Grovfodret i år....

Nu är ”våra” veteåkrar tröskade såg jag så vi borde kunna hämta halmbalarna snart. :) Såg att det börjar trilla in en hel del halmannonser nu på fb i södra Sverige så kanske blir det inte samma brist på halm som förra året, det räddar ju upp en hel del!

Inventerade nu på morgonen min egen trädgård och konstaterar att detta nog blir en bra vinter att börja ta ner de oönskade granarna i övergången till skog. Har ett helt gäng i 60-års ålden eller så (gott om grenverk på dem!) samt ett till gäng minigranar och små aspar. Blir röjningsvinter. :)
 
Med tanke på att det kommer fler och fler rapporter om stöld nu, är ni säkra när ni köper foder att det inte är stulet?
 
Vi får vårt foder, men mot tidigare ha varit bortskämda med att få välja tror jag att vi ruckar på det bara vi får vår kvot av grovfoder. Men det har ännu inte flaggats för det, så kanske.
 
Bor i Värmland och har tur att få köpa av samma bonde jag alltid köpt av. Dock till dubbla priset , då han bara fått hälften så mycket hö än han brukar.
 
Fick tacka nej till hösilaget då det blev med frakten dyrare än vad jag har råd med. :( Det var inte min vanlige höbonde som sålde utan han hade förmedlat kontakten och det var jättesnällt av dem bägge, men det blev för dyrt för att köpa och i synnerhet oanalyserat och från åkrar som stått i träda = mycket föna. Har två andra alternativ jag ska kolla upp på närmare håll och till ett mindre smärtsamt pris.

Höet kommer nog om en vecka, om jag nu vågar köpa 13 ton ... :nailbiting:
 
Halm verkar det finnas mycket av och till vanliga priser i mina trakter iaf. Köpte mig fyra storbalar att dryga ut hösilaget med, det blir nog perfekt då två av tre är extremt lättfödda. :) Är så glad för övrigt att jag inte sålde mina överblivna småbalar hösilagefrån 2017 i våras. Det är perfekt att stödfodra med vid behov. Mina 15 balar min vanliga höbonde lovat mig kommer senast i september, verkar vara svårt att hitta frakt när man inte har balgrip att lasta av med. :(
 
Vi har precis köpt halm för hela säsongen (använder för att dryga ut med till vår lättfödda ponny). Vi fick betala 50 öre mer/kg jämfört med förra säsongen, och dessutom var de nu i rundbal istället för småbal = utjobbig hantering där vi fick plocka isär balarna och bära upp på loftet i påsar. Men nu är det gjort!
 
Hittat småbalshö för att kunna fodra tills man kan öppna silagebalar. 7.5 kronor per kilo. Men analyserat iaf. Förhoppningsvis (man kan ju eg aldrig veta om analysen är från aktuellt parti...)
 
Fick betala 7,80 kg för torrhö :crazy:
86 g Smb RP och 9,3 MJ
De värdena var nästan för bra för mina hästar ärligt talat men nu är det på plats
 
Fick tag på torrhö i storbal för att spä ut silaget med (eftersom vi endast kommer att få ta ca 10kg/ häst och dygn). 4 kr/kg för analyserat torrhö på storbal, ca 50 öre dyrare än normalt.
 
Vi har äntligen fått slutbesked från "vår" bonde att han har reserverat balar till oss. Enorm lättnad att veta att vi kommer ha foder i vinter!

Däremot vet vi inte ännu hur stor prishöjningen kommer bli. Beror på hur mycket mer han lyckas få in.
 
Vi har fått hö så vi klarar oss om vi portionera istället för fri tillgång som vi brukar. Dock äter min häst så snabbt att de där givorna inte kommer räcka länge, tänkte dryga ut det med halm men vet inte vilken sort jag vill välja. Finns stora mängder vetehalm men har fått för mig att hästar oftast inte tycker det är så gött? Beställt lusernehack att strö över för godare mar.
 
Hur har alla härinne det med grovfoder i årets brist?
Har ni lyckats köpa de foder ni behöver?
Har ni fått tag på svenskt?
Har ni fått köpa importerat? Kanske rentav importerat själv?
Varifrån har ni importerat?
Hur har kvaliten varit på de foder ni köpt?
Har priserna blivit mkt högre? Vad har ni fått betala?
Kommer ni att behöva komplettera med ngt, t ex lusern, sly eller annat?
Har ngn behövt sälja eller slakta ngn häst pga av foderbristen?
Räknar ni med högre priser på strö och kraftfoder?

Har fullt tillräckligt med foder.
Delvis svenskt och delvis utländskt.
Importerade själv från Holland.
Väldigt bra kvalité, har sålt lite också till vänner.
Fick betala runt 2 kr för det svenska och ca 3,50 kr för det importerade. Har en svårfödd häst som i princip allltid får lite lusern på vintern men annars kommer jag nog inte behöva komplettera mer annat än halm.
Kommer ej att sälja/slakta ngn häst pga foderbristen.
Ingen aning om strö+kraftfoder priserna kommer att gå upp men tror att det möjligtvis kommer art stiga lite.
 
Vi har fått hö så vi klarar oss om vi portionera istället för fri tillgång som vi brukar. Dock äter min häst så snabbt att de där givorna inte kommer räcka länge, tänkte dryga ut det med halm men vet inte vilken sort jag vill välja. Finns stora mängder vetehalm men har fått för mig att hästar oftast inte tycker det är så gött? Beställt lusernehack att strö över för godare mar.
Vi har kompletteringsfodrat med vetehalm i drygt ett år till vår lättfödda ponny. Det fungerar bra och hon äter en hel del av det.
 
Vi har fått hö så vi klarar oss om vi portionera istället för fri tillgång som vi brukar. Dock äter min häst så snabbt att de där givorna inte kommer räcka länge, tänkte dryga ut det med halm men vet inte vilken sort jag vill välja. Finns stora mängder vetehalm men har fått för mig att hästar oftast inte tycker det är så gött? Beställt lusernehack att strö över för godare mar.

Hästar brukar föredra vete- eller havrehalm. Råghalm brukar man inte rekommendera som fodermedel, men de andra sädesslagen funkar fint :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 572
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 501
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 523
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 435
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp