Gud, bibeln, Jesus...

Det står på din deklaration om du är med eller inte.

Jag har inte deklarerat i Sverige på ungefär 15 år, men jag är säker på att jag inte är med. Antingen har jag aldrig varit med (så trodde jag att det var) eller så har jag gått ur (och glömt det :confused:).
 
Vanföreställningar är att tro på något som inte finns.

Det finns inga belägg för att det skulle finnas några gudar.

Alltså är det en vanföreställning att tro på någon form av gudom.

Jag kan inte förstå detta synsätt. Bara för att vi människor inte har bevis så finns det inte? Människans fattningsförmåga är så starkt begränsad att om det ens finns högre väsen så fattar vi det inte ens.
Jag tycker det är sådan hybris att tro att vi människor vet och kan allt. Jisses...vi vet inte ens hur universum kan expandera. Expandera i vad om det redan är oändligt?
 
Jag har inte deklarerat i Sverige på ungefär 15 år, men jag är säker på att jag inte är med. Antingen har jag aldrig varit med (så trodde jag att det var) eller så har jag gått ur (och glömt det :confused:).
Har du ingen inkomst att deklarera för i sverige så kan du inte beskattas för något. Så det säger ju inte så mycket om ditt medlemskap i svenska kyrkan eller ej.
 
Jag kan inte förstå detta synsätt. Bara för att vi människor inte har bevis så finns det inte? Människans fattningsförmåga är så starkt begränsad att om det ens finns högre väsen så fattar vi det inte ens.
Jag tycker det är sådan hybris att tro att vi människor vet och kan allt. Jisses...vi vet inte ens hur universum kan expandera. Expandera i vad om det redan är oändligt?

Jag ser det som en mycket större hybris att påstå att ett slumpmässigt påstående om verkligheten är sant, trots att man inte kan belägga det med något alls. (Sedan tycker jag inte att vi vet och kan allt, utan att det tvärtom finns oändligt mycket vi inte vet.)

"Bara för att vi människor inte har bevis så finns det inte?" är att förhålla sig rimligt till sannolikheter tycker jag. Det betyder inte att det inte finns NÅGOT vi inte vet, det betyder bara att varje specifik utsaga som inte kan beläggas på något sätt, är extremt osannolik att vara korrekt. Jag skulle kanske ändra till : "Om vi människor inte kan lyckas skapa belägg så finns det sannolikt inte och hamnar extremt långt ned på listan av prioriterade saker att förhålla sig till."

Eftersom det finns så fantastiskt oändligt mycket vi inte vet, som faktiskt kan bevisas och motbevisas och byggas mer kunskap av, tycker jag det är en mycket intressantare väg till kunskap att ägna kraft och tid åt.

Definitonsmässigt är jag agnostiker, då beviset för eller sannolikgörandet av en Gud skulle få mig att erkänna denne Gud samma sekund.
 
Jag skulle kanske ändra till : "Om vi människor inte kan lyckas skapa belägg så finns det sannolikt inte och hamnar extremt långt ned på listan av prioriterade saker att förhålla sig till."

Men människan är ett dammkorn i ett oändligt universum. Hur ska vi kunna skapa belägga för något våra hjärnor inte uppfattar?
 
Har du ingen inkomst att deklarera för i sverige så kan du inte beskattas för något. Så det säger ju inte så mycket om ditt medlemskap i svenska kyrkan eller ej.

jag är väldigt gammal, så jag hade inkomst och betalade skatt innan jag flyttade. 👵 Men nu blir det ju lite väl OT kanske.
 
Instämmer, det har jag aldrig hört talas om. Alla jag känner som inte är med i svenska kyrkan har antingen gått ur eftersom de inte är troende eller så har de aldrig varit med.

Jag tänker alltid gå ur, det blir aldrig av och jag fick restskatt förra året på i princip exakt samma summa som kyrkoavgiften så då beslutade jag att till sist göra det (av ekonomiska skäl). Naturligtvis glömde jag bort att gå ur, i år igen. Så det blir samma restskatt. Grrr. Nu är jag agnostiker och som sagt enda skälet till att jag är kvar är ren lathet.
 
Min uppfattning är att den kristna kulturen generellt har mycket stort acceptans även hos icke religiösa svenskar. Det skulle bli ett himla liv om vi strök julens helgdagar för att slänga in några sekulära heldagar en annan tid på året. Få verkar ha ett behov av att slå sig fri från kristendomen på det planet och det har ju såklart att göra med att det svenska kulturarvet är sammanflätat med kristen tradition.

Fast det är ju helt kulturella helgdagar inte kyrkliga. Helgdagarna och festligheterna har varit ungefär desamma på ungefär samma tider sedan järnåldern eller tidigare. Det är bara det att den religion som just då är på platsen "tar hand om" festligheterna. Att fira vid mörkaste dagen, ljusaste dagen, skörden, påsken osv vid ungefär samma tider i Europa, de representerar årets vändningar på vår plats i geografin. Vår jul har hetat jul sedan före kristendomen.*

Det är väl i så fall USA som får lämna sina högtider därhän eftersom de är importerade från Europa tillsammans med invandringen från oss. De får kanske hålla sig till Thanksgiving osv. Men det är ju mycket möjligt att invånarna i USA har ungefär samma tider för sina traditionella högtider som vi haft för våra. Mörkaste natten, ljusaste natten, skörden, våren... som sagt. Eftersom det är liknande breddgrader.

*(det finns så mycket härliga gamla tankar som ligger gömda och liknar våra. Som tex nu senast stötte jag på att honrenen (som har kvar sina horn hela vintern) bär solen över himlen i sina horn mörkaste dagen med kvinnlig schaman. the deer mother.)

Man behöver inte alltid slänga ut alla festligheter och årets gång, sin geografi, med badvattnet. Det är roligt att ibland samlas och ha trevligt, tycker vissa. Och att ha vissa tillfällen gör att det blir av.
 
Senast ändrad:
Fast det är ju helt kulturella helgdagar inte kyrkliga. Helgdagarna och festligheterna har varit ungefär desamma på ungefär samma tider sedan järnåldern eller tidigare. Det är bara det att den religion som just då är på platsen "tar hand om" festligheterna. Att fira vid mörkaste dagen, ljusaste dagen, skörden, påsken osv vid ungefär samma tider i Europa, de representerar årets vändningar på vår plats i geografin. Vår jul har hetat jul sedan före kristendomen.*

Det är väl i så fall USA som får lämna sina högtider därhän eftersom de är importerade från Europa tillsammans med invandringen från oss. De får kanske hålla sig till Thanksgiving osv. Men det är ju mycket möjligt att invånarna i USA har ungefär samma tider för sina traditionella högtider som vi haft för våra. Mörkaste natten, ljusaste natten, skörden, våren... som sagt. Eftersom det är liknande breddgrader.

*(det finns så mycket härliga gamla tankar som ligger gömda och liknar våra. Som tex nu senast stötte jag på att honrenen (som har kvar sina horn hela vintern) bär solen över himlen i sina horn mörkaste dagen med kvinnlig schaman. the deer mother.)

Man behöver inte alltid slänga ut alla festligheter och årets gång, sin geografi, med badvattnet. Det är roligt att ibland samlas och ha trevligt, tycker vissa. Och att ha vissa tillfällen gör att det blir av.
http://www.powersource.com/cocinc/ceremony/seven.htm
Jodå kommer igen, våren, skörden, oktober och en senare festlighet inför vintern. Sedan vår igen.
 
Fast det är ju helt kulturella helgdagar inte kyrkliga. Helgdagarna och festligheterna har varit ungefär desamma på ungefär samma tider sedan järnåldern eller tidigare. Det är bara det att den religion som just då är på platsen "tar hand om" festligheterna. Att fira vid mörkaste dagen, ljusaste dagen, skörden, påsken osv vid ungefär samma tider i Europa, de representerar årets vändningar på vår plats i geografin. Vår jul har hetat jul sedan före kristendomen.

Det är väl i så fall USA som får lämna sina högtider därhän eftersom de är importerade från Europa tillsammans med invandringen från oss. De får kanske hålla sig till Thanksgiving osv. Men det är ju mycket möjligt att invånarna i USA har ungefär samma tider för sina traditionella högtider som vi haft för våra. Mörkaste natten, ljusaste natten, skörden, våren... som sagt. Eftersom det är liknande breddgrader.

Det är bägge delarna, som sagt sammanflätat. Under lång tid dessutom. Sverige har varit kristet i över 1000 år, ja parallellt med folktro då.
 
Får du svensk pension betalar du automatiskt svensk skatt och då bör du få en deklaration.

Nar man far Svensk pension men betalar "utlands skatt" (tror jag det heter) drar skatteverket och man far lita pa att det stammer for man behover inte alls deklarera och ser inga deklarations blanketter.
 
Vi antar att det KAN vara sant eftersom det inte visats vara falskt.

Det gör jag också. Men jag ser ingen anledning att förhålla sig till det som om det vore sant, innan det finns något belägg för det. Det finns så mycket annat som är sant, eller mycket mer sannolikt sant, som är viktigare att förhålla sig till än sådant som är osannolikt att vara korrekt. Och sedan ändras den kunskapen - varje dag - av människor som skapar ännu mer kunskap.
 
Du tycker alltså att om en stor andel att av jordens människor har vanföreställningar, så ska dessa strykas medhårs?

Ja jag tycker nog alltid att man ska försöka stryka jordens människor medhårs. Det är ju oftast ett lite enklare sätt att lösa konflikter på. Men att stryka en tro på en gud eller flera eller en religion medhårs behöver ju inte alls vara samma sak som att stryka orättvisor och förtryck medhårs. Man kan ju faktiskt acceptera en annans tro utan att acceptera hens förtryckande handlingar gentemot andra (inklusive familjen).

Det är väl snarare så att hårt mot hårt ibland skapar fanatism.

En personlig tro kan nog det stora flertalet som behöver den ha utan att det måste påverka tex dens vetenskapliga arbete.

Det verkar ju onekligen vara så att vi är skapta lite olika och vissa hjärnor har lite lättare att känna religiösa upplevelser än andra. Så det spelar ju ingen större roll om gudarna finns eller inte om vissa alltid obevekligen kommer att söka en religiös upplevelse. Det går liksom inte att tvinga det ur folk, Sovjetunionen försökte och den typen av styrning av ett land är det ju egentligen få som vill uppleva? Tolerans och acceptans och religionsfrihet känns i alla fall för mig som en bättre väg en något slags religionsförbud om det skulle vara dit man strävar.
 
Senast ändrad:
Det gör jag också. Men jag ser ingen anledning att förhålla sig till det som om det vore sant, innan det finns något belägg för det. Det finns så mycket annat som är sant, eller mycket mer sannolikt sant, som är viktigare att förhålla sig till än sådant som är osannolikt att vara korrekt. Och sedan ändras den kunskapen - varje dag - av människor som skapar ännu mer kunskap.
Vi är överens i stort, men det finns en stor kunskapsmassa som aldrig kommer att vara tillgänglig för människor eftersom vår kapacitet är begränsad.
 
Vi är överens i stort, men det finns en stor kunskapsmassa som aldrig kommer att vara tillgänglig för människor eftersom vår kapacitet är begränsad.

Ja, det är fullt möjligt - jag tror till och med att människans kapacitet är så begränsad att våra genom tiderna och kulturerna vilda gissningar om vad den kunskapmassan är - är helt uppåt väggarna knasboll och dessutom kontraproduktiv om man tror att den är något annat än det. Fast det är en fråga för varje enskild människa att förhålla sig till, så länge man inte anser att andra måste förhålla sig på samma sätt. Tolerans, acceptans och religionsfrihet är bra grejer - som vi inte ska tulla på genom att inte låta människor välja bort deltagande i olika slags ritualer.
 
Det är bägge delarna, som sagt sammanflätat. Under lång tid dessutom. Sverige har varit kristet i över 1000 år, ja parallellt med folktro då.
Ja precis, så du menar att en gammal högtid som finns på en plats, vid mörkaste tiden på året, och har funnits där sedan vi flyttade in i landet, den ska slängas ut för att en viss religion suttit här i 1000 år? Det verkar ju jättekonstigt. Det är ju mycket enklare att bara nästa filosofiska/naturreligiösa/partysinnade föreställningar tar över högtiden och gör vad de vill med den. Det är ju så man "alltid" gjort.

Jag behöver i alla fall ett party just nu och har ingen lust att sluta med det bara för att en viss gud högg partyt för 1000 år sedan och jag därför minsann borde hitta på ett eget rakt ut ur luften en annan årstid. Speciellt som det ligger så väldigt bra till i förhållande till geografin, vädret och årets gång.

Det skulle ju bara visa att man totalt gick på den lätte med att det var den kristne gudens präster som hittade på alla högtider vi har. Det är ju att inte bara helt gå på den övermålningen av gamla traditioner utan dessutom handgripligen faktiskt skrapa bort alla målning under också till något slags ingenting.

Faktum är att om man vill vara lite miljövänlig så följer ju våra årsfester vår geografiska rytm väldigt bra och passar utmärkt. Det är lätt att äta ägg och små nya morötter på våren och slaktad gris och inlagd sill och grönkål på vintern. Ha ljus i mörkret och dansa hela natten på sommaren osv.
 
Ja precis, så du menar att en gammal högtid som finns på en plats, vid mörkaste tiden på året, och har funnits där sedan vi flyttade in i landet, den ska slängas ut för att en viss religion suttit här i 1000 år?

Nej verkligen inte. Du har missförstått mitt inlägg.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 621
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 172
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: cassiopeja
·
B
Islandshäst Jag tror att vi är många som ibland via långa omvägar hört att gamla gubbar på Island inte vill avla silverhäst med silverhäst och...
Svar
8
· Visningar
1 690
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp