarade sig fint men fick sy endel som tur var fanns försäkringen. hästen hade en "säkerhetsgrimma" med kardborreband som inte gick upp.
 
Sv: Grimma i hagen?!

Undrar hur ni gör med grimma i hagen?! Jag och flera andra i mitt stall föredrar att hästarna inte har grimma i hagen. Dels får min häst lätt skav. Dessutom drar de av varandra grimmorna, tuggar och det har hänt att de har fastnat med grimman någonstans. Igår kom stallägaren och sa att försäkringen nog inte gäller om de inte har grimma i hagen. Om de smiter och inte har grimma när de ska fångas in gäller inte försäkringen. Hur gör ni? Någon som har koll på vad försäkringen säger (jag har A*ria). :confused:

Hm om hästen har kliat av sig grimman innan den rymmer eller tappar den under rymingen vad säger man då till försäkringsbolaget???

Har aldrig grimma pga skaderisken/onödigt/skav/orkar inte leta upp den ihagen..
 
Sv: Grimma i hagen?!

kardborreband är verkligen ingen säkerhet, kardborre sitter ju som h-lvete :crazy:

säkerhetsgrimmor är de grimmor som i nackbandet inte spänns med vanligt spänne med låssprint utan bara träs igenom två springor, dessa grimmor löses ut om kraften blir för stor på grimman, ridskolehästarna brukar dra av varandra dessa grimmor eller så drar de upp dem en bit så nosbandet hänger ner nedanför nosen och så har dom dem som halsband istället.. :crazy:
 
Sv: Grimma i hagen?!

då säger man det till försäkringsbolaget, och skulle det nu bli en fråga om trovärdighet, dvs att försäkringsbolaget skulle misstro att hästen verkligen kliat av sig grimman så kollar dom upp det med andra hyresgäster i stallet eller hyresvärd om hästen vanligen har grimma på sig i hagen..

brukar hästen klia av sig grimman så kan man ju prova halsring..
 
Sv: Grimma i hagen?!

ALDRIG grimma om hästen är skodd bak förutom när man hanterar den, då den kan fastna med bakskon i grimman när den kliar öroen osv.

Vet minst två hästar som har fått avlivats bara för dom hade grimma när de var skodda bak, där av att de fastnade.
 
Sv: Grimma i hagen?!

utan grimma.Vill inte ha på grimma i hagen pga risken för skador.
 
Sv: Grimma i hagen?!

ALDRIG grimma om hästen är skodd bak förutom när man hanterar den, då den kan fastna med bakskon i grimman när den kliar öroen osv.

Vet minst två hästar som har fått avlivats bara för dom hade grimma när de var skodda bak, där av att de fastnade.


VA? Vad är samolikheten att en häst fastnar i bakskon när den kliar sig, sen känner du två st tom! Har aldrig hört talas om det. Sikens otur, då måste ju sko suttit väldigt lösa för att få en in grimma mellan skon och hoven, eller hur gick det till?

PS. Ingen grimma i hagen tycker jag pg av att de kan fastna med dem!
 
Sv: Grimma i hagen?!

Alla hästar har grimma i hagen om dom skulle rymma (vilket ingen har gjort på 15 år) men skulle det hända så ska en ovan hästmänniska kunna fånga in en häst och hålla i grimman.
 
Sv: Grimma i hagen?!

Aldrig grimma i hagen eller boxen.

Förra året fick min fd. tränare ta bort sin väldigt lovande 4åring för att hon fastnat med bakhoven i grimman och sparkat sönder sig totalt. Detta är ett av fallen jag vet om där det har hänt otäcksheter bara för att hästen har grimma i hagen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 946
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 335
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp