grundutrustning

panaccea

Trådstartare
hihi nu kommer jag med en tråd till :p

Nu har jag fått ihop allt jag ska köpa och rett ut hur mkt det kommer kosta osv. Har redan köpt ett träns till honom.
Vill bara vara säker på att jag inte glömt något viktigt eller om nått är väldigt onödigt..

Följer med hästen:
Sadel
Bomullstäcke
Grimma+ grimmskaft
Transportskydd
Schabrak
Tömkörningsgjord (ev tömmar också)

Ska köpas på börjes:

Reflexer (4 ben, brösta, väst och pannlampa)
Skritt-täcke (vattentät nylon, fodrat med fleece)
Regntäcke
Ulltäcke
Borstar (hovkrats, rotborste, svettskrapa och piggborste) har en del hemma i skåne också som jag kan hämta sen.
Longerlina+pisk

Köpas på Gekås:
Regntäcke om det är billigare än börjes
Schabrak
Lädergrimma

Saker jag ska kolla på men inte tänkt o köpa om det inte är typ rea :p:
Bett
Senskydd
Sadeltvål och fett
Dressyrsadel (Princeville)

Vad tycker ni? låter det bra eller ska det till/bort något?

*hypernervös och hönsmamma* :D :D

(nädå jag blir inte alls överambitiös när det händer något) ;)

Senast ändrad:
Sv: grundutrustning

Antar att du har ett bett till tränset du köpt. Men det kan vara bra att ha ett par att variera med.

Passar sadeln? Det är ju tyvärr inte alltid det gör det.

Extra gimskaft är bra att ha. Grimskaft har en tendens att försvinna.

Sist men inte minst, stallapotek.

han har ett bett i det tränset han har nu, tvådelat.. men jag hade tänkt o köpa ett tredelat till det nya tränset isf och se hur han går på det. Jag tror att sadeln passar, jag har ju bara provridit en gång men den låg inte helt åt helvete (jag kunde inte se något med blotta ögat iaf) dessutom är ha n jättetjock just nu..

ett grimskaft är nog bra ja och ett stallapotek! :bow:

som Cilva sa så kan ett extra grimskaft och kasnke en extra grimma vara bra att ha. även ett stallapotek.

Sen tycker jag om du ska köpa det allra nödvändigaste att du bör lägga till ett par senskydd till de. Vet iofs inte vad du rider men det kan vara bra att ha.

ett vintertäcke kanske vore bra? det blir ju inte direkt varmare ute :)

sen lite putsgrejor bör du nog ha om du inte redan har det, för att hålla tränset och sadeln i bra skick.

Ett litet tips som jag har lagt märke till är att börjes skrittäcken är rysligt små i storlekarna. Jag köpte ett till min häst förut i stl full. skulle snarare suttit bättre på en ponny. hon har normalt full på sina andra saker.

lycka till med nya pållen!!

tack för tipsen!

Hästen i fråga är en fjording, så något vintertäcke tror jag inte kommer vara nödvändigt.. blir det riktigt kallt lägger jag ulltäcket under regntäcket :)

Han har inte haft några senskydd innan men han bockar och brallar som en tok i galoppen så är rädd att han ska spralla sönder sig.. så ett par skydd hade nog inte varit fel :p

okej, då lär du nog inte behöva något supervarmt vintertäcke iallafall :)

om du ska hoppa så kan det vara väldigt bra med ett par senskydd. de finns ju dessutom i alla möjliga olika prisklasser

Satts på att kolla upp sadeln så fort du kan så den verkligen ligger som den ska. Annars kommer eran ridning bara gå sämre och sämre *scary* Vet själv av egen erfarenhet att det är ENORMT viktigt!! Tar tid att "starta om" om ni får en dålig början... Hellre en BRA sadel än täcken, träns å dressyrsadlar (alltså menar då "en till sadel" vill du ha en bra dressyr först så är det ju klart ok;))

sadel har han ju redan.. den ligger bra på honom men den är inte bra till mig.. men jag får väl stå ut i den tills jag har sparatiop till en riktig :p

Min grundutrustning ser ut så här:
Sadel
3 vojlockar/scahbrak
Träns med 2 bett att variera med
Martingal
Ryktsaker
Sadeltvål/fett
Puts- och tvättsvampar
Grimma
2 grimskaft
Longerlina
Chambon för longering
Regntäcke, ej fodrat
Lite tjockare täcke, ej regntätt
Stallapotek (Glöm inte Helosan och Jodopax, räddare i nöden!)

Skaffade min första häst för två månader sedan och då var detta den utrustning jag började med. Har sedan fyllt på med:

En grimma till, fick skav av den första
Senskydd (Fick begagnade av en kompis som ej använde dem :bow: )
Ett tunt bomullstäcke (99:- på Eko!, kunde inte låte bli)
Ländtäcke

Nu känner jag att jag har grundutrustning så det räcker, önskar mig dock en dressyrsadel!

Jag skulle iaf köpa ett vintertäcke eller kanske ett tjockare regntäcke, alltid bra att ha vad det än är för ras, iaf om du frågar mig...
Och ett fleecetäcke om du tränat hästen svettig.

Med grundutrustning antar jag att det menas det nödvändigaste?

Detta tycker JAG

Passande sadel med tillbehör + extra schabrak (bra att kunna byta)
Träns med bett hästen trivs med
Benskydd OM hästen behöver det.
Borstar, grimma, grimskaft
Putsgrejer
Stallapotek med termometer, bomull, jodopax, linda och någon salva, plåster till en själv.
Regntäcke
Svettäcke typ fleece
Thermotäcke, thermo+regn = vintertäcke :)
Filt bra till ridning etc
Reflexer

Allt annat anser jag som onödigt!!!
(säger hon som har hur mycket grejer som helst :angel: )

Fleecetäcke är suveränt!
Schabrak/vojlock behövs flera att byta mellan.

Detla är altid bra att ha tycker jag, kostar inte så mycket heller om man inte köper värsta sorten, vilket inte behövs, billigaste går alltid bra.
Jag är desutom en reflexnörd så jag tycker att du ska ha reflex till ansiktet på hästen (dom är jätte bra) och en till svansen oxå =)
putsprodukter bryde jag mig inte om att köpa på en gång, mest för att jag bor ihop med min mamma som har så det fanns endå, men annars så är det bra att ha...
När det gäller skydden så får du ju tänka på vilken sort du ska köpa, om dom ska stödja upp och ta emot sparkar som räkar hamna på sig själv, utan menning, eller om du ska ha ett par som täcker upp i fram vid hoppning om han har en tendens att kunna slå till bommen ibland..
Extra grimmor å grimskaft kan ju vara bra å ha, bryde mig aldrig själv, men jag vet att jag får låna om min går sönder tills jag köpt ny, brukar ju aldrig släppa min med grima i hagen heller så det är inte särskilt stor chans att den går sönder då...
Annars så tycker jag att du har fått med den mesta grund utrustningen som behövs, å så kan man läga till andra saker eftersom att man går vidare med varandra...

Kanske ett par extra stigläder, och defenitivt ett par extra sadelgjordar.

Extra sadelgjordar? Är det sådant man bör ha hemma? :o

/Sara - som bara äger två passande sadelgjordar, en till varje sadel :o

Om du inte behöver vintertäcke behöver du nog inte skrittäcke.

En fjording som inte klipps blir ofta väldigt långhårig och håller sig varm ändå.

Hade nog satsat på ett par skydd till frambenen istället om du tex vill hoppa.

Stallapotek är det viktigaste!

Ett extra regntäcke om det blir väldigt blöta dagar och det inte hinner torka kan vara bra.

Kolla även så att sadeln verkligen passar, ta hjälp av sadelutprovare/markare

Vad använder ni Jodopaxet till?
Att använda det till normal sårrengöring är inte vad som rekommenderas idag, ljummet vatten och tvål eller koksaltlösning är det man ska använda då.

Liknande trådar

Träning Nu är det dags för mig att köpa ponny. Ridkunnig men okunnig, eller ja, ganska grön iallafall, men mer än villig att lära mig. Ska köpa...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: suisyola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hjälp
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Vab eller inte

Hund, Katt, Andra Djur