Sv: Grovfoder iår?
Om någon som inte är bosatt i absolut nordligaste lappland får stuterivärden på en första skörd sista veckan i juli finns det bara ett svar på hur det gått till, analysen är helt uppåt väggarna fel. Gräset har sin växtfas och sin blomning när gräset gått i blom vilket sker i junimånad sen rasar proteinvärdena neråt gödning påverkar inte ett dugg vilka värden du skall få endast vilken mängd.
Så sent gräs som blommar först i mitten på juli finns inte därav är det vid normala väderförhållande en total omöjlighet att få stuterivärden i slutet på juli oavsett vad du gör för att få stuterivärden måste gräset tas precis efter det gått i blom sen dyker det kraftigt i protein, 2 veckor efter och du har ett halvbra mulle hö efter det har du skit.
Inte ett dugg fel på analysen. Dock HÖG klöverinblandning
Första fallet var en förstaskörd hö tagen i slutet av juli. Jag fick analys med det. Jag trodde inte en sekund på analysen så jag analyserade om. Får en i princip identisk analys. Nån decimals skillnad. MJ på 8,5 och en kvot på strax över 10. Jag ringde bonden och frågade om han verkligen inte blandat ihop skördarna. Nix, han hade inte tagit NÅT förrän där i sl av juli/början av aug, men flinade och tyckte "men jag har gödslat och vallanalyserat och gödslat igen - och så gäller det att så rätt grejer med"
Jag var fortsatt skeptisk, men "hästarna gick på det med" - dvs hullet stämde med vad de enligt analysen fick i sig.
Silaget var en förstaskörd slagen i augusti. Den bonden får nästan otäckt jämna värden år efter år efter år. Dåligt år, bra år, sen skörd, tidig skörd - man kan misstänka han kopierar analyser och ändrar decimaler. Men analyserna är sanna.
Förra året förresten, så togs "min skörd", som är andraskörd, i mitten på OKTOBER.. (Det regnade och regnade och regnade, det var för blött för att komma ut med maskinerna på åkrarna). Jag hade PANIK, milt sagt.
Resultatet? 11 MJ och 76 gr SRP/kg TS. Ungefär 50% klöver.
Jag har insett att en skicklig producent närmast kan TROLLA med att så rätt gröda, riktad gödsling samt att använda vallanalys och skörda 'rätt dag'.
Bor för övrigt i norra Uppland, ganska mitt emellan Uppsala och Gävle.