Ursäkta en dum fråga men har ni inte grimma på era hästar för att de ska stanna vid grimskaftet? Om detta är fallet, varför i hela fridens dagar göra grimman lätt att ta sig ur i stället för att bara ge fasiken i att ha grimma på hästen när du inte är med?????
Personligen vill jag att min häst lär sig att den aldrig kan komma ur sin grimma och därav aldrig försöker.
 
vad har detta med hur du knäpper en grimma om jag får fråga????
 
Efter att ha sett en häst med en ficka under huden på i stort sett hela kinden knäpper jag alltid utåt. En grimma som enbart kan knäppas inåt skulle jag inte använda om den inte hade ett ordentligt skydd mellan hake och häst.

Hästen stod bunden ute vid rykt och hajade till för något som fick henne att slänga upp med huvudet. Det var inte någon extrem rörelse eller att hon kastade sig bakåt utan vad varje häst kan tänkas göra om den hajar till lite.

Haken var inte heller vassare än vanligt. Hade jag inte stått vid sidan av när det hände och undersökt grimman själv hade jag knappast trott att det verkligen kunde gått till så här. Hästen blev bra, men den gick ganska länge med dräneringsslang i såret.
 
...men för tight grimma gör att hästen inte kan varken tugga eller göra nåt större med munnen ordentligt
 
Alltid utåt.

Har dock aldrig på hästarna grimmor i hagarna, utom på den ena shettisen som har en viss tendes till att finna gräset grönare på andra sidan. :D
 
martha, den sitter inte sååå tight - bara så att inte en hov kan fastna. Och av min hästs grimascher (han är jätteduktig på att gapa, flema, gäspa osv) att döma så fungerar det bra.

Vill ha grimma i hagen pga hagens läge och att jag jobbar en bra bit bort. På helger osv är det grimlöst som gäller.
 
:D va bra.......jag hade en häst som fastnade med traktarmen på skon i ringen på grimman :confused:...sen hade jag ett sto som förmodligen fastnade i en gren/träd med grimman och fick en skallbasfraktur, en pinne in ovanför ögat som gjorde hål på hörselgången,hornhinneskada, bet hål på tungan...och lite skrapsår här o där....hon överlevde och har fått 4 bebsar efter detta
jaghar oxå grimmor på i hagarna, men bara för att jag har så mycket hingstar och ifall dom skulle komma lösa så är det lite lättare om dom har det på sig...men det är ett otyg..
 
Sv: Grimman

Utåt, annars kan man ju råka nypa hästen i skinnet
 
Sv: Grimman

knäpper utåt av ren rutin, det blir trevligare mot hästen och käken. men igentligen spelar det ju inte sån stor roll sålänge hästen inte går med den i hagen eller liknande en längre tid, för min del ser jag ingen orsak till att ha grimma i hagen, bara när man leder från och till, eftersom den annars kan fassna i olika saker, inte minst i varandra. tycker också att "käkremmen" på grimman sitteralldelles för tajt för att betas med, borde ge spänningar i nacken eftersom dom inte kan öppna käken lika mycket och få ett nartuligt tuggsystem.
den enda fördelen med att ha grimma i hagen är om hästarna bryter sig ut, det blir ju betydligt lättare att fånga in dom då, men det händer förhoppningsvis sällan.
så jag håller med dig här.
 
Sv: Grimman

Eftersom vi har grimmor på hästarna i hagen sommartid pg av flugfransarna och de leker en hel del, går det inte att sätta spännet utåt.
Jag använder då enbart grimmor med GBG hake och sätter öppningen innåt mot hästen. Annars fastnar den lätt i läppen på klånosiga unghästar under lek.

I övrigt sätter jag spännet med öppningen utåt, speciellt om grimman har sk pistolhake då knoppen man öppnar med annars skaver mot hästen.
 
Sv: Grimman

Knäpper alltid utåt för att det inte nypa hästen. :banana:

Kram på er
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 160
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: MiniLi
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 438
Senast: Sootie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp