Bukefalos 28 år!

Grimma i hagen?!

Sv: Grimma i hagen?!

*kl*

Ingen av hästarna i stallet har grimma på sig, varken i hagen eller i boxen. Enda undantaget är om vi släpper ihop hästar som inte gått tillsammans innan. Men då är det bara under någon/några timmar till vi ser att allt är lugnt. Min häst kör själv ner mulen i grimman när man kommer med den så han är raka motsatsen till svårfångad :laugh: Flera av de andra hästarna gör också så.

Grimmorna hänger alltid bredvid boxdörren när hästarna är inne om det skulle hända något så att man snabbt måste få ut dem.
 
Sv: Grimma i hagen?!

Mitt kära halvblodssto har grimma i hagen. Det är lättare att fånga in dem då, när de ska in, och om de skulle smita är det också lättare att ta fast dem. Om man inte ska ha grimma bör ju hästen frivilligt komma till dig när du ber om det.

Däremot, om din häst får skav, tar av sig den m.m. m.m. så finns det ju inget annat att göra än att låta den gå utan. Vissa hästar besväras av grimman, andra inte. Alla är ju olika!
 
Sv: Grimma i hagen?!

Här har alla på.
Det underlättar vi insläpp, samt om någon ska hämta sin häst och rida under dagen.
Och här har hästarna tendens att leva rövare :D
 
Sv: Grimma i hagen?!

Ingen häst går med grimma i hagen. Ridskolans hästar är hyfsat lättfångade om man ska ta in ngn enstaka för ridning under hagtiden och vi sätter upp linor från hagen till stallet när alla ska in så de springer in själva.
De brukar vara matdags när de ska gå in så det är inga större problem.
På sommarbetet vilar de ett par veckor från ridning och går ute dygnet runt, när det är dags att flytta hem dem är de sällskapssjuka till 1000 och brukar gå att fånga. De vet vad som gäller och nya hästar lär av de gamla. Skulle en skada uppstå under betet och någon måste tas in får vi muta lite men det brukar funka. Visitering under betet görs utan infångning på plats i hagen.

Privathästarna i stallet leds in 1 o 1 men de står normalt vid grinden och väntar när de är intag. Det är oftats i samband med mat där också. Dock brukar 1-2 av dem vara svårfångade när sommarbetet är igång och de går ute hela dygnet och då har den hästen ibland haft grimma (brukar iof inte hjälpa då det inte går att komma så nära, betfor hink funkar bättre).
 
Sv: Grimma i hagen?!

Har inte grimma på min häst i varken hagen eller boxen, mest pga att han får skav bara att ha på sig den i mindre än 10 minuter :(
(grimman är inlindad i fårskinn)
 
Sv: Grimma i hagen?!

Min har varken grimma i boxen, påväg till hagen eller i hagen (har hagen i anslutning till stallet, öppna dörren och alla 4 går in till sin egna box, likadant ut, bara öppna)

Han hade tidigare i ett annat stall grimma i hage men fick skav och hade tillslut ingen hud kvar utan det vart sår, lindade in grimman i ludd men dom slet han bara av.
 
Sv: Grimma i hagen?!

vi har inte grimma på våra, skönt för dom att vara "fria" tkr jag :)
 
Sv: Grimma i hagen?!

Nu mer har jag alltid grimma på i hagen! Tänkte en dag.. "grimman är ändå inte riktigt torr från igår" så han fick gå utan. Tror ni inte att just den dagen som han i undantagsfall gick utan grimma lyckades komma ur hagen.. Korsade en då väldigt trafikerad landsväg och gick och ställde sig i en trädgård och betade. Stallägaren ringde mig när han såg min häst komma ur skogen och springa mitt ut i vägen så en långtradare fick tvärnita! :eek:
Han var väldigt lätt att fånga men efter den dagen släpper jag aldrig hästen utan grimma i hagen!!
 
Sv: Grimma i hagen?!

En häst med grimma går ju aldrig ut ur hagen.
En häst med grimma stannar ju aldrig mitt på vägen framför långtradare.
En häst med grimma ställer sig ju aldrig i en trädgård och betar.
.....
Eller hur? :confused:

LIA
 
Sv: Grimma i hagen?!

Aldrig grimma i hagen om det inte krävs för flyveil eller något.
 
Sv: Grimma i hagen?!

Nu mer har jag alltid grimma på i hagen! Tänkte en dag.. "grimman är ändå inte riktigt torr från igår" så han fick gå utan. Tror ni inte att just den dagen som han i undantagsfall gick utan grimma lyckades komma ur hagen.. Korsade en då väldigt trafikerad landsväg och gick och ställde sig i en trädgård och betade. Stallägaren ringde mig när han såg min häst komma ur skogen och springa mitt ut i vägen så en långtradare fick tvärnita! :eek:
Han var väldigt lätt att fånga men efter den dagen släpper jag aldrig hästen utan grimma i hagen!!

Fast vad hade en grimma hjälpt i den stunden om ingen höll i den? Grimman i sig gör väl inte att hästen stannar kvar där man vill ha den?
Och långtradaren hade väl fått tvärnita även om hästen haft grimma på sig?

Det enda som jag använder grimma till i hagen är när man släpper ihop nya hästar så man snabbt kan få tag i dem ifall de börjar bråka..
 
Sv: Grimma i hagen?!

KL

Har aldrig grimma på, vare sig dom står på lösdrift eller i hage..
Sätter mig alltid in i saken från hästens sida, hade jag velat ha grimma på mig hela dagen? Mitt svar på det blev nej.. :P
 
Sv: Grimma i hagen?!

Jag har grimmorna i hagen av en anledning:

Dom blir bra mycket lättare att fånga om dom skulle komma lösa!

//Domino_s
 
Sv: Grimma i hagen?!

Mina har inte grimma i hagen. Inte heller om de står i box (går på lösdrift). Vill inte ens tänka på vad som skulle kunna hända om de fastnade i något. Ena hästen kliar sig också gärna på sommaren mellan ganacherna med bakhoven, och det vore väldigt lätt att sätta in en hov i käkremmen då.

Angående om hästarna kommer lösa, de går att fånga ändå. Den ena leder jag lätt i luggen om det skulle knipa, den andra har faktsikt tagit sig ur en hage, då hade jag bara haft honom några veckor, det var vinter och kolmörkt. Såg honom när jag kom med bilen till stallet på kvällen. Tog av mig jackan och la runt halsen och ledde sedan in honom. Inga problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Grimma i hagen?!

Vara hästar går utan grimman och mest av tiden går det också att leda dom utan grimman.Har bara grimman på när dom står uppbunden.
 
Sv: Grimma i hagen?!

*Kl*

Har aldrig grimma i hage eller box på grund av skaderisken. En häst i vårat stall (för många år sedan) lyckades fastna i ngt och slita upp hela kinden på karbinhaken i grimman. Mitt stos förra föl dog när hon fastnade i grimman och stryptes, så nej inga grimmor på mina hästar.
´
Dessutom så är min valack svårfångad ibland och det gör att jag undrar hur ni som hävdar att hästarna blir så mycket lättare att fånga med grimma gör.. För ÄVEN om han har grimma så kan han vara omöjlig..om man inte kastar sig som en panter på 10meters håll då eller något.
Vill han inte så är det bara till att träla tills han ger upp och då kan man fånga honom både med och utan grimma..
 
Sv: Grimma i hagen?!

Klart inte det hade gjort någon skillnad. Menade bara att det var typiskt att just den dagen han gick utan lyckades han rymma.
 
Sv: Grimma i hagen?!

Det var inte så jag menade och han stannade inte framför långtradaren. Klart en häst med grimma hade gjort samma sak. Jag kanske formulerade det hela lite dumt men efter den händelsen tänker jag så som jag gör.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 745
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Börja rida
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp