Grimskaft i transport? Leda in i träns?

Bonita4

Trådstartare
Hej!
Jag undrar hur ni har det ordnat med i transporten, hur hästen sitter fast? Knyter ni bara ett vanligt grimskaft runt bommen eller? Isåfall, vad för sorts knut?

Och sen, min häst är 4 år gammal, ska jag lasta i träns eller i grimma? Träns ovanpå grimmaN?

Sv: Grimskaft i transport? Leda in i träns?

Jag har elastiska transportgrimskaft med panikhake i änden, om man måste knyta så knyter man säkerhetsknut och har ett grimskaft med panikhake på.

I de flesta transporter finns särskilda uppbindningsringar, jag hade inte knutit i bommen, den ska ju gå att lösa ut och då vill jag inte ha hästen bunden där.

Om du ska lasta i träns eller inte beror på var du är, är du hemma så lastar man normalt sett i grimma men på en tävlingsplats o.dyl. så måste du lasta i och lasta ur i träns, jag tar då av tränset så att hästen åker i grimma och tränsar igen när det är dags att lasta ur.

Tack för ditt snabba svar! :) Ang leda in i träns, jag är på hemmaplan, men jag tänkte att man kanske har lite mer kontroll med träns? Eller kvittar det kanske?

Jag lastar alltid med repgrimma. Ger mer kontroll än en vanlig grimma men du slipper skador i munnen av bettet om något skulle hända. I transporten har jag ett transportgrimskaft som sitter fast med en panikhake i öglan på väggen och en vanlig hake i hästens grimma. Knyt inte i bommen!! Det brukar alltid finnas ögla eller ring att sätta fast grimskaftet i! Använd grimskaft med panikhake om du knyter så att du kan få loss hästen snabbt om du behöver.

Om jag måste binda med vanligt grimskaft så gör jag en säkerhetsknut runt bommen eller ännu hellre i en ögla på väggen om sådan finns.

Lasta i träns ser jag ingen vits med, möjligen om det finns risk att hästen sliter sig och springer iväg efter att den backat ut/vägrat gå in. På en tävlingsplats är ju tränset ett måste, så då ska det såklart sitta på utanpå grimman.

Behöver jag extra "draghjälp" lastar jag med en repgrimma ovanpå den vanliga grimman, den inverkar ju lite skarpare över nacken på hästen och kan räcka som övertalning. Bettet gör ju ingen verkan när man vill att hästen ska gå framåt, liksom... ;)

Lastar i grimma hemma, efter ridning är det ju naturligt att lasta i tränset och sedan ta av det.

Har ett transportgrimskaft som sitter i en ögla på väggen.

Jag lastar alltid i repgrimma. I transporten sitter hästen med lädergrimma i ett kort transportgrimskaft med panikhake.

Jag lastar i grimma hemma och i träns borta (eftersom jag alltid har träns ute borta, tränsar innan jag lastar ur av ren TR-vana).

Lastar likadant, skickar in honom från vänstersidan med grimskaft/tyglar väl upplagda. Han knallar in och vi fäster bom och fäller upp luckan. Sedan går jag in till honom och tränsar av och fäster grimman i bommen med ett elastiskt tranpsortgrimskaft med panikhake i grimman. Vi har inga bättre fästanordningar och det funkar bra, så länge man binder lagom hårt.

Kontroll eller inte, jag uppfostrar min häst i grimma. Den ska lyda mig och grimman och med lite taiming så är även en helt vanlig grimma tillräckligt skarp (lastat endel tokpållar). Min häst har gått att lasta såhär sedan vi lärde honom det vid drygt 2,5 års ålder. I början lastade vi genom att jag gick före in. Han är 4 nu.

Senast ändrad:

*kl*

När jag lastar skickar jag in hästen med repgrimma alt. vanlig lädergrimma. Hästarna åker alltid i lädergrimma. Fäster i ett vanligt transportgrimskaft som sitter fast i uppbindningsringen i fronten. Vid tävling lastas hästen av/på i träns på tävlingsplatsen såklart.

Knyter i framväggen i den ring som är gjord för det. Vanligt grimskaft eller transportgrimskaft men inte elastiskt då jag haft två hästar som struntat i att de sitter fast med dessa och backat tills de gått av.

Dragit av dem när de är lösa? Varför bunden häst och ingen bakbom? Eller är jag helt trög och inte fattar vad du menar?

Nån gång måste man ta bort bommen om man vill ha ut hästen. Jag vill ha en häst som går ut när jag säger att den får, alltså tog jag bort bommen och gick sen fram för att lossa hästen - som i eget tycke redan var lös eftersom motståndet på grimskaftet är obefintlig och när det väl blev motstånd var det för sent.

Två av mina hästar har gjort samma sak.

Nån gång måste man ta bort bommen om man vill ha ut hästen. Jag vill ha en häst som går ut när jag säger att den får, alltså tog jag bort bommen och gick sen fram för att lossa hästen - som i eget tycke redan var lös eftersom motståndet på grimskaftet är obefintlig och när det väl blev motstånd var det för sent.

Två av mina hästar har gjort samma sak.

Men man släpper alltid loss hästen innan man fäller ner rampen och tar bort bommar, det är fler än en häst som har förstört nacken för att de sitter fast när rampen är nere.

Ett tips när man lastar av själv är att sätta fast longerlinan på hästens grimma och gå ut genom skötardörren, så har man hästen om den skulle få för sig att gå ut innan man tror att den ska gå ut.

Jag leder in i repgrimma mina två egna som ja lastat hittills. Och otroligt nog har båda som har varit svåra att lasta förut gått på som små lamm. Alltid lädergrimma att fästa i.

Jag jobbar dem i repgrimma först, de ska gå bakom, flytta bakdelen (i prncip göra framdelsvädning ) så fort jag höjer handen och visar vad jag vill. Samma med sidvärtsrörelser och bakdelsävndning hittills. Jag bara går på före, och de går efter på löst grimsklaft.

Kanske jag stöter då en häst som inte kommer fungera så, jag sitter inte på de höga h'starana och tror att jag vet nåt , vi får se imorgon när jag ska lasta vår nya häst. Jag skriver igen imorgon, Spännande:) Säger förstås alltid åt den att Backa" när de ska ut. Precis som e het häst behövwer drivning för att finna sin form måste en häst som springer ur transporten höra NÄR den ska ur... Vi får se hur det går...

Senast ändrad:

Jag pratar inte om "man", jag pratar om mig och jag gör alltså inte alltid det. Hade jag en häst som inte visste att stopp betyder stanna skulle jag kanske göra annorlunda. Grejen är de elastiska grimskaften inte säger stopp.

Senast ändrad:

Min häst åker alltid i lädergrimma. Jag binder fast henne med särskilt transportgrimskaft med panikhake i ringen i väggen som är avsett för detta, om sådan finns. Alt. använder jag ett grimskaft som knyts med säkerhetsknut. Jag brukar dock binda fast ytterliggare ett grimskaft med säkerhetsknut och antingen ha båda dessa i väggen eller så sitter det ena i bommen - lite berorende på hur transporten ser ut. Jag brukar använda två grimskaft för att minimera risken för att hästen skulle komma över bommen, försöka vända sig osv.

Tack för alla era svar!

Nu har jag en fråga, ni säger att ni fäster grimskaftet i ringen som är avsedd för det i framväggen. Jag har en ring på högra sidan på frambommen, kan man fästa transportgrimskaftet där?

Varför skulle du göra det? Finns det ingen ring på bommen på samma sida som hästen står? Om du har den i vänster spilta vill säga?

Jag gör som t ex Jenny1 och bigganl vid lastning och resa.

Nej hästen står i höger spilta! Och öglan är längst ut på höger sida, alltså inte i mitten?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 085
Senast: lilsan
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 721
Senast: Sootie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Smitare - hur gör ni?

Hästrelaterat

Tillbaka