Grovfodret i år....

Vi säljer ensilage. Vi fick 115 balar mot förra årets 197. Vi köpte dessutom på rot och fick 48 balar. Vi kan sälja till dem som köpte av oss i fjol, (alla får köpa 90%) men inte till någon annan. Vi är nedringde av bekantas bekanta som erbjuder fantasisummor. Vi kommer tjäna lika mycket per bal, men något mindre totalt.
 
Plasten kostar drygt nån hundralapp per bal (10 lager tror jag, rundbal med diameter på 120-130)

Menar du verkligen att bara plasten kostar över hundra kronor? Att arbetet inklusive plast och nät kostar över hundringen känns dock rimligt (i alla fall då jag tittar på min egen faktura).
 
Plasten kostar drygt nån hundralapp per bal (10 lager tror jag, rundbal med diameter på 120-130)
På min faktura är det en post för timmarna för balning och en post märkt ensilageplast och nät.
För ensilageplast och nät betalar jag 81,25 kr ink moms/bal. Vet inte om jag har 10 eller 12 lager.

Jag bor i södra Norrland, och tar eget ensilage. Vi fick i år ut 26 balar på en yta som normalt sett ger 60-70 balar. I och med att gräset växt så glest blev balarna nästan 90% dyrare än ett normalår.
Jag bör klara mig på dessa iaf, har skickat in analys men inte fått svar än. Har under tiden iaf köpt 5 säckar lusern på Hööks.
 
Vi får hö om det inte blir något ensilage (bokat 11 ton), det kommer vi få betala ca 2,50 kr/kg för. Kruxet för oss är att en av hästarna är dammallergiker, men i detta läget går det inte att vara kräsen så han får troligtvis medicineras på något vis.
Så vi håller tummar för ensilage ändå, för den hästens skull. Halmskörden här blev toppen, så halm får vi tag på som vanligt.

Nordöstra Skåne
 
Menar du verkligen att bara plasten kostar över hundra kronor? Att arbetet inklusive plast och nät kostar över hundringen känns dock rimligt (i alla fall då jag tittar på min egen faktura).
Vi betalade i år över 250 kr per bal. En del av det är fast och en del rörligt, men om man slog ut det så var det vad maskinstationen tog. Om man räknar gödning också hamnar man nog på 300.
 
Menar du verkligen att bara plasten kostar över hundra kronor? Att arbetet inklusive plast och nät kostar över hundringen känns dock rimligt (i alla fall då jag tittar på min egen faktura).
Nu missuppfattade jag kanske dig när jag svarade.. det är möjligt att det är inkl arbetet med att plasta in det.. Jag får kolla på fakturan.
 
Min kompis lejde bort balning och plastning och denne fick även stränga liten del.

400kr/bal fick han betala, bal som vägde 330 kilo.
Dvs ingen chans att kunna ta 1kr/kg som många andra gör här.
(Han kunde sen leja bort till en som var billigare så alla balar blev inte så dyra i drift..)

Men, Han måste ta 3kr/kg tror jag det var, för att göra det värt det liksom.
 
Tar eget hösilage och fick ca 60% av normalskörd. Hade 20 balar kvar så jag har så jag klarar mig utan problem. Har halm kvar sen tidigare. Har inte tagit in beteshästar i år så även betet räcker åtminstone augusti ut.
Hade tänkt ta andraskörd och sälja till kompisar, men det ser inte ut att bli ngn i nuläget. Bor i sv Skåne.
 
Bor några mil norr om Göteborg. Vi har fått hem 11 ton torrhö och 16 ensilage balar. Hälften av höt och allt ensilage är slaget på vallar som egentligen ligger i träda så det blir intressant att se vad analysen säger. Vet ej kostnaden för höt, ensilaget betalade jag 250 kr/ balen. Prognosen som bönderna ger här är att det kommer att bli hyggligt med halm. Jag har två sommarhagar och brukar låta dem vila vartannat år men nu har jag istället släppt hästarna på den som skulle ”vilat” så jag har bete fram till oktober, november beroende på vädret. Jag tror att halmen kommer att rädda många av de som har häst här i området plus att flera kommer att få avstå fri tillgång i hagarna under vintern.
 
Norra Småland. Vi har fått köpa en del av vanliga höbonden men inte allt som vi skulle vilja. Dock med hö vi slagit själva så bör det räcka med ransonering och inget onödigt spill. Blir det en andra skörd får vi köpa mer, och det borde det bli. Vi ger dock inte fri tillgång men många har begränsad fri tillgång med småmaskiga nät. Grannbonden har tagit två skördar och det börjar även komma lite grön återväxt nu, men en tredje skörd vete tusan. Vill dock inte ringa och stressa på höbonden i onödan, de har haft det tufft i år. Vi är en prioriterad kund så känner oss trygga, det var bara vi och en till gammal kund som fick köpa. Vet inte priset än, det kommer höjas men vi har gett 1,50 innan inkl hemkörning och lossning. Så en höjning är verkligen helt ok.

Fick även tag på 700 kg småbalshö för 2,50-3 kr/kg (30 kr per bal motmförra årets 22 kr) inom kommunen av en bonde vi handlat av tidigare. Av grannbonden får vi också köpa vetehalm, 5 balar, för ca 1,30-1,50 kr/kg (400 per rundbal). Så allt vårat är från egen gård eller inom kommunen av folk vi handlat av innan.

Vi tar nog in hästarna nattetid eller börjar stödfodra lite olika. Men det finns bete som kommer räcka länge. Räknar med att min går på bete dygnet runt till nån gång i oktober, beroende på väder, men kanske får stödfodra innan dess. Även tillgång till träd i alla hagar och i vinter ska vi nog ge dem mer gran än vi brukar.
 
Norra Stockholm, min höbonde har fixat hösilage åt mig men jag vet inte priset ännu och ingen analys, det är mark som varit i träda så jag hoppas det är ok utan en massa giftiga växter. :crazy: Väntar fortfarande på besked om höet jag blev lovad, men han jag pratade med har inte hört av sig som jag hoppades idag. :cautious:

Har anmält mig till stakethjälpen och ska få hägna in mark hos en granne, vi gick en runda idag och det var faktiskt mycket mer gräs än jag trodde. :) Jag har även en annan plätt längre bort som jag får hägna in så det kommer räcka ett tag. :up:
 
Tar eget och fick in ganska okej. Dock har jag stoppat helt att sälja den halvan som jag normalt säljer. Efter skörden i början av Juni plöjdes våra åkrar upp för att sås om. Vilket vi inte har kunnat gjort för att det knappt kommit en droppe regn... så kommer bli dåligt med hö nästa år, tror inte det hinner komma upp ordentligt. Känner dessutom på mig att det blir ett torr-år till. Så kommer spara mitt och fodra med fjolårs nästa år om det inte kommer igång. Ser jag att det kommer igång får jag börja sälja till våren istället.
 
Har fått ordinarie småbalsmängd av min vanliga leverantör.
3.50:-/kg mot tidigare 2.50:-/kg. Detta pga sämre skörd med högre kostnad. Fint hö.

Beställt rundbalar hö från Polen via mellanhand. Väntar leverans nästa vecka. Även här ca 3.50:-/kg. Är besked om analys korrekt håller det en kvot på 8.

Allt är inklusive moms och hemleverans.

Bor i Blekinge.
 
Trodde vi hade hö då jag hade uppfattat det så tidigare. Idag fick jag reda på att vi klarar oss till jul. Kul :cry: Stallägaren tar eget hö, nordöstra Skåne.
 
Trodde vi hade hö då jag hade uppfattat det så tidigare. Idag fick jag reda på att vi klarar oss till jul. Kul :cry: Stallägaren tar eget hö, nordöstra Skåne.

Åh så jobbigt när ni trodde ni skulle ha. Om du kan tänka dig hösilage från Estland så kommer det en lastbil till Skåne snart och sist jag hörde så fanns det plats för fler balar. Skicka ett meddelande vid intresse så kan jag berätta mer och förmedla kontakt.
 
Nu har jag jagat rätt på "min" höleverans, som det ser ut ska jag få den efter helgen. Som tur är blir det svalare så jag ska nog orka fixa bryggan till grannens loge innan dess och traktor för lossning finns. :up:

Stakethjälpen däremot är det sämre med, det finns hjälp men inte material. Tomt på stolp! Pratade med leverantören tidigare idag och det är en leveranstid på 10 - 14 dagar eftersom de tar in från Holland och hade inget på lager. Slut i Sverige! Jag blev upp-prioriterad men det dröjer ju ändå. :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 574
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 501
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 523
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 435
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp