T

teamnalle

Hejsan jag undar om man kan ge hästar havregrynsgröt? Och va är det mera för gröt man kan ge sina hästar. Tacksam för svar. kram Anna
 
Sv: Gröt?!

Varför vill du ge hästen gröt? Är det för att den har svårt att tugga? Isåfall är det lättare att bara blöta upp havre- eller kornkross så blir det som en gröt om det får stå och dra ett tag;)
 
Sv: Gröt?!

Inte jag som ska ge gröten till min häst, jag undar Bara är det faligt att ge dom havregryns gröt?
 
Sv: Gröt?!

Gröt till häst - Då tänker jag på kliblandning! Till min tidigare häst gav jag kligröt, då blandade jag kli, havre & en skvätt melass i en hink och tillsatte kokande vatten - När han sedan fick det på kvällen var det en ljummen gröt!

Att ge vanlig havregrynsgröt för människor till häst har jag ingen erfarenhet av - Måste vara billigare att köpa en säck kli än en tub gröt för 10 kr/dag! //Linda
 
Sv: Gröt?!

Havregrynsgröt innehåller ju inte mycket mer än havre, så jag kan inte tänka mig att det skulle vara skadligt på något vis.

Andra grötsorter (risgryn, mannagryn) är ju baserade på sånt som man normalt sett inte fodrar hästar med av olika anledningar, så där är det kanske inte så lämpligt.
 
Sv: Gröt?!

I sista eller näst sista numret av ridsport var det faktiskt recept på hästgröt fast jag tror inte man använde havregryn utan det var nog hel havre.
Enligt det här reportaget har hästar lättare att ta upp näringen när fodret kokats till gröt och detta rekommenderades till sjuka hästar eller mycket svårfödda hästar samt äldre hästar.
gröten innehöll både korn, havre kli och linfrö om jag inte minns fel och skulle koka ganska länge
 
Sv: Gröt?!

Att ge havregrynsgröt tvivlar jag på att det är farligt. Är ju bara havre, vatten och salt.
Vissa blöter ju havrekrossen för att den ska "damma" mindre, blir ju i princip som gröt det också.
 
Sv: Gröt?!

Att ge havregrynsgröt tvivlar jag på att det är farligt. Är ju bara havre, vatten och salt.
Vissa blöter ju havrekrossen för att den ska "damma" mindre, blir ju i princip som gröt det också.

fast man ska väl inte koka den med salt till en häst i så fall? Saltet ska dom bestämma själva hur mycket dom ska äta från sin saltsten.
 
Sv: Gröt?!

om man nu kan ge gröten så är det absolut inte farligt att koka den med saltet som man gör med gröten när man själv ska äta den.
Vissa "stödfodrar" sina hästar med salt - och det kan vara ganska mycket.
I havregrynsgröt har man väl inte mycket mer än nått kryddmått - så för mycket salt kan de inte få :p
 
Sv: Gröt?!

om man nu kan ge gröten så är det absolut inte farligt att koka den med saltet som man gör med gröten när man själv ska äta den.
Vissa "stödfodrar" sina hästar med salt - och det kan vara ganska mycket.
I havregrynsgröt har man väl inte mycket mer än nått kryddmått - så för mycket salt kan de inte få :p

jag frågade min veterinär om det var okej att tillsätta salt i maten till min ponny (hon rör inte saltstenen). Men hon sa att det skulle jag inte göra. Förmodligen får hon i sig salt på annat sätt (i hagen och grovfodret). Jag har alltid fått lära mig att om de har tillgång till saltsten så är det så de ska få i sig salt. Jag tycker det låter onödigt och konstigt att stödfodra med salt. Det är väl klart att det inte kan vara bra med för mycket salt...? Varför ger ni extra salt? Nyfiken:bump: Jag är medveten om att jag tappat tråden:p
 
Sv: Gröt?!

Vissa hästar klarar inte av att ha saltsten, de slickar på den oavbrutet vilket ger att de kan få i sig en saltsten på ett par dygn. Denna överkonsumtion är inte heller bra och det är ofta dessa hästar man tillsätter salt i fodret istället.

Sen kan man ge hästar som är dåliga på att dricka eller svettas mycket extra salt också.
 
Sv: Gröt?!

presos som Han_naH sa så är det främst till hästar som inte klarar av saltsten för att de äter för mycket, eller som svettersättning eller att de dricker för lite - tex. under varm tävlingshelg då hästen svettas mycket, eller perioder under sommmaren. vet inte om man ger av annan anledning (hörde idag att vissa hästar har en tendens att blir lite lugnare av salt, men vet inte om det stämmer - en tjej i stallet tyckte hennes häst hade coolat ner sig lite efter att hon börjat tillsätta salt i fodret).

Jag själv ger inte min häst salt i fodret, men kan abolut tänka mig att ge det som svettersättare i framtiden om hon ska tävlas/tränas hårt och svettas mycket. ;)
 
Sv: Gröt?!

Vi kokade gröt till hästarna förr i tiden. Kokade korn och havre och hästarna ÄLSKADE verkligen det.
Det blir mer smakligt och antar att en del näringsämnen frigörs. Kanske försvinner en del stärkelse oxå?

Bra om hästarna inte äter eller har svårt att smälta maten iallafall!
 
Sv: Gröt?!

vi har börjat koka havre + linfrö + salt till en av våra hästar eftersom han inte rundar på sig ngt och har haft lite problem med magen.
Han älskar verkligen sin gröt och jag upplever att han blivit piggare så förmodligen tar han upp näringen bättre.
Börjar även att runda på sig men han får lite annan mat oxå än bara gröten (hestekraft och krafft protein tex).

Han har saltsten men rör den inte så vi ger honom salt i fodret istället.

Tidigare hade vi en häst som åt kopiösa mängder saltsten och hon fick en förgiftning så hon bara rasade ihop o krampade en dag när hon skulle till hagen.
Efter en stund reste hon på sig o var som vanligt o när vi tittade hade hon satt i sig en saltsten under natten.
Knashäst.
Så hon fick inte ha tillgång till saltsten efter de.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
545
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
622
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 119
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp