Bukefalos 28 år!

Grimma i hagen?!

Sv: Grimma i hagen?!

Mina har inte grimma i hagen under vår/sommar då den ena får skav där grimman sitter, som blir variga och äckliga sår som inte riktigt vill läka :mad:
 
Sv: Grimma i hagen?!

jag skulle aldrig, oavsett vad försäkringen säger släppa ut min häst med grimma i hagen.
en bekant berättade om en häst i hennes stall som fick in hoven i grimman och slet av sig nacken. skulle försäkringen täcka då? om grimman som man lämnat på hästen orsakat hästens död?
 
Sv: Grimma i hagen?!

Inga grimmor på förutom i undantagsfall. I slutet på sommaren förra året flyttade det hit en valack som kunde vara lite svårfångad. Vi släppte ihop utan och gav det en chans men trots att han inte sprang iväg eller var hetsig så lät han sig inte sättas grimma på. Hade han grimma på lät han sig snällt fångas. Efter som att alla hästägare tyckte att det var ok, så lät vi honom ha grimman på. Efter det har det som inte ifrågasatts så han har fått ha sin grimma, men nu för ngn vecka sen tog ägaren av den och hittills har det gått bra att fånga honom så nu ska inte heller han ha grimma på längre, om inget annat händer.

Det är en onödig risk och ser dessutom inte alls skönt ut att ha en lerig grimma på huvudet dygnet runt. Hua. :p

Jag har sett hästar fastna i grimmor och vet en svårfångad häst som fick sluta ha grimma då han ständigt kom in utan efter att ha fastnat i kompisens hov (vid lek) och annat. Gick i helt trädfri hage med 2 lugna hästkompisar.
 
Senast ändrad:
Sv: Grimma i hagen?!

Alla hästar har grimma i hagen om dom skulle rymma (vilket ingen har gjort på 15 år) men skulle det hända så ska en ovan hästmänniska kunna fånga in en häst och hålla i grimman.

våra har också grimmor på av samma anledning.där de går på sommarbete bor en gammal tant som helst vill att vi har det så hon kan ta in dem om de går ut (vilket har hänt)
 
Sv: Grimma i hagen?!

I våran lösdrift är det uppbindning som gäller vid utfodring av kraftfoder. Dom hästar som snällt kommer in och inte bråkar och jaga efter dom andra vid insläpet slipper grimma, men grannens varmblodssto som ibland är ett litet monster får ha grimma på. Just nu också min 2åring som HATAR mig och inte alls vill ha på sig grimma just för tillfället för att jag håller på och behandlar en sårskada och ett rinnande öga på honom varje dag, vilket han tycker är väldigt obekvämt ocj jobbigt. Annars går han utan just för skaderisk och att det måste va mycket skönare för dom att gå utan:laugh:
 
Sv: Grimma i hagen?!

Häst med grimma= svår att fånga i våran hage.
Häst utan grimma= kommer snällt och är lätt att fånga.
 
Sv: Grimma i hagen?!

Häst med grimma= svår att fånga i våran hage.
Häst utan grimma= kommer snällt och är lätt att fånga.
Du menar att hästarna sticker bort från dig om dom inte har grimma på sig?
Du har inte funderat på varför?

LIA
 
Sv: Grimma i hagen?!

Nej, de sticker inte,utan är bara lite "vildare"(unghästar) och har svårt för att stå still i hagen. Jobbar på det.
 
Sv: Grimma i hagen?!

Våran häst har grimma... får att hingstarna i stallet vi står måste ha det! :( Vi är inte värst nöjda med det o skulle helst låta han slippa. Men regler är regler...
 
Sv: Grimma i hagen?!

Jag har mina hästar vid bredvid en större väg och känner att om de av någon anledning skulle komma ut (har bra staket som underhålls hela tiden ) skulle detta vara förödande. Men med djur vet man ju inte rikigt vad som kan hända i bland därför har jag grimma på alla mina för att ALLA ska kunna försöka fånga in dem om det som inte får hända händer...
Har givetvis sett till att de inte kan fastan i staket eller dyligt. Hade lite problem med att 2 av dem stog och drog ivarandras grimmor i vintras men vi bytte till grimmor utan ställbar nosrem och alltså ingen rem att dra i och då slutade de.
 
Sv: Grimma i hagen?!

knapplån

Våra hästar har inga grimmor på i varken hagen eller stallet. Anledningen är att de kan fastna och i nacken har hästar känsliga nerver och bör därför inte ha grimma på sig hela tiden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 891
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 821
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 332
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp