Bukefalos 28 år!

Grimma vid transport?

Sv: Grimma vid transport?

Att lösa problemet och inte döva symptomen är första anhalten.

MEN vid en olycka vill jag inte ha en lös häst. En lös häst i en kvaddad trailer gör allt ungefär 3 gånger värre. Vill man ha oss den kan man alltid skära loss den.
 
Sv: Grimma vid transport?

Den enda olyckan med sto o föl som jag har sett- släpet välte, där var det tur att märren kom lös- för ungens skull. Den var heller inga problem att "ta". De var chockade o lastades hem i lastbil o hade bara småblessyrer- tack o lov.

Även i det fallet blev boggien påkörd av mötande bilist, men släpet välte då- som tur var inåt vägbanan.
 
Senast ändrad:
Sv: Grimma vid transport?

ÄR det alltså lättare att skära sönder en lädergrimma än en syntetgrimma?
Trodde inte jag.
 
Sv: Grimma vid transport?

---
MEN vid en olycka vill jag inte ha en lös häst. En lös häst i en kvaddad trailer gör allt ungefär 3 gånger värre. Vill man ha oss den kan man alltid skära loss den.

Jag kan förstå din tanke, men...

De tillfällen jag har erfarenhet av kan jag bara säga att i ena fallet gick det inte att komma åt att skära loss hästen, hade grimman inte gett vika då hade det varit en död häst istället för en idag hel och återställd häst.

I det andra (och sista, tack och lov) välte transporten så skötardörren blockerades, även där förstår ni säkert att det var tur att grimman gav vika. Alltså, nej, det går inte ALLTID att skära loss hästen.

Visst ska en häst kunna sitta fast, men en häst som får panik och sitter fast drar tills något går sönder för att komma loss, vare sig det är grimma, kedjor eller den själv, såvida den inte lindar in sig så den fjättras på något vis.

Ta den klassiska situationen: Häst uppställd på gången, upptäcker att den sitter fast i kedjorna, hänger sig i dem. Försök få kontakt med den och du märker att det i regel är lönlöst. Så snart kedjorna/grimman sprängts, är hästen kontaktbar.

Jag skulle ALDRIG utsätta mina hästar för risken att fastna med utrustning på som inte går sönder. Det finns andra sätt att hålla hästhanteringen säker på än att binda dem på det viset.

// Mvh - J
 
Sv: Grimma vid transport?

Håller med helt o fullt:bow:

Man kan inte "lära" hästen att ALDRIG få panik.
De människor som resonerar så, vet sällan om hur de själva skulle reagera vid brand eller dylikt.
Man fungerar inte alltid rationellt, än mindre hästen.

Den SKA kunna komma loss. Om hästen vet det, så får den ej heller samma panik vid krissituationer.
Man ser till att ha med sig en extra grimma plus grimskaft-bara.
 
Sv: Grimma vid transport?

Självklart kan man inte lära bort panik, men man kan se till att inte hamna i situationer som ökar riskerna.

I en transport t ex kan inte hästen slita av nacken bakåt (som på gången). En lös häst i transport kan mycket väl fastna över mellanväggen, genom taket, genom skötardörren och då är olyckan mångdubbelt större än om den suttit fast och försökt slita och dra utan att komma någonstans. Det stora flertalet hästar lugnar sig faktiskt när de inte kommer någonstans, orken tar slut även om de har panik, de ger upp.

Det är väldigt tragiskt att behöva ta bort en häst som hade kunnat komma levande ur en situation men där slarv/obetänksamhet skapat en situation som gör att hästen skadar sig livshotande.

Och nej, en häst ska inte komma loss utan att människan bestämt det. Då tycker jag att man som människa har övervägt situationen dåligt.

Bara för att ETT liv gått att rädda om personen INTE haft säkerhetsbälte i bilen betyder inte det att jag kör utan bälte. Risken att jag ska hamna i exakt samma olyckssits är inte stor, det är betydligt troligare att bältet räddar mitt liv.
 
Sv: Grimma vid transport?

Och nej, en häst ska inte komma loss utan att människan bestämt det. Då tycker jag att man som människa har övervägt situationen dåligt.

Bara för att ETT liv gått att rädda om personen INTE haft säkerhetsbälte i bilen betyder inte det att jag kör utan bälte. Risken att jag ska hamna i exakt samma olyckssits är inte stor, det är betydligt troligare att bältet räddar mitt liv.
Det finns många hästmänniskor med krass hästsyn- hästen är korkad o SKA lära sig.
En hästs nacke är på ett ungefär lika ömtålig som vår.
Jämförelsen haltar.
Då ska man ha ett säkerhetsbälte som sitter runt kroppen, även till hästen- som finns att införskaffa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 092
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 466
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp