Gud, bibeln, Jesus...

Det är något jag har extremt svårt att förstå, att man deklarerar och konfirmerar sin tro i en ritual med en präst trots att man inte tror. I mitt perspektiv är det ett extremt respektlöst beteende mot dem som tror, men jag vet också att det är ganska vanligt. Sedan görs det ofta i en tid när man är ung och kanske inte reflekterat så noga över det och med påtryckningar och mutor från närstående (vilket också är respektlöst och märkligt mot alla inblandade).

(Alltså inte att delta i själva konfirmationsundervisningen för att man är intresserad - utan att fullfölja själva konfirmationen - bekräftelsen av sin tro i en ritual med prästen som representerar samfundet och kyrkan utan att faktisk dela tron med dem.)
Mjo kanske, jag läser tex aldrig trosbekännelsen och jag tänker definitivt som du när det gäller dop och skulle aldrig döpt mig i relation till konfirmeringen. Det reflekterade jag över en väninna som gjorde, att det skulle jag inte gjort.

Men jag tror faktiskt inte det var någonting i den ceremonin som jag reagerade över. Jag tror inte det var en ceremoni egentligen. Jag får väl kika på den för att se hur den ser ut*. Jag har dock oftast ingenting emot ceremonier, även andra religioner har ibland deltagare som inte tror på den religionen i vissa ceremonier.

Jag fick varken påtryckningar eller mutor, familjen bryr sig inte om det religiösa nog mycket för att ens låta bli att gå igenom formerna. Jag var nyfiken helt enkelt på traditionerna och helt ärligt tycker jag att nyfikenhet hör till tonåren så.

(*Nu snabbkollade jag, ceremonin görs av konfirmanderna och prästen tillsammans, den kan se ut som föredras, trosbekännelsen verkar ofta dock ingå. Men egentligen en gudstjänst där var och en läser en liten dikt mest. Vår präst sov hela tiden under konfirmationsmötena tyvärr, hans diakon höll i dem egentligen och hade nog inte valt den allvarligaste sortens ceremoni direkt. Det är inte en katolsk konfirmation trots allt.)
 
Senast ändrad:
Mjo kanske, jag läser tex aldrig trosbekännelsen och jag tänker definitivt som du när det gäller dop och skulle aldrig döpt mig i relation till konfirmeringen. Det reflekterade jag över en väninna som gjorde, att det skulle jag inte gjort.

Men jag tror faktiskt inte det var någonting i den ceremonin som jag reagerade över. Jag tror inte det var en ceremoni egentligen. Jag får väl kika på den för att se hur den ser ut*. Jag har dock oftast ingenting emot ceremonier, även andra religioner har ibland deltagare som inte tror på den religionen i vissa ceremonier.

Jag fick varken påtryckningar eller mutor, familjen bryr sig inte om det religiösa nog mycket för att ens låta bli att gå igenom formerna. Jag var nyfiken helt enkelt på traditionerna och helt ärligt tycker jag att nyfikenhet hör till tonåren så.

(*Nu snabbkollade jag, ceremonin görs av konfirmanderna och prästen tillsammans, den kan se ut som föredras, trosbekännelsen verkar ofta dock ingå. Men egentligen en gudstjänst där var och en läser en liten dikt mest. Vår präst sov hela tiden under konfirmationsmötena tyvärr, hans diakon höll i dem egentligen och hade nog inte valt den allvarligaste sortens ceremoni direkt. Det är inte en katolsk konfirmation trots allt.)
(Jag har tex varit på ett persiskt bröllop där gamle farfar körde biten som officiant eftersom de ville ha ceremonin helt men ingen var troende.)
 
Mjo kanske, jag läser tex aldrig trosbekännelsen och jag tänker definitivt som du när det gäller dop och skulle aldrig döpt mig i relation till konfirmeringen. Det reflekterade jag över en väninna som gjorde, att det skulle jag inte gjort.

Men jag tror faktiskt inte det var någonting i den ceremonin som jag reagerade över. Jag tror inte det var en ceremoni egentligen. Jag får väl kika på den för att se hur den ser ut*. Jag har dock oftast ingenting emot ceremonier, även andra religioner har ibland deltagare som inte tror på den religionen i vissa ceremonier.

Jag fick varken påtryckningar eller mutor, familjen bryr sig inte om det religiösa nog mycket för att ens låta bli att gå igenom formerna. Jag var nyfiken helt enkelt på traditionerna och helt ärligt tycker jag att nyfikenhet hör till tonåren så.

(*Nu snabbkollade jag, ceremonin görs av konfirmanderna och prästen tillsammans, den kan se ut som föredras, trosbekännelsen verkar ofta dock ingå. Men egentligen en gudstjänst där var och en läser en liten dikt mest. Vår präst sov hela tiden under konfirmationsmötena tyvärr, hans diakon höll i dem egentligen och hade nog inte valt den allvarligaste sortens ceremoni direkt. Det är inte en katolsk konfirmation trots allt.)

Trosbekännelsen ingår alltid. Det är själva syftet, att konfirmera dopet och sin tro på den kristna Guden.

Måste läsas högt av konfirmanderna, ofta tillsammans med prästen.
"Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.

Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma
levande och döda.

Vi tror ock på den helige Ande,
en helig allmännelig kyrka,
de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv.

"

Jag tänkte mer på företeelsen att inte vara ärlig mot prästen (eller uppfatta att man är just det) genom att genomföra ceremonin utan tro.
 
Trosbekännelsen ingår alltid. Det är själva syftet, att konfirmera dopet och sin tro på den kristna Guden.

Måste läsas högt av konfirmanderna, ofta tillsammans med prästen.
"Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.

Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma
levande och döda.

Vi tror ock på den helige Ande,
en helig allmännelig kyrka,
de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv.

"

Jag tänkte mer på företeelsen att inte vara ärlig mot prästen (eller uppfatta att man är just det) genom att genomföra ceremonin utan tro.
Ja kanske, jag skulle ju inte göra om det som 40. Men jag tänker nog inte kritisera mitt 14 åriga jag som gjorde det för säkerhets skull.
 
Det finns ju absolut en mänsklig faktor i det hela, och en ekonomisk. Exempelvis publicerades det för några decennier sedan en helt falsifierad studie som antydde att vaccin kunde orsaka autism. Denna studie publicerades i syfte att svärta ner ett visst vaccin, och helt få en annan tillverkare att få bättre försäljningssiffror... Tyvärr ledde det till ett enormt vaccinförakt överlag också... :(
:D Ja vaccinets vara eller icke vara lär aldrig bli överens. Vaccinförakt eller snarare rädsla för att drabbas av än värre sjukdomar (ökända Pandemrixskandalen som gav ohyggliga biverkningar) vid vaccinering kommer alltid och med rätta, skapa debatt. Jag tänker att vaccin fått oförtjänt dåligt ryckte på grund av vetenskapens/forskarnas/ läkemedelsföretagens ovilja till att omfattande utredningar/studier och verkligen en gång för alla bevisa vaccinets ofarlighet. Läkemedelsföretagens trotjänare ..-läkarna kan också påvisa ovilja till att utreda/anmäla misstänkta vaccinskador. Då skapas det lätt en massa "löst" prat.
 
Trosbekännelsen ingår alltid. Det är själva syftet, att konfirmera dopet och sin tro på den kristna Guden.

Måste läsas högt av konfirmanderna, ofta tillsammans med prästen.
"Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.

Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma
levande och döda.

Vi tror ock på den helige Ande,
en helig allmännelig kyrka,
de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv.

"

Jag tänkte mer på företeelsen att inte vara ärlig mot prästen (eller uppfatta att man är just det) genom att genomföra ceremonin utan tro.
Ja herre Gud! Den där ramsan har man ju suttit och rapat ur sig utan att ens fundera över tramset. Fått barn utan ha "legat". Josef svalde allt, och tydligen så blev det väldigt viktigt att mamman absolut inte fått snopp....där började nog propagerandet för att sex var så fult att guds barn absolut inte kunde ha kommit till som någon annan unge......någonsin
 
:D Ja vaccinets vara eller icke vara lär aldrig bli överens. Vaccinförakt eller snarare rädsla för att drabbas av än värre sjukdomar (ökända Pandemrixskandalen som gav ohyggliga biverkningar) vid vaccinering kommer alltid och med rätta, skapa debatt. Jag tänker att vaccin fått oförtjänt dåligt ryckte på grund av vetenskapens/forskarnas/ läkemedelsföretagens ovilja till att omfattande utredningar/studier och verkligen en gång för alla bevisa vaccinets ofarlighet. Läkemedelsföretagens trotjänare ..-läkarna kan också påvisa ovilja till att utreda/anmäla misstänkta vaccinskador. Då skapas det lätt en massa "löst" prat.
Man kan inte bevisa frånvaron av något. Oavsett om det är gud eller farliga biverkningar.
 
Det är något jag har extremt svårt att förstå, att man deklarerar och konfirmerar sin tro i en ritual med en präst trots att man inte tror. I mitt perspektiv är det ett extremt respektlöst beteende mot dem som tror, men jag vet också att det är ganska vanligt. Sedan görs det ofta i en tid när man är ung och kanske inte reflekterat så noga över det och med påtryckningar och mutor från närstående (vilket också är respektlöst och märkligt mot alla inblandade).

(Alltså inte att delta i själva konfirmationsundervisningen för att man är intresserad - utan att fullfölja själva konfirmationen - bekräftelsen av sin tro i en ritual med prästen som representerar samfundet och kyrkan utan att faktisk dela tron med dem.)
Extremt respektlöst? Vad jag vet så ser inte Svenska kyrkan det som ett problem utan tron är något mellan den enskilde och Gud.

Däremot är det respektlöst (och även ganska korkat) att anse religioner vara "vidskepelse" och "fria fantasier". Nästan ingen med lite kunskap, oavsett om de är troende eller ej, skulle hålla med för det finns ganska mycket som talar för motsatsen.
 
Extremt respektlöst? Vad jag vet så ser inte Svenska kyrkan det som ett problem utan tron är något mellan den enskilde och Gud.

Däremot är det respektlöst (och även ganska korkat) att anse religioner vara "vidskepelse" och "fria fantasier". Nästan ingen med lite kunskap, oavsett om de är troende eller ej, skulle hålla med för det finns ganska mycket som talar för motsatsen.
Kan du förklara på vilket sätt religioner är fria från fantasier och vidskepelse?

Jämställer du alltså religioners uppfattningar om världen med en naturvetenskaplig världsbild?

Menar du att t.ex. idéerna om transubstansition inom delar av kristendomen är något annat än en magisk och vidskeplig idé? I så fall vadå?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Transsubstantiation
 
Extremt respektlöst? Vad jag vet så ser inte Svenska kyrkan det som ett problem utan tron är något mellan den enskilde och Gud.

Däremot är det respektlöst (och även ganska korkat) att anse religioner vara "vidskepelse" och "fria fantasier". Nästan ingen med lite kunskap, oavsett om de är troende eller ej, skulle hålla med för det finns ganska mycket som talar för motsatsen.
Men om man anser att det är mellan den troende och Gud - så finns inget skäl att bekräfta (konfirmera) sitt dop in i den Svenska kyrkan. I dopet tar församlingen upp individen i gemenskapen - när individen är vuxen att ta egna beslut bekräftar den att den önskar vara delaktig.

Mvh
Minst kyrklig i Sverige
 
Kan du förklara på vilket sätt religioner är fria från fantasier och vidskepelse?

Jämställer du alltså religioners uppfattningar om världen med en naturvetenskaplig världsbild?

Menar du att t.ex. idéerna om transubstansition inom delar av kristendomen är något annat än en magisk och vidskeplig idé? I så fall vadå?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Transsubstantiation
Men käre nån, hur kan du få ihop det där som relevant till vad du svarar på? Halmdocka deluxe cathy newman-style att säga "så du menar att" där @kökshäxan förväntas svara på frågan om trans...transbubb...transubstation. Hur i hela friden skulle @kökshäxan kunna svara på den frågan tycker du? Ful argumentationsteknik!
 
Däremot är det respektlöst (och även ganska korkat) att anse religioner vara "vidskepelse" och "fria fantasier". Nästan ingen med lite kunskap, oavsett om de är troende eller ej, skulle hålla med för det finns ganska mycket som talar för motsatsen.

Vilket jag inte anser eller har påstått. Baserade på saker som inte kan beläggas och därmed är osannolika att vara korrekta. Jag har inte nämnt ordet vidskepelse.
 
Men käre nån, hur kan du få ihop det där som relevant till vad du svarar på? Halmdocka deluxe cathy newman-style att säga "så du menar att" där @kökshäxan förväntas svara på frågan om trans...transbubb...transubstation. Hur i hela friden skulle @kökshäxan kunna svara på den frågan tycker du? Ful argumentationsteknik!
Kunna svara kan jag nog men jag ser inget skäl till varför jag skulle svara.
 
Det ligger en dokumentär på svtplay som heter "för guds skull" som beskrivs: "En betraktelse kring tro och väckelse. Noomi Liljefors återvänder till sin barndoms frikyrka, Södermalmskyrkan, och med egna ögon försöker hon upptäcka det under hon aldrig fick se som barn."
Det är hängivelse och tungomålstalande och salighet som JAG upplever skrämmande, och jag tycker det är lite creepy att dessa människor går mitt bland oss, men tänker att vad fasen, de ser lyckliga ut och då är jag glad för dem, men jag skulle nog backa ut därifrån fort som attan.. Men jag tror att den här frikyrkligheten kanske inte är representativ för något annat än sig själv, och att det är typ detta många ser i sitt inre när de tänker på troende människor.
Jag skulle nog tycka det vore en skithäftig känsla att bli så där frälst, men är nog själv väldigt, väldigt långt ifrån att bli det. Tycker uppriktigt synd om de barn som växer upp i strikt religiös miljö oavsett vilken religion det gäller, men önskar samtidigt att fler i vuxen ålder skulle vara upplysningsintresserade ha en vilja att lära sig mer om religion för att få bättre och djupare förståelse för de människor som religionen är viktig för.
 
men önskar samtidigt att fler i vuxen ålder skulle vara upplysningsintresserade ha en vilja att lära sig mer om religion för att få bättre och djupare förståelse för de människor som religionen är viktig för.
Fast varför är det viktigt att man som icke troende ska lära sig mer om något som är så totalt overkligt för en bara för att skaffa sig djupare förståelse för de som tror på det?
 
Fast varför är det viktigt att man som icke troende ska lära sig mer om något som är så totalt overkligt för en bara för att skaffa sig djupare förståelse för de som tror på det?

Jag tänker att det är intressant att ha kunskap om företeelser som har påverkat och påverkar människor och mänskligheten genom hela historien och nu.

Precis som det kan vara bra att ha lite allmänbildning i annat som är viktigare för andra än för mig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 557
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 171
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: cassiopeja
·
B
Islandshäst Jag tror att vi är många som ibland via långa omvägar hört att gamla gubbar på Island inte vill avla silverhäst med silverhäst och...
Svar
8
· Visningar
1 690
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp