Gul mjölk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 7 163
D

dolphinsmile

Märkte att min häst hade gul mjölk i juvret idag. Samma färg som en välkokt äggula. vad är det för tecken? Juvret är hårt men det är inte helt fyllt ut i spenarna. Bäckenbanden är släppta och hon är på dag 326. Tycker ni att jag ska ta in henne i natt eller dröjer det ett tag till?

Sv: Gul mjölk

Jag skulle , om jag var du, bosätta mej i stallet o vaka.
Mitt sto fick alltid gul mjölk (råmjölk) när de bara var några timmar kvar (max ett dygn).

men är det säkert att det är råmjölk? tycker den var så tunn.. trodde de skulle vara klibbigare.. pluss att hon inte fyllt ut spenarna.. man märker bara att det är litegrann i dem..

Men men.. ska iaf stalla in henne och kolla till henne ett par ggr i natt genom kameran.. Sen får man väl se..

Mitt sto fyllde inte ut i spenarna förrän efter fölning så det är inget säkert tecken. Det låter som råmjölk men den kanske inte är klar i konsistensen riktigt men det kan gå fort. Mitt sto fick inte den riktiga råmjölken förrän ca 15 min efter fölning. Jag skulle börja fölvaka nu!

Mvh Maria

tack för alla tips! Det blir att sova i soffan framför teven för mig :) lite drygt att man ska upp och jobba imorrn.. men lite mysigt är det :)

När man tittar på henne på teven så går hon runt och kliar sig hela tiden.. inte bara rumpan utan andra ställen också.. kan det vara ett tecken på att fölningen är snart eller är det bara för att hon inte har nått bra ställe att klia sig på i hagen och passar på nu när hon får vara inne i boxen?

Mitt sto födde en liten gosse i onsdags, hennes juver var fyllt men spenarna var små. Men det gula genomskinliga hade blivit sött ( innan är det beskt) då visste jag att det var nära;) så vågar du smaka så får du nog ett svar;)

Dagen innan:

Filippa07-06-12002-1.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Mitt sto ute i hagen går också och kliar sig en massa ikväll, överallt.
Där emellan vandrar hon i rask takt runt över hela hagen.

KL

Idag är juvret större.. förut var kanske 3 cm av spenarna inte helt fyllda.. bara liite så att man kunde klämma ut lite mjölk.. nu är det ungefär 1 cm kvar som inte är fyllt! :bump:

Det går framåt :) Fortfarande gul mjölk btw..

Hur är det egentligen? Vilken ordning kommer mjölken?

1. Genomskinlig
2. Gul
3. Vit
4. Fölning

?? är det så? nån som vet?

hur har din gula varit? är inte säker på att den hon har är råmjölk.. det är klargul med typ konsistensen som mellanmjölk.. kanske lite tjockare.. om man droppar på fingret så rinner det inte av. Tycker jag har läst nånstans att det ska vara klibbigt..

mjölken har inte varit klibbigt som lim, tuggummi osv..
utan ganska rinnig ändå..lite som grädde.
Men om man har lite på tumme o pekfinger o sätter ihop dom så klibbar de lite när de börjar torka..
om du tänker att du har lite konc.saft som du klibbar mellan fingrarna.
Gud ja e så dålig på o förklara :rofl:

Ta tempen och så ser du om hon får högre en vanligt då vet du att det närmar sig. sen är det inte alla ston som får vaxproppar men mkt ofta. den gula är råmjölk. den är olika från sto till sto. ligg på soffan du. Ju fortare fölet får råmjölk i sig dessto bättre du kan använda en vanlig nappflaska om du har. Men se till att koka den ordentligt så allt är sterilt. de finns en tråd som går att läsa här som heter Värkar.
Ha de och lycka till.:love:;)

är det inte tvärtom? att när tempen sjunker är det dags?

tack för alla andra tips!

Okej.. jo men sån här den väl kanske då.. som grädde.. men hon har ju inte fyllt ut juvrena helt.. utan man måste mjölka för att det ska komma ut en droppe.. har alltid trott att de först fyller ut så det blir spänt.. och sen när råmjölken kommer blir det vaxproppar och så kommer fölet.. men men.. det går väl inte att jämföra olika hästar..

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 419
Senast: Enya
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 021
Senast: jemeni
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
683
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka