Grytan blir jättesyrlig, varför?

SiZo

Trådstartare
Jag har lite problem när jag gör "söndagsstek" och tänkte kolla om någon vet varför såsen blir väldigt syrlig.

Jag brukar ha någon form av nötbit i slowcookern, oftast sätter jag på den innan läggdags så att maten är klar tills morgonen :d:d

I har jag köttbuljong, vitlök, lök, havregrädde och vanlig grädde samt svamp, salt och peppar, med ganska mycket rosépeppar.

Vart kommer den syrliga smaken ifrån? Vill ju gärna göra maträtten till jul, men utan syrligheten...
 
Jag har lite problem när jag gör "söndagsstek" och tänkte kolla om någon vet varför såsen blir väldigt syrlig.

Jag brukar ha någon form av nötbit i slowcookern, oftast sätter jag på den innan läggdags så att maten är klar tills morgonen :d:d

I har jag köttbuljong, vitlök, lök, havregrädde och vanlig grädde samt svamp, salt och peppar, med ganska mycket rosépeppar.

Vart kommer den syrliga smaken ifrån? Vill ju gärna göra maträtten till jul, men utan syrligheten...

Jag har ingen aning om hur havregrädde fungerar och smakar men många svampar kan ha kraftig beska om man inte steker dem hårt. Rosépepparen bidrar säkert till syrligheten också. Prova att balansera smakerna med lite honung.

Edit: I en bra svartpeppar känner man en tydlig citruston.
 
Jag har ingen aning, bara mitt eget tycke och erfarenhet. Men jag har mig märkt att de gånger jag inte har haft tomatpuré i mina baser så tycker att smaken blir både tunnare och syrligare.

tomatpurén har jag fått med mig från mitten av nollnolltalet då jag såg mycket kockprogram och Morberg hade tomatpuré i allt ☺️
 
Jag tror inte det är havregräddens fel; vi använder ofta Oatleys matlagningsgrädde till allt möjligt och smaken blir bara mild och fyllig. Till och med bättre än med vanlig matlagningsgrädde.
 
Jag har lite problem när jag gör "söndagsstek" och tänkte kolla om någon vet varför såsen blir väldigt syrlig.

Jag brukar ha någon form av nötbit i slowcookern, oftast sätter jag på den innan läggdags så att maten är klar tills morgonen :d:d

I har jag köttbuljong, vitlök, lök, havregrädde och vanlig grädde samt svamp, salt och peppar, med ganska mycket rosépeppar.

Vart kommer den syrliga smaken ifrån? Vill ju gärna göra maträtten till jul, men utan syrligheten...
Har du testat att steka löken innan du lägger i den? Enligt vissa:

Stek alltid lök innan– rå lök i slökokaren brukar ge av sig en liten besk eftersmak

http://lindasmathorna.se/hur-gor-jag-om-vanliga-recept-till-min-slowcooker/
 
Jag har ingen aning om hur havregrädde fungerar och smakar men många svampar kan ha kraftig beska om man inte steker dem hårt. Rosépepparen bidrar säkert till syrligheten också. Prova att balansera smakerna med lite honung.

Edit: I en bra svartpeppar känner man en tydlig citruston.
Syrligheten är tyvärr så pass stark att honung inte hjälper nämnvärt. Min partner hade rejält med socker och honung i såsen sist i ett desperat försök att rädda den. Men icke.

Beskt blir det inte och den rödgula trumpetsvampen är inte så besk heller i sin grundsmak.

Kanske rosépepparn då? Men jag har använt det tidigare utan att få syrlighet, iofs då när jag har gjort sås på kort tid. Kanske gör 8 h tillagningstid så pass stor skillnad? Eller vitlöken? vitlök är väl lite syrligt?

Knepigt detta, jag vill ju inte slösa dyrbar svamp i en gryta som sedan inte blir god. För ja, på den nivån är syrligheten, sist kastade jag såsen med all svamp :cry::cry:

Så svårt detta! Kanske koka köttbiten och sedan lägga i kryddorna + lök och vitlök på morgonen istället när köttet är klart? Men frågan är hur mycket det smakar då. Som student är det lite mycket pengar att lägga för att sedan kasta...

Har du testat att steka löken innan du lägger i den? Enligt vissa:

Stek alltid lök innan– rå lök i slökokaren brukar ge av sig en liten besk eftersmak

http://lindasmathorna.se/hur-gor-jag-om-vanliga-recept-till-min-slowcooker/
Jag har inte testat att steka den innan. Men det är syran jag vill ha bort, någon besk smak får jag inte.
 
Hade som du säger prövat att bara köra köttet på natten och sen lagt till saker på morgonen istället för att se om de blir någon förändring.
 
Jag tror inte det är havregräddens fel; vi använder ofta Oatleys matlagningsgrädde till allt möjligt och smaken blir bara mild och fyllig. Till och med bättre än med vanlig matlagningsgrädde.

Jag håller med, har helt gått över till samma havregrädde i matlagning eftersom jag tycker att den är bättre. Använder den även "ensam" i pastarätter och upplever inte att det ger någon syrlighet.
 
Jag har inte testat att steka den innan. Men det är syran jag vill ha bort, någon besk smak får jag inte.
[/QUOTE]
Det kan ju ändå var det som är problemet, och värt att testa, för samma person beskriver det så här på ett annat ställe:

. Stekte inte löken innan jag la ner den. Lök som man bara lägger ner i din slowcooker avger en lite sur och konstig smak om du inte steker den först. Så om jag har bråttom så hoppar jag över löken

http://lindasmathorna.se/pulled-chicken-och-misstag-jag-gjorde-nar-jag-borjade-slokoka/
 
Jag har inte testat att steka den innan. Men det är syran jag vill ha bort, någon besk smak får jag inte.
Det kan ju ändå var det som är problemet, och värt att testa, för samma person beskriver det så här på ett annat ställe:

. Stekte inte löken innan jag la ner den. Lök som man bara lägger ner i din slowcooker avger en lite sur och konstig smak om du inte steker den först. Så om jag har bråttom så hoppar jag över löken

http://lindasmathorna.se/pulled-chicken-och-misstag-jag-gjorde-nar-jag-borjade-slokoka/
[/QUOTE]
Åh tack! Ja, då får det bli att steka löken innan nästa gång. Attans alltså, det som är så smidigt att bara häva i :p
 
Haha 😁
Det går snabbt att steka på löken, sen bryna köttet i samma panna så blir det mums 😍
Ja, det har du ju rätt i faktiskt!
Ska jag bryna vitlöken där med tro?

Provar helt klart detta nästa gång jag lagar maten. Har en ekologisk köttbit som väntar på mig i frysen :d:d
 
Ja, det har du ju rätt i faktiskt!
Ska jag bryna vitlöken där med tro?

Provar helt klart detta nästa gång jag lagar maten. Har en ekologisk köttbit som väntar på mig i frysen :d:d

Ja, det kommer bli jättebra. Köttet kommer ta mer smak också 😊
 
Jag tror absolut du bör steka lök och vitlök. Du kan gärna låta det ta lite tid och tex efter några minuter ha i lite vatten som får koka bort. Då får du fram sötman i löken.

Vill man balansera upp kan även tex svartvinbärs-gelé ge mer sötma. Det kan jag tycka är gott i sås m svamp till kött!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp