Bukefalos 28 år!

Grimma på eller inte i hagen?

Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Fy, vilken hemsk historia :eek:

Jag har aldrig grimma på min häst ute. Han går på lösdrift och är supervälkomnande när man går in i hagen, så det finns inget behov att ha någon på anser jag. Efter historien som TS berättade om blir man glad att man inte har någon på. Olyckan kan ju vara framme på andra sätt, förvisso, men ändå.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Knappstöld

Vi har aldrig grimma på varken i hage eller box.
Med våra knäpphästar så skulle skadan vara gjord tre sekunder efter att vi lämnat dom med grimmor. :sneaky:
Ena hästen har under en månads tid haft sönder två grimmor i boxen genom att klia sig (sticker ut huvudet vid dörren och kliar sig) och 'fastna'. Han är en sådan typ att han drar och drar tills någonting går sönder. Eller att han har omkull en stor jävla betongsugga bara för att just då var sopborsten farlig. ;)

Vi har även inte grimma på för stöldrisken. Stallet och rasthagen ligger precis intill en landsväg med relativt tung trafik. Rör sig mycket människor i området då många går Jäder runt och en del av vägen är precis intill oss. (Sen att dom likväl kan gå en halvmeter in i stallet och hämta grimma är en annan sak. Haha)

Skulle våra hästar komma loss och ut ur hagen så skulle det a) inte gå att fånga - man fångar inte en panikslagen häst med eller utan grimma b) dom följer med bara man lurar dom att det finns godis i handen c) om en kommit ut ur hagen så skulle hen inte våga röra sig därifrån för att då blir man ensam! :nailbiting: :D
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

5 utan grimma och en med, det är en ny extremt svårfångad ponny. Höll på fyra timmar på en ridbana när jag av misstag släppte honom där utan grimma:banghead:
Och ja, vi delade av ridbanan och gjorde den mindre och mindre tills den i princip var en liten 8 m volt. Livrädd häst kändes det som... undrar vad han varit med om?
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Grimma av alltid.
Enda nackdelen är om de rymmer. Min donna va expert på det länge tills jag byggde om hagen med nästan två meter till översta tråden och nedersta 2 dm från marken + andra trådar emellan. Anpassat med extra på rymningsbenägna områden.
Min donna va iaf väldigt enkel att fånga lös för alla. Höll man henne i pannluggen så va hon stilla.
Hon lyckades när vi flyttade till nytt ställe rymma och ta en bensträckare på landsvägen:nailbiting: En bil stannade och lyckades fånga henne utan bekymmer och hålla henne tills en annan kom med en provisorisk grimma. Jag själv kom minuterna efter.

Lyckades själv fånga två islänningar i vintras efter vår lilla väg som va på väg mot landsvägen. Ingen av dem hade grimma men jag hade ett hopprep som jag använde för att leda dem till sina ägare. Ledde den äldsta och åringen fick springa lös efter.
Svor lite åt mej själv för att ha gjort mej av med alla mina hästgrejer dock:D
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Vi har aldrig grimma på varken i hage eller box.
Med våra knäpphästar så skulle skadan vara gjord tre sekunder efter att vi lämnat dom med grimmor. :sneaky:
Ena hästen har under en månads tid haft sönder två grimmor i boxen genom att klia sig (sticker ut huvudet vid dörren och kliar sig) och 'fastna'. Han är en sådan typ att han drar och drar tills någonting går sönder. Eller att han har omkull en stor jävla betongsugga bara för att just då var sopborsten farlig. ;)

Har man saker i boxen som hästen fastnar i är det ju inte direkt grimman som är farlig, utan boxens utformning.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

ingen grimma i hagen på min. det slutar ändå alltid med att man får leta efter den i hagen. :p

eller så här som man hittade honom varje dag en period när han hade grimkrav för han rymde varje dag:

20110110_127042548.jpg
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Har man grimman så löst så att de lätt drar nosremmen under nosen är det kanske smart att spänna upp en ett antal hål?
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Har man grimman så löst så att de lätt drar nosremmen under nosen är det kanske smart att spänna upp en ett antal hål?

grejen är att den inte sitter så löst. och jag förstår ärligt talat inte hur han lyckas. men han är en riktig marodör som tar sönder det mesta så jag är inte förvånad :p

dock vill jag ändå inte ha grimmor på, tycker det är en större olycksrisk än om de är utan. kommer han lös så är han ändå väldigt lättfångad.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Jag har hästarna utan grimma i hagen, men ibland får man göra undantag. Om de har grimma på sig någon gång, av någn speciell anledning, så är det alltid lädergrimma.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

man fångar inte en panikslagen häst med eller utan grimma
Det har du förvisso rätt i, men när paniken har släppt är det betydligt enklare att ta hästen i den befintliga grimman än att hålla kvar den utan grimma tills man fått på grimman.
Jag antar att du inte har träffat på några hästar som, av någon outgrundlig anledning, anser sig vara vildhästar så fort de är ute utan grimma. Jag har ingen aning om varför de beter sig så, men det är ett fenomen som existerar. Jag har själv en sån häst, han har varit sådan sen han var unghäst. När han var utlånad till ridskola höll de på att inte få med honom hem från sommarbetet, för han vägrade låta sig fångas.

Och för att väva in nedanstående citat också - första sommaren han bodde hos mig klädde han av sig grimman i hagen och blev därmed omöjlig att komma nära. Jag fick tränga in honom i ett avspärrat hörn och även där kastade han sig hysteriskt runt flera gånger innan jag lyckades få på honom en grimma. Så fort grimman var på blev han "tamhäst" igen och helt hanterbar.
Jag har känt denna häst sen han var 1½ år, idag är han 21. Jag vet helt säkert att det inte har hänt honom något, varken hos uppfödaren, hos min kompis som köpte honom från dem eller hos mig. Han är bara sån.

Och jag lovar, jag skulle INTE vilja ha honom på rymmen utan grimma...
Och ja, vi delade av ridbanan och gjorde den mindre och mindre tills den i princip var en liten 8 m volt. Livrädd häst kändes det som... undrar vad han varit med om?
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Det är väl stor skillnad på att ha grimma på en som inte ens går att få tag på i hagen. Undantag

Grimmor ska inte sitta på.

Har man det kan man nog föreställa sig att staketen o elen är undermåligt.

jäkla tur att djurparker lyckas hålla ALLA djur inne med staket o EL som är lämpade efter var djurart.:)
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Eller så bor man granne med en ungdomsanstalt där ungarna på öppna avdelningen av någon anledning tycker om att göra söder hage.
Har själv kommit på dom, grisar var oxå ett problem ett tag men vet nu på vilka höjder trådarna skall sitta hoppas jag:crazy: har inne varit problem sedan i våras.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

*kl*
Nästan aldrig grimma på i hagen, undantag kan göras om svärföräldrarna ska släppa in då min stora "leker pajas" och gör allt utom att bli fångad då dessa två kommer... Då handlar det om att jag tar på honom grimman innan jag åker. Å andra sidan följer han efter om de tar stoet och promenerar iväg.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Jag har inte grimma på i hagen :) förutom på väldigt (extremt) svårfångade hästar (har stoooora hagar)
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Vi har inga grimmor på, pga skaderisk sen kan jag inte komma på någon bra anledning varför de skulle ha det
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

KL
Har grimma på hästarna i hagen utom på en av dom som alltid plockar av sig den. Detta för att det ska kunna vara lättare för vem som helst att fånga in om dom rymmer, vilket dom gör lite då och då.
En väl anpassad grimma så borde risken att fastna vara minimal
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är helt uppäten kring ena ögat! Stora sår precis i ögonvrån och en bit ner och ögat rinner. Jag har fått ögonsalva av veterinär...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 112
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 610
Senast: __sofia__
·
Utrustning Inom kort ska min häst få gå ute dygnet runt eftersom han har en utebox i sin hage där han kan gå in om han vill. Dock är stallet...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: Liten
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 179
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp