Sv: Grisnäsa

Jag vet hur det är att bli mobbad och jag är rädd för att detta kommer hända min dotter.

Hur påverkas du av din erfarenhet från mobbing? Leder den bara till oro inför den hårda världen, eller ha du oxå fått insikter i hur man kan upptäcka, förebygga och avbryta mobbing?

Det är förstås inte bra om du nästan går runt och bara väntar på att din dotter ska bli utfryst eller retad. Det vore bra om du kunde utgå från att hon förmodligen INTE kommer att råka illa ut, men ändå använda dina erfarenheter genom att ge henne det som bäst behövs för att stå upp för sig själv (och andra!).

Fast att konstatera att någon annan ser ut som en gris kan väl inte ses som okej, då får man ju förklara för barnet att man inte säger så ( om det var som du skriver, ett konstaterande )

Barn i den åldern kan ju vara brutalt ärliga utan att vara elaka för det. De ser en sak, associerar till något och säger sedan vad de tycker sig se.

*kl*

Nu har jag läst längre fram i tråden att flickan som sa detta var 4 år och att hon sa det till TS, mer som ett konstaterande. Jag förstår att man kan ta åt sig detta på ett negativt sätt, ffa om man själv har en bakgrund av mobbing. Men om man belyser detta och förstorar upp det och säger att så får man inte säga så kan man kanske förvärra saken? Varför inte istället säga att ja, hon har en uppåtnäsa och den är den sötaste näsan i världen! :idea:

Det viktigaste är ju att din dotter blir stark och känner sig älskad för den hon är oavsett hur hon ser ut. Om du redan tidigare har tänkt tanken att hennes uppåtnäsa kan bli en orsak till mobbing så har du kanske tagit ut saker och ting lite väl mycket i förskott?

/Timsetim

Ja men absolut, jag har aldrig skrivit att barnet som sa detta gjorde det av elakhet.

Men jag tycker ändå ( beroende på händelse och ålder ) att man måste förklara att det inte är okej att kalla andra för vissa saker ?!

+ nu har jag också läst att detta sas till mamman och då ska man nog inte göra någon grej av denna händelse just!

"Då måste hon tycka att du är bra söt! Grisar som är så gulliga djur."

Fast jag kan inte sånt där med 2-åringar än. Men du skrev att du ville skydda henne mot allt ont, å den känslan förstår jag ju i alla fall. Skulle nog försöka vända det till nåt positivt medan hon är så liten. Eftersom barn säger så mycket saker utan att vilja vara elaka men som kan uppfattas elakt... bla bla, som alla skrivit redan.

Senast ändrad:

min hade kille "gris nasa" nar han var liten,men det vaxte bort...

Barn är grymma dessvärre.
Min systerdotter fick ju för sig att sluta äta när någon sa att man blir fet när man äter och då blir man ful.

Det där har vi haft problem med sen dottern var 4 år och en DAGISFRÖKEN sitter och säger att man blir tjock om man äter.
Det har varit mååånga besök hos läkare och bup och dietister för att försöka övertyga lilltjejen att man KAN äta utan att bli tjock. Ja, man måste till och med äta. Och även om man skulle bli rund så gör det inget. Den fröken var jag så otroligt arg på.

Numera kan hon i alla fall äta lite grann utan att få ångest. Men inget som kan påminna om sås (FETT) och om vi äter något onyttigt som pizza så måste hon ut och röra på sig direkt och hon vill inte äta det heller. Hon är nu precis fyllda 8 år.
Men hon har numera blivit glass-frälst så nu kan man locka med att hon får glass när hon ätit.
Men hon är bland de enda ungarna jag vet som när man ska gå ut och äta och hon får bestämma väljer bort McDonalds, pizzerior osv. Hon ska gå till potatisbaren och äta tortilla med bara grönsaker.

Så visst förstår jag din oro TS, men om hon blir stärkt av er hemma så tror jag att hon klarar av en sån kommentar utan större men. :) Och som någon sa, hon måste ju vara otroligt söt då för grisar är ju jättegulliga. Ibland drar vi som föräldrar stora växlar på något som eg inte är ett problem.
Lycka till med din söta tjej i alla fall. :)

Varför inte istället säga att ja, hon har en uppåtnäsa och den är den sötaste näsan i världen! :idea:

Eller
...och den är så himla söt!

Jag är lite allergisk mot superlativ (bäst, snyggast, sötast) för jag tror det kickar igång jämförande och tävlande.

Om TS hade sagt så till 4-åringen så hade hon ju indirekt talat om för henne att dotterns näsa är sötare än 4-åringens. Lite onödigt.

Barnnäsor är ju i allmänhet helt otroligt söta, mjuka och pussvänliga. Omöjliga att rangordna.;)

Barn är grymma dessvärre.
Min systerdotter fick ju för sig att sluta äta när någon sa att man blir fet när man äter och då blir man ful.

Tja, grymma och grymma...de är små och så snappar de upp saker från vuxnas konversationer som de inte kan tolka ordentligt utan att de vuxna fattar det och hinner förklara (eller ens bryr sig).

Jag är lite allergisk mot superlativ (bäst, snyggast, sötast) för jag tror det kickar igång jämförande och tävlande.

Intressant. Själv har jag inget emot lite tävling (men inte om utseenden förstås). Däremot är även jag allergisk mot superlativ för att jag tror det kan leda till att barnet inte känner sig sedd för sin personlighet utan bara för sitt utseende/prestation.

Så du tror att det är ytterst ovanligt att vuxna sitter och klagar på sin vikt (eller utseende överhuvudtaget) samtidigt som det råkar finnas barn i närheten?

Jag vet inte, jag har aldrig varit med om det själv under min uppväxt? Inte av nån lärare eller förälder i alla fall.

Sorgligt att det förekommer, speciellt bland lärare (som det nu handlar om).

Edit: Ja, för mig är det ytterst ovanligt.

Senast ändrad:

Så du tror att det är ytterst ovanligt att vuxna sitter och klagar på sin vikt (eller utseende överhuvudtaget) samtidigt som det råkar finnas barn i närheten?

Tyvärr förekommer det allt för ofta. Om man inte jobbar i närheten av mig. Jag är stenhård när det gäller den typen av snack bland barnen. Har sett vad det gjort med min dotter och när jag förklarar VARFÖR det är olämpligt så brukar de andra förstå varför jag är så hård på det.
Min mission är att de barnen jag släpper ifrån mig ska ha tro på sig själva och veta att de är speciella och att de KAN. Att de duger fint precis som de är, oavsett om de har glasögon, sneda tänder, grisnäsa, rund mage eller sitter i rullstol. :love:

Och jag som berättar för mina barn att de är de bästa barnen i hela världen.....varje dag.....:o :love:

Jaja, förstår din poäng. Det var bara ett exempel på hur man kan vända det till något positivt istället.

Har även tänkt på en annan sak. 4-åringen vet kanske inte ens att en näsa som ser ut som en grisnäsa i hennes ögon faktiskt kallas uppnäsa?

/Timsetim

Detta tror jag är jättevanligt! Tror tyvärr inte att vuxna tänker på att barn snappar upp det mesta.

Ett exempel var när jag satt och pratade med min mamma. Mina 3-åringar lekte i samma rum. Jag berättade för mamma om hur mycket vi var uppbokade i höst och sa något i stil med "*sambon namn* kommer att dö" i en mening. Då hör jag sonen, som sitter på golvet och leker, säga; "varför kommer pappa att dö".

När jag bad sonen upprepa så var han inne i leken igen och började berätta vad han gjorde istället.

Ett typiskt exempel på att jag som vuxen inte hade en tanke på att han som barn skulle snappa upp det jag sa. Hade vi suttit tillsammans och pratat så hade jag inte uttryckt mig så. Detta var verkligen en tankeställare för mig!

/Timsetim

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 377
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 818
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 823
Övr. Hund Är just nu helt förstörd och förkrossad! Allt gick så otroligt fort och känns fortfarande så sjukt overkligt, men igår var jag tvungen... 2
Svar
20
· Visningar
3 334
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Linda ben
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur