”Grisarnas hemliga liv”

Jag äter inte griskött öht med undantag för vildsvin som är ett väldigt bra kött - både som färs, i grytor och som fläskkött allmänt - grillat i ugn eller direkt på grillen.

Det är väldigt beklagligt att marknaden inte i dagsläget ser ut så att vildsvinskött används istället /finns i affärerna . Vi bor på landet så vi köper av de som har viltköttsproduktion och jagar och säljer .
Jag hoppas just Vildsvin blir lättare tillgängligt för den allmänna konsumenten fortsatt utökat framöver - av många anledningar, inte bara utifrån detta i tråden utan utifrån det och i helhetsperspektiv.
 
Har jobbat som grisskötare i drygt 10 år. Dock bara på samma gård så kan inte säga så mycket om andra även om man hört rykten.

De bryter iaf många svenska lagar i videon! Tex. Avblodar ej, för dåligt med strö, sätter ej sjuka grisar i ensamma boxar, behandlar ej, skiter i att fodra och ge vatten, väntar för länge med avlivning. Ja de bryter hur många lagar som helst iaf om det varit i Sverige. Lustigt nog är det ju lag i Norge på att enbart veterinärer får kastrera. Men där verkar ju även de fuska med smärtlindring m.m.

Men den hårda behandlingen sker även i Sverige. I det stallet jag jobbar i händer inte sånt. Men i andra stall på samma gård sker det. En gammal kollega berättade om en kollega som misshandlade en sugga så illa så hon tuppade av. Hen går aldrig över gränsen i närheten av mig och några andra så har inte lyckats få det på video. För hen vet att en annan säger till och blir vansinnig. I vårt stall är vi noggranna med att de ska lida så lite som möjligt. Inte en chans vi inte ger mat eller vatten tex. Om det krävs så matas de för hand. Tyvärr är det svårt med att anmäla för länsstyrelsen hör alltid av sig före de kommer 🤷‍♀️ sen att vi har en dålig chef som inte bryr sig om djur överhuvudtaget hjälper inte.

Varför det är såhär är pga systemet som hon säger i videon. Att det är så stora produktioner och att konsumenter vill ha så billigt kött som möjligt.

När det gäller kastrering så var det ju meningen att kirurgisk kastrering skulle vara förbjudet idag. Men den kemiska har inte blivit godkänd ännu av slakterier och för export. Tex. Kina vägrar ta emot kemiskt kastrerad gris för de tror det påverkar ens egna fertilitet :cautious:
All heder åt dig som är öppen hur med det är!
 
Jag har inte någon nutida erfarenhet av grisuppfödning. De grisuppfödare jag haft i min närhet höll på får ett antal år sedan. Där fanns inte så mycket att anmärka på.
Jag har en grundmurad misstro mot alarmerande filmer från djurfabriker. Jag har på nära håll sett så mycket - ursäkta franskan - ren skit att jag alltid ser på sånt med misstänksamhet.

Det här handlar om kor men är antagligen tillämpbart på andra djurslag.
Det är klart det går att fejka, men det är ju trots allt så att det finns missförhållanden inom djurproduktionen. När det är levande djur så är det inte ok att det finns enstaka stallar där det är fruktansvärt.
Det är väl bättre det kommer upp till ytan än att det ska misskrediteras. Det är som när det larmas inom äldre vården, det hjälper inte att det finns toppen bra ställen, det handlar om levande människor och alla har rätt till en hög lägsta nivå. Det är ju förhoppningsvis till godo för både brukare och vårdare.
 
Det är klart det går att fejka, men det är ju trots allt så att det finns missförhållanden inom djurproduktionen. När det är levande djur så är det inte ok att det finns enstaka stallar där det är fruktansvärt.
Det är väl bättre det kommer upp till ytan än att det ska misskrediteras. Det är som när det larmas inom äldre vården, det hjälper inte att det finns toppen bra ställen, det handlar om levande människor och alla har rätt till en hög lägsta nivå. Det är ju förhoppningsvis till godo för både brukare och vårdare.
Du blundar elegant för det faktumet att de som blir oskyldigt utpekade för att vansköta sina djur får ett smärre helvete. Du kan väl inte på allvar mena att det är ok att det gör fejkfilmer?

Djurskydd och djurvälfärd är viktigt. Men mycket av det som aktiviterna gör har inget alls samband med djurvälfärd.

Sätt åt de som missköter djuren. Men inte med olagliga metoder. Det är, och ska vara myndighetsutövning.
 
Jag har inte någon nutida erfarenhet av grisuppfödning. De grisuppfödare jag haft i min närhet höll på får ett antal år sedan. Där fanns inte så mycket att anmärka på.
Jag har en grundmurad misstro mot alarmerande filmer från djurfabriker. Jag har på nära håll sett så mycket - ursäkta franskan - ren skit att jag alltid ser på sånt med misstänksamhet.

Det här handlar om kor men är antagligen tillämpbart på andra djurslag.

Men oj - du tycker att detta program med flera Alltså skulle vara tveksamt och överdrivet gällande sanningshalten ? Har du sett programmet ? Om inte tycker jag du ska göra det, för det är varken vinklat eller på något sätt snedvridet.
Ang grisar förr i tiden så visst hade de det i vissa fall bättre - det är ju givet utifrån att industrin inte såg ut så då. Men ja absolut - även för 30 år sedan kan jag intyga att det var norm att unggrisrna och kultingarna kastrerades utan bedövning eller smärtstillande . Grisarna hölls för 30 år sen även oftast i små små kättar/bås .
 
Du blundar elegant för det faktumet att de som blir oskyldigt utpekade för att vansköta sina djur får ett smärre helvete. Du kan väl inte på allvar mena att det är ok att det gör fejkfilmer?

Djurskydd och djurvälfärd är viktigt. Men mycket av det som aktiviterna gör har inget alls samband med djurvälfärd.

Sätt åt de som missköter djuren. Men inte med olagliga metoder. Det är, och ska vara myndighetsutövning.
När du skriver fejkfilmer menar du då de reportage som SVT sänt eller är det andra filmer?
 
Du blundar elegant för det faktumet att de som blir oskyldigt utpekade för att vansköta sina djur får ett smärre helvete. Du kan väl inte på allvar mena att det är ok att det gör fejkfilmer?

Djurskydd och djurvälfärd är viktigt. Men mycket av det som aktiviterna gör har inget alls samband med djurvälfärd.

Sätt åt de som missköter djuren. Men inte med olagliga metoder. Det är, och ska vara myndighetsutövning.

Nu får du nog se programmet i fråga, för det du antar/befarar finns inte i detta sammanhang öht.
 
Min närmsta släkt hade kossor och grisar, det finns en anledning till att jag idag inte äter kött. Då vill jag ändå påstå att det fanns mycket omsorg av djuren.
 
Jag har sett filmen och den är förjävlig, däremot bra gjord och ingen produktion av djurrättsaktivister vad jag kan tycka. Jag klarade knappt av skriken från de stackars grisarna :(

Är alltid så glad över att jag inte ätit kött på 20 år, när jag ser dylikt. I slutändan handlar detta om vad människor är villiga att betala för sin mat, och att det anses som en mänsklig rättighet att äta kött flera ggr per dag. Om fler ställde krav samt kunde tänka sig att äta en större andel vegetarisk mat vid sidan av sitt kött så skulle det säkerligen utvecklas i rätt riktning. Ät kött för all del men ät bra kött och ffa intressera er för vad ni äter, kan jag tycka är en rimlig tanke till folk. "Elaka bönder" i all ära som ska få konsekvenser av sitt handlande osv, men i slutändan är det faktiskt alltid marknaden dvs pengar som styr.
 
Jag har sett filmen och den är förjävlig, däremot bra gjord och ingen produktion av djurrättsaktivister vad jag kan tycka. Jag klarade knappt av skriken från de stackars grisarna :(

Är alltid så glad över att jag inte ätit kött på 20 år, när jag ser dylikt. I slutändan handlar detta om vad människor är villiga att betala för sin mat, och att det anses som en mänsklig rättighet att äta kött flera ggr per dag. Om fler ställde krav samt kunde tänka sig att äta en större andel vegetarisk mat vid sidan av sitt kött så skulle det säkerligen utvecklas i rätt riktning. Ät kött för all del men ät bra kött och ffa intressera er för vad ni äter, kan jag tycka är en rimlig tanke till folk. "Elaka bönder" i all ära som ska få konsekvenser av sitt handlande osv, men i slutändan är det faktiskt alltid marknaden dvs pengar som styr.

jag äter kött och tycker inte man behöver vara noll ätare av kött för att undvika att sådant här finns. Men JA - det finns stor anledning att vara kritisk och jag tycker det är jättebra och viktigt att vara det!

Det är verkligen jätteViktigt att folk som har åsikter även har sett filmen innan de drar slutsatser !
 
jag äter kött och tycker inte man behöver vara noll ätare av kött för att undvika att sådant här finns. Men JA - det finns stor anledning att vara kritisk och jag tycker det är jättebra och viktigt att vara det!

Det är verkligen jätteViktigt att folk som har åsikter även har sett filmen innan de drar slutsatser !

Håller med dig. Jag säger inte att folk ska sluta äta kött. Däremot kan jag väl tycka att om en äter kött så har en ett konsumentansvar för djurens välmående innan de blev mat sas. Precis samma tyckte jag innan jag blev vegetarian för 20 år sedan. Det känns som sunt förnuft.
 
Eftersom vildsvinen förstör mycket odlingsmark så borde fler äta vildsvin då färre åkrar och trädgårdar skulle förstöras om vildsvinsstammen kunde minskas
Fortsätter vildsvinen att öka i samma takt som de senaste 30 åren blir det inte mycket svensk havre kvar på våra bord
 
Eftersom vildsvinen förstör mycket odlingsmark så borde fler äta vildsvin då färre åkrar och trädgårdar skulle förstöras om vildsvinsstammen kunde minskas
Fortsätter vildsvinen att öka i samma takt som de senaste 30 åren blir det inte mycket svensk havre kvar på våra bord

Får hoppas att det blir lättare att jaga vildsvin och sälja köttet. Idag är det så mkt byråkrati och avgifter att jägarna inte tycker det är värt. Det borde vara av intresse för myndigheter att underlätta för människor att äta vildsvin, förstå så mkt mat det finns i skogarna och dessa djur har dessutom ett värdigt liv.
 
Jag har sett de flesta filmer som även djurrättsaktivister filmat. Ärligt talat så stämmer det mesta i dom. Det ser faktiskt ut så ofta. Får även höra på olika håll om gårdar som fuskar med strö för att spara tid, att man fixserar suggor fast det bara får göras i nödfall. Fördelen med filmerna som kom för några år sen av aktivister gjorde att många tog sig i kragen för de visste att de misskötte sig. Länsstyrelsen gjorde ju också extra koll på alla grisbesättningar då. Dock meddelade de ju före de kom så inte svårt att dölja.

Sen har även slakterierna har blivit hårdare på att djuren inte skall ha för mycket skador och märken, vilket nog gjort att fler skärpt till sig också.
 

Liknande trådar

Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 708
Senast: manda
·
Kultur Någon mer som hunnit se första delen? Vad tyckte ni? Det har ju gjorts reklam i flera månader om detta stora projekt från SVT, har de...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
9 499
Senast: yennork
·
  • Artikel
Hästnyheter I deltävling tre fick Carina Berg sällskap av Carolina Gynning och Christine Meltzer. Det var ett självklart ja från Gynning när hon...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp