Bukefalos 28 år!

Grimma på eller inte i hagen?

Sv: Grimma på eller inte i hagen?

kl

Har inte läst igenom tråden så någon kanske nämnt det innan.. Men en brandman frågade en gång hur dom skulle rädda hästarna om dom inte hade grimmor på sig inne om det började brinna i stallet. Och jag förstår ju deras tanke, samtidigt som jag förstår varför man inte vll ha grimma på hästarna vare sig inne eller ute. Det är inte lätt!
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Har inte heller läst igenom tråden, men vi har nästan alltid grimmor på våra hästar. Inte för att de är svårfångade utan för att vi alltid haft det så. Jag tar av dem ibland om de visar sig få skav, då får de gå utan ett tag, kan lika gärna leda in dem i grimskaft runt halsen. Vi har haft en som fastnat i grimman med bakhov, mellan sko och hov en gång. Hästen i sig fick väldig panik, men han låg ner när vi hittade honom och vi klippte bara av grimman hästen ruskade på sig och reste sig upp. Visst var han väldigt skakis men veterinären som kom ut i samband med detta hittade inga skador på honom alls, ingen mer olycka har hänt sedan dess eller tidigare med grimmor så jag tycker också det är bättre att ha grimma på i fall hästarna skulle rymma. Vi har haft älg två vintrar i rad som sprungit igenom våra staket(man ser spåren i snön) otur antar jag eftersom staketet varit i järnslanor + eltråd... Vilket även har hänt på sommar betet en eller annan gång, oftast innan vi släpper på hästarna då vi har elen på i tråden 1 vecka innan, men har även hänt efter. Såå lösa hästar utan grimma är inte roligt ;P
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

kl

Har inte läst igenom tråden så någon kanske nämnt det innan.. Men en brandman frågade en gång hur dom skulle rädda hästarna om dom inte hade grimmor på sig inne om det började brinna i stallet. Och jag förstår ju deras tanke, samtidigt som jag förstår varför man inte vll ha grimma på hästarna vare sig inne eller ute. Det är inte lätt!

Förr när hästar i storstäder inte fick vara ute var det svårt att få ut hästarna från deras trygghet- se branden på Djurgården.
Nu om hästar släpps ut lösa borde det gå att jaga ut dem till hagen.

Många brandmän är rädda o ovana vid hästar o vi har haft brandövning några gånger. De var så rädda att de fejkade ett larm på annan ort.
Vi hade då automatlarm:bow:

Vet alla var brandsläckarna finns? på tidigt 80 tal fanns en ridskola med högt säkerhetstänk som hade all brandutrustning utanför stallet. Grimskaft, yxa, kniv mm o en detaljplan var hästarna befann sig.
Hur många har det idag?
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Jo jag förstår grejen, men jag tycker väl även att det gäller fortfarande. För att även om man öppnar boxdörren så kan ju en panikslagen häst stå kvar och det kan va väldigt svårt att fösa ut den ur boxen om man inte kan gå runt på andra sidor av boxen och fösa på dom?
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Inte heller det brukar funka när det som regel är rökfyllt. Du ser inte hästen än mindre vad som är fram o bak. Därav detaljplaner är livsviktigt
Jacka över huvudet kan vara ngt.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Jag har bara läst TS.

Jag har ingen egen häst,
men om jag hade en skulle jag inte ha grimma på i hagen eller i boxen.
Jag har inte heller halsband på katterna av samma anledning,
skaderisken är alldeles för stor!

Min kompis hittade sin katt hängd i ett träd (död) pga halsbandet,
och min kattflicka fastnade med frambenet i sitt halsband en gång.
Efter det har jag slängt alla katthalsband.

Om jag hade en häst som var extremt svårfångad eller som rymde
hela tiden kanske den skulle få ha grimma på däremot.
Men helst vill jag att den ska få gå utan!
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

För mig beror det på flera saker om min häst får ha på sig grimman eller inte, men han är lika lättfångad i hagen oavsett. Det finns t.ex. en häst i stallet som gärna biter tag i grimmorna och står och håller fast andra hästar = ingen grimma på min. När vi stod i ett stall med lite sämre stängsel och närliggande motorvägar var grimman på för att kunna fånga in lättare (för utomstående) om dom kom ut.
Hagen han går i nu har mycket växtlighet och ligger inte nära någon stor väg = grimma av.
Däremot lämnar vi alltid grimma med grimskaft på vid grinden om hästarna måste in snabbt eller om dom kommer lösa. Vet många som tar in grimman i stallet, eller lämnar grimma ute men tar in grimskaft. Ser ingen vettig anledning till det, annat än att man är rädd om t.ex. lädergrimmor, men vi har löst det så att det finns en liten anordning bredvid grindstolpen med krokar och ett litet tak över för att skydda mot lite regn iaf.

Jag har som sagt inte egna hästar,
men min mammas kusin har det.
Hennes hästar går alltid utan grimma,
men hon har alltid grimmor och grimskaft vid grinden.
Det tycker jag är mycket vettigt och om/när jag skaffar
egen häst ska jag definitivt göra likadant! :)
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

En annan aspekt till att inte ha grimma på/för lättillgänglig är ju att olämpligt folk kan komma åt hästarna. Gissningsvis är skåningar lite mer restriktiva.

Man får se till hela situationen.

Min förra granne fick sin fina hingst stulen.
Han hade alltid grimma på sig,
så det måste ha varit lättare för tjuven/tjuvarna
att få tag på honom.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Min förra granne fick sin fina hingst stulen.
Han hade alltid grimma på sig,
så det måste ha varit lättare för tjuven/tjuvarna
att få tag på honom.

De som stjäl hästar vet nog hur man tar på en grimma:( så det hindrar nog bara om det är en extremt svårfångad häst.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

om man inte hänger grimmorna utanför beteshagar som kan ligga avskilt är nog risken.. mindre
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Min ponny rymde från betet förra sommaren och polisen fick fånga henne. De var tacksamma för att hon hade grimma på sig så att de hade lättare att fånga henne. På grund av det har hon alltid grimma på i hagen :)
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Har man saker i boxen som hästen fastnar i är det ju inte direkt grimman som är farlig, utan boxens utformning.

Jag skrev aldrig att det var i boxen som han fastnade. Vi har boxdörrar där hästarna kan få möjlighet att sticka ut huvudena och så var fallet denna gång. Det är inget som direkt sticker ut/är skadligt utan på något vänster så kilade han fast grimman.
Ska tillägga att vi faktiskt inte brukar ha grimma i boxarna men som sagt, så fort vi ger dom tillfälle så lurar OleDolyckan bakom hörnet..
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Men då är det ändå inte grimman som är problemet, utan att den kan fastna.
I gångjärn, på boxlås osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är helt uppäten kring ena ögat! Stora sår precis i ögonvrån och en bit ner och ögat rinner. Jag har fått ögonsalva av veterinär...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 112
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 610
Senast: __sofia__
·
Utrustning Inom kort ska min häst få gå ute dygnet runt eftersom han har en utebox i sin hage där han kan gå in om han vill. Dock är stallet...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: Liten
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 179
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp