Gruvdrift i sverige

Beror väl på vad man menar med demoniserar, men många lyfter bara fram de negativa effekter som kommer av en gruva, och verkar inte anse att det någonsin kan finnas något positivt. Inte så långt bort från demonisering, skulle jag vilja påstå.

Tobaksindustrin ger många jobb, föräldrar kan få lön så barnen får utbildning, men jag gillar den ändå inte.
 
Men behovet av material har ju inte med gruvnäringen att göra? Eller tror du att de som forskar fram t ex batterier som ska kunna lagra energi från sol- och vindkraft på ett effektivt sätt jobbar för gruvföretagen?
Jag hänger inte med alls här. Hur jag än försler tolka vad du menar blir det helsnurrigt?
 
Nej, det gör jag inte. Men jag är trött på att branschen demoniseras av de som inte tvekar en sekund på att dra nytta av vad den producerar. Det är hyckleri på enormt hög nivå i mina ögon.

Så länge man lever på det sätt vi gör i det här landet med telefoner, bilar, datorer osv så ska man nog inte skrika alltför högt över att det är en så hemsk bransch som möjliggör allt det.
Alltså. Privatpersoner, tex @Hyacinth , är bekymrade över gruvornas miljöförstöring. Och du kastae tillbaka oron med anklagelser om.hyckleri? Har du ingen skam i kroppen?

Tycker du att vi som oroar oss för miljöeffekterna av tex skogsbruk, fiske, jordbruk, jakt och gruvnäringen ska bli eremiter i en grotta eller helt enkelt ta livet av oss?
 
Alltså. Privatpersoner, tex @Hyacinth , är bekymrade över gruvornas miljöförstöring. Och du kastae tillbaka oron med anklagelser om.hyckleri? Har du ingen skam i kroppen?

Tycker du att vi som oroar oss för miljöeffekterna av tex skogsbruk, fiske, jordbruk, jakt och gruvnäringen ska bli eremiter i en grotta eller helt enkelt ta livet av oss?
Apropå skam i kroppen, du ska inte sänka det här diskussionen ännu lite lägre när du ändå är igång?
Riktigt ful diskussionsteknik nu.
 
Apropå skam i kroppen, du ska inte sänka det här diskussionen ännu lite lägre när du ändå är igång?
Riktigt ful diskussionsteknik nu.
Men snälla. Grejen är: det är inte hyckleri att vara beroende av eller dra nytta an saker som tex tillverkats på sätt man starkt ogillar eller är orolig över. Det är bara en av många konsekvenser av att ingen människa är en ö. Det förvånar mig att det behöver förklaras. Det förvånar mig också att gruvnäringen med knapp nöd kan ifrågasättas utan att det väcker sådana reaktioner här. Jag visste inte att den var så ömt omhuldad.
 
Men det vore ändå ett slags hyckleri att angripa den stenhårt och samtidigt, utan tvekan, varje dag säga till kassörskan att lägga till en snusdosa och ett paket Marlboro.

Det är kandke lite svårt att som privatperson bojkotta allt som kommer från gruvor? Däremot konsumerar jag så lite som möjligt och köper inte ny telefon hux flux. Jag anser att gruvdrift borde regleras från statligt håll, och att lokalbefolkning och kommuner ska ha veto-rätt. Idag är man chanslös, det finns inget sätt att säga nej på, vilket jag anser är djupt odemokratiskt.
Jag kan välja att inte röka, men jag kan inte välja när det kommer till gruvdrift.
 
Men det vore ändå ett slags hyckleri att angripa den stenhårt och samtidigt, utan tvekan, varje dag säga till kassörskan att lägga till en snusdosa och ett paket Marlboro.
Eller bara ett tecken på att livet inte är så himla lätt. Ett tecken på att beroende är på riktigt. Ett tecken på att beroende hänger ihop, eller kan hänga ihop, med diverse dissociation och kognitiva dissonanser.

Du kräver att ruelserna ska vara relaterade till just inköpstillfällena, dessutom.

Psykologin och - inte minst - samhällsanalysen framstår som en smula platt. Bara en individ, som avkrävs att vara den ö som ingen människa är, får plats i den plattheten.
 
Det är kandke lite svårt att som privatperson bojkotta allt som kommer från gruvor? Däremot konsumerar jag så lite som möjligt och köper inte ny telefon hux flux. Jag anser att gruvdrift borde regleras från statligt håll, och att lokalbefolkning och kommuner ska ha veto-rätt. Idag är man chanslös, det finns inget sätt att säga nej på, vilket jag anser är djupt odemokratiskt.
Jag kan välja att inte röka, men jag kan inte välja när det kommer till gruvdrift.
Alla kan inte ens välja när det gäller rökning.
 
Det är kandke lite svårt att som privatperson bojkotta allt som kommer från gruvor? Däremot konsumerar jag så lite som möjligt och köper inte ny telefon hux flux. Jag anser att gruvdrift borde regleras från statligt håll, och att lokalbefolkning och kommuner ska ha veto-rätt. Idag är man chanslös, det finns inget sätt att säga nej på, vilket jag anser är djupt odemokratiskt.
Jag kan välja att inte röka, men jag kan inte välja när det kommer till gruvdrift.

Äsch, det var ett kasst exempel som svar på vad jag tycker kanske var en halvdan liknelse från början. Sorry.

Självklart frånsäger man sig inte rätten att kritisera en bransch för att man måste använda deras produkter , på vissa sätt är det nästan tvärtom, som användare har man insikten att kunna kritisera än mer.

Kanske är hyckleriet i om man skulle vilja ha väck hela branschen , att inte synas i egna livet, vars produkter man vill använda.
 
Äsch, det var ett kasst exempel som svar på vad jag tycker kanske var en halvdan liknelse från början. Sorry.

Självklart frånsäger man sig inte rätten att kritisera en bransch för att man måste använda deras produkter , på vissa sätt är det nästan tvärtom, som användare har man insikten att kunna kritisera än mer.

Kanske är hyckleriet i om man skulle vilja ha väck hela branschen , att inte synas i egna livet, vars produkter man vill använda.
Kort sagt. Att kasta tillbaka kritik av tex gruvdrift eller av andra saker som privatpersoner helt saknar makt över, med orden att det enda som kan berättiga kritiken är att man helt tar avstånd från det man kritiserar, annars hycklar man, är djävligt dålig stil.

Och visar att man inte har tänkt efter alls. Slöhögerargument, om du frågar mig.
 
Kort sagt. Att kasta tillbaka kritik av tex gruvdrift eller av andra saker som privatpersoner helt saknar makt över, med orden att det enda som kan berättiga kritiken är att man helt tar avstånd från det man kritiserar, annars hycklar man, är djävligt dålig stil.

Och visar att man inte har tänkt efter alls. Slöhögerargument, om du frågar mig.

Jag tycker ändå att det bör kunna problematiseras att inte vilja ha en gruva här, samtidigt som man vill att det ska finnas gruvor för att få tillgång till de fördelar det medför som man inte skulle vilja avstå på något sätt alls. Men samtidigt går det att förstå, människor tenderar att hänfalla till mer egoism än solidaritet.

Ordet hyckleri blir lite felriktat .
 
Va?? Hur kom jag med i detta?

Eftersom du med flera gillade inlägget som menar att prospekteringsföretagets kostnader visst går tillbaka till närområdet, när jag ifrågasätter hur stor andel det verkligen rör sig om och hur det kan ställas mot risken för de närboende. Då hoppas jag att någon av er, den som skrivit själva inlägget eller de som håller med, om ni kan svara lite mer utförligt.
 
Jag tycker ändå att det bör kunna problematiseras att inte vilja ha en gruva här, samtidigt som man vill att det ska finnas gruvor för att få tillgång till de fördelar det medför som man inte skulle vilja avstå på något sätt alls. Men samtidigt går det att förstå, människor tenderar att hänfalla till mer egoism än solidaritet.

Ordet hyckleri blir lite felriktat .
Absolut. Men även med den vinkeln bör man kunna kräva något lite av djup och eftertanke i diskussionen. Från sin egen sida, alltså.
 
Jag anser att gruvdrift borde regleras från statligt håll, och att lokalbefolkning och kommuner ska ha veto-rätt. Idag är man chanslös, det finns inget sätt att säga nej på, vilket jag anser är djupt odemokratiskt.
Vetorätt tycker jag inte är rätt väg att gå utan det man bör göra är att ändra lagen så att den som äger marken också äger mineral som ligger under på samma sätt som grus och berg ägs av markägaren. Pars fundi, mineralen tillhör jorden.

Det skulle göra att ingen enskild skulle ha rätten till att undersöka, och i förlängningen bryta mineral, utan ett godkännande från markägaren. I kombination med bättre rätt för närboende som påverkas och bättre miljöprövningar skulle det ge en rimlig avvägning mellan behovet av mineral och brytningens negativa påverkan.

Som fotnot: I UK, och i de flesta länder skulle jag tro, äger markägaren också mineralerna under marken om inte denne sålt rätten till någon annan. Flera av företagen som nu får mineralrättigheter helt gratis i Sverige, som BeoWulf Mining och ScandiVanadium, är baserade i UK och de behöver inte ens betala skatt i Sverige om de inte vill (var ett utländskt företag betalar bolagsskatt bestämmer bolaget i princip själv).
 
Senast ändrad:
Men det vore ändå ett slags hyckleri att angripa den stenhårt och samtidigt, utan tvekan, varje dag säga till kassörskan att lägga till en snusdosa och ett paket Marlboro.
OT:

Sorry, men svenskt snus är väldigt ofarligt för människokroppen...

Det finns enligt senaste forskning inget statistiskt samband med någon form av cancer i normalbefolkningen, eller annan allvarlig hälsoproblematik. En viss liten tendens till höjning av blodtrycket är det enda som är säkerställt.

Däremot så är rökning, väldigt problematiskt ur hälsosynpunkt.

KL

För att återgå till gruvnäringen, så tycker jag att argumenten där allvarlig miljöförstöring verkar krävas, för att lösa miljöproblem, verkar totalt snurriga.

Vi behöver inte talande internetassistenter, eller ens elektriska tandborstar.

Ännu mindre behöver vi byta ut dagens bilar mot elbilar. För att köra bil klimat- och miljövänligt behöver vi framförallt byta bränsle till förnybart i de befintliga bilarna.

Betänk att en ny elbil, startar sitt liv med en enorm klimat/miljöskuld!

Och laddas sedan elbilen med "kontinental elmix" (alltså sådan el som produceras i de flesta delar av EU) så kommer elbilen egentligen aldrig ikapp.

Elbilsindustrin finns egentligen där för att få "oss" att köpa en ny bil. Alltså för att få oss att konsumera.

Och så har ju förstås elbilen inget utsläpp precis när/där den körs, så luften i Staden får minskad mängd partiklar. Men om elen kommer från kolkraftverk, så har vi bara förlorat genom elbil.

Är det för lögnerna om elbilar, mobiltelefoner och andra konsumtionsprodukter som byts ut titt som tätt, som vi ska förstöra miljön för evig tid?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp