”Grisarnas hemliga liv”

Håller med dig. Jag säger inte att folk ska sluta äta kött. Däremot kan jag väl tycka att om en äter kött så har en ett konsumentansvar för djurens välmående innan de blev mat sas. Precis samma tyckte jag innan jag blev vegetarian för 20 år sedan. Det känns som sunt förnuft.

Jag är helt enig. Men just säljmarknaden av Vildsvin finns inte . Det borde den kunna (finnas) på sikt OM det blir ekonomi i den.
 
Är det lika höga halter av cesium över hela landet eller bara vissa områden? Mäts cesiumhalten på varje gris?

Cesiumhalten ska mätas på varje gris här i Dalarna iaf. Jag tror att det är mer på vissa ställen men vågar inte säga exakt. Men bör finnas närmare info på nätet.

vad menar du med ”grävs ner” ?

Mycket av vildsvinsköttet grävs ner i marken för att inte ätas av människor pga cesiumhalten.
 
Cesiumhalten ska mätas på varje gris här i Dalarna iaf. Jag tror att det är mer på vissa ställen men vågar inte säga exakt. Men bör finnas närmare info på nätet.



Mycket av vildsvinsköttet grävs ner i marken för att inte ätas av människor pga cesiumhalten.

Ok !
vad ironiskt det blir utifrån fläskkött industrin i sammanhanget isåfall. Mig veterligen har annat vilt som säljs inte de kraven - älg , hjort, ren etc? Eller hur funkar det som jämförelse ?
 
Ok !
vad ironiskt det blir utifrån fläskkött industrin i sammanhanget isåfall. Mig veterligen har annat vilt som säljs inte de kraven - älg , hjort, ren etc? Eller hur funkar det som jämförelse ?
Om jag minns rätt är det besiktningskrav på vildsvin, säl, kron- och dovhjort om det skall säljas. Vildsvin skall även kollas för trikiner.
 
Cesiumhalten ska mätas på varje gris här i Dalarna iaf. Jag tror att det är mer på vissa ställen men vågar inte säga exakt. Men bör finnas närmare info på nätet.



Mycket av vildsvinsköttet grävs ner i marken för att inte ätas av människor pga cesiumhalten.
Läste lite och i södra Sverige verkar ju inte cesiumhalten vara några problem och här är gott om vildsvin
Jag måste undersöka utbudet och priset på stormarknaderna närmst mig
I min lilla Willys finns det inget vildsvinskött tyvärr
 
Om viltkött skall säljas som livsmedel är det andra krav på tex anläggningen där kroppen och köttet skall hanteras, vilket många jägare har svårt att leva upp till. Men i dessa Corona tider när virus härleds från illegala djurmarknader känns det helt legitimt (och tryggt). Jag tror de flesta jagar för upplevelsen samt att förse sig själv och sin familj med kött, inte för att sälja vidare.
 
Om viltkött skall säljas som livsmedel är det andra krav på tex anläggningen där kroppen och köttet skall hanteras, vilket många jägare har svårt att leva upp till. Men i dessa Corona tider när virus härleds från illegala djurmarknader känns det helt legitimt (och tryggt). Jag tror de flesta jagar för upplevelsen samt att förse sig själv och sin familj med kött, inte för att sälja vidare.

så är det ju men diskussionen var väl mer ang fläskkött och att vildsvin utifrån det hade en viss intressebäring i sammanhanget i ett större perspektiv mer framåt i tiden 😀
 
Får hoppas att det blir lättare att jaga vildsvin och sälja köttet. Idag är det så mkt byråkrati och avgifter att jägarna inte tycker det är värt. Det borde vara av intresse för myndigheter att underlätta för människor att äta vildsvin, förstå så mkt mat det finns i skogarna och dessa djur har dessutom ett värdigt liv.

Det är tydligen krångligare att få tillstånd att sälja vildsvinskött än älgkött pga att grisar kan få trikiner, och kanske är det fler saker som myndigheterna är rädda för, jag minns inte. Skulle man inte kunna sänka kraven och förse köttet med en varningstext? Rekommendera att det hanteras med hanskar och att man rengör skärbrädan extra noga. Finns så mycket annat farligt som är tillåtet!
 
Det är tydligen krångligare att få tillstånd att sälja vildsvinskött än älgkött pga att grisar kan få trikiner, och kanske är det fler saker som myndigheterna är rädda för, jag minns inte. Skulle man inte kunna sänka kraven och förse köttet med en varningstext? Rekommendera att det hanteras med hanskar och att man rengör skärbrädan extra noga. Finns så mycket annat farligt som är tillåtet!
Frågan är om folk skulle vilja köpa sånt kött? Jag hade själv avstått.
 
Fast nej, det finns mängder med jägare som jagar gris och det skjuts drygt 100 000 grisar/år i dagsläget och avskjutningarna ökar stadigt och har så gjort senaste decenniet.

Det är ju kanonbra. Då borde ju problemen med vildsvin snart avta. Och i de områden där det inte är nåt fel på köttet borde det kunna ätas..?
 
Ok !
vad ironiskt det blir utifrån fläskkött industrin i sammanhanget isåfall. Mig veterligen har annat vilt som säljs inte de kraven - älg , hjort, ren etc? Eller hur funkar det som jämförelse ?
Ren har tidigare haft det kravet. Nu är de flesta samebyar befriade från kravet, jag inbillar mig dock att några samebyar behöver ha lite koll fortfarande.

Vildsvinet är ner och bökar i marken, där kan det fortfarande finnas relativt höga koncentrationer. Det är nog därför vildsvin kollas. Vad jag kommer ihåg så var det ganska höga cesiumnedsläpp i gävletrakten bland annat. Finns vildsvin där? Då borde de nog testas.
 
hur menar du i sammanhanget ?

Solklart finns det ett värde i grisjakt för alla de som jagar gris och det var påståendet om motsatsen som jag bemötte, men det är en jakt som oftast -men inte alltid-bedrivs under sena kvällar/nätter när grisarna är ute och rör på sig och tro det eller ej, men jägare har också jobb, vardag och ett liv och kan därför inte avsätta obegränsat med kvälls/nattetid för att jaga gris,

Jag känner ingen, absolut ingen som inte tar tillvara på köttet. De skickar in trikinprov och stoppar köttet i frysen, precis som från vilket annat vilt som helst. Att jägare generellt sett skulle gräva ner griskött är nog en lokal avvikelse, för det har jag aldrig hört talas om från något håll och jag känner till väldigt många som jagar gris.
 
så är det ju men diskussionen var väl mer ang fläskkött och att vildsvin utifrån det hade en viss intressebäring i sammanhanget i ett större perspektiv mer framåt i tiden 😀
Jo, och då menar jag att det inte är troligt. Att en jägare skulle lägga stora pengar för att bygga en slakt/hanteringsplats som är godkänd för livsmedel, är inte troligt. De som har den möjligheten är stora gods med mycket mark, de har även anställd personal som sköter viltvård och slakt. Det är från dessa ställen vanliga konsumenter kan köpa kött. Det är jättebra men som sagt inget för den vanliga jägaren, varken idag eller i framtiden.
 

Liknande trådar

Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 691
Senast: manda
·
Kultur Någon mer som hunnit se första delen? Vad tyckte ni? Det har ju gjorts reklam i flera månader om detta stora projekt från SVT, har de...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
9 462
Senast: yennork
·
  • Artikel
Hästnyheter I deltävling tre fick Carina Berg sällskap av Carolina Gynning och Christine Meltzer. Det var ett självklart ja från Gynning när hon...
Svar
0
· Visningar
134
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp