Gul motorlampa lyser...

Passa på och titta vad de gör, ofta är det enkla grejjer som inte är dumt att kunna själv. Experten jag har är det oftast att man beöver öppna kranen på undersidan av bränslefiltret och låta lite rinna ut i en burk då det samlas vatten där - då tänds en lampa och sen stannar bilen om man inte åtgärdat detta.
 
Blir sååååå less! Denna månad kommer jag få in en större summa (för mig) från en skada jag fått för 2 år sen, och detta skulle gå till att betala av en grej jag stått och dragits med länge och haft sån ångest över, men nu skulle jag äntligen bli av med den!

Pratade med försäkringsbolaget igår och fick klart allt, och pengarna skulle komma in nästa vecka. Jag var så lättad, lycklig, och jag kände hur den där stenen som jag haft över detta i ett par år äntligen släppte.

TILLS IDAG!!!
Körde sonen till skolan, sen till stallet, och på väg därifrån så tänds min motorlampa i bilen. :cry: Jag ser framför mig hur dom där pengarna som jag ska få in nu kommer gå till att laga bilen, och mer därtill. Jag är less, trött och matt på att heeela tiden få bakslag så fort man tror att det ska vända. Katastroftankarna är maxade, och ihop med med min problematik så är ångesten i topp.:(

Såå, någon här som har erfarenhet av att motorlampan lyser, utan att ni blivit ruinerade??? Och vad har felet varit?

Har tid idag för att kolla felkoder vid kl 14, och jag förstår att det är omöjligt att veta fram tills det är kollat, men hade setat fint med någon annans erfarenheter tills dess.... :nailbiting:

Det är inte lönt att spekulera vad som kan vara fel när motorlampan. Bara köra en felkods diagnos . Se vad de säger. Ingenting att strirra upp sig för .
 
Ingenting att strirra upp sig för .

Fast just detta är lite svårt när man lider av ganska svår ångest i perioder. Om det var så lätt att ”inte stirra upp sig” över saker så hade jag och många andra inte blivit sjuka från början...

Som sagt, jag har lång ångestproblematik bakom mig, och just sånna här grejer blir ganska stora och stressande för mig då. Jag har väldigt svårt att ta något med en nypa salt och tänka att det löser sig, utan katastroftänket kickar in direkt. Tyvärr.

Nu ska jag iallafall bege mig iväg och förhoppningsvis få domen. Vet att det kommer kännas bättre oavsett bara jag vet vad det är för fel, jag har ju redan tänkt det värsta tänkbara (som alltid) så det borde inte bli värre. 😬
 
Hemkommen nu, och det var felkod för givaren på insugningsspjället? Säger mig ingenting, och blev inte så klokare när jag frågade han på verkstaden heller. Han menade på att det kan vara så lite som en glapp kabel, eller att den måste bytas.

Hur som helst så släckte han felkoden och sa att jag skulle köra som vanligt och se om den kommer tillbaka, för i sånt fall skulle vi söka vidare mer exakt vad det kan vara innan jag får en prisbild.

Så, inte så mycket klokare, mer än att jag vet att det är nån givare till något insugningsspjäll. Får googla vidare och se om jag hittar någon mer information.
 
Hemkommen nu, och det var felkod för givaren på insugningsspjället? Säger mig ingenting, och blev inte så klokare när jag frågade han på verkstaden heller. Han menade på att det kan vara så lite som en glapp kabel, eller att den måste bytas.

Hur som helst så släckte han felkoden och sa att jag skulle köra som vanligt och se om den kommer tillbaka, för i sånt fall skulle vi söka vidare mer exakt vad det kan vara innan jag får en prisbild.

Så, inte så mycket klokare, mer än att jag vet att det är nån givare till något insugningsspjäll. Får googla vidare och se om jag hittar någon mer information.
Förstår hur det är med katastroftänk, jag är likadan fast kanske ändå med mer "lindrig" ångest till. Kollade nu min var bränsletrycksgivare. Ingen aning om det är samma typ av kostnad som din givare men.. kör på nu och hoppas att bilen bara fick lite hicka :) själv fick jag byta tändningslås igår för 4500 kr då bilen för 2 veckor sen inte ville starta. Sen efter någon dag gick det bra igen och funkat sen dess. Så har betalat 4500 kr utan att ens veta om det var nåt fel som kommer tillbaka...men klarar inte osäkerheten över att det kanske kommer tillbaka. Nästan alltid kul med bilar! 😅
 
Förstår hur det är med katastroftänk, jag är likadan fast kanske ändå med mer "lindrig" ångest till. Kollade nu min var bränsletrycksgivare. Ingen aning om det är samma typ av kostnad som din givare men.. kör på nu och hoppas att bilen bara fick lite hicka :) själv fick jag byta tändningslås igår för 4500 kr då bilen för 2 veckor sen inte ville starta. Sen efter någon dag gick det bra igen och funkat sen dess. Så har betalat 4500 kr utan att ens veta om det var nåt fel som kommer tillbaka...men klarar inte osäkerheten över att det kanske kommer tillbaka. Nästan alltid kul med bilar! 😅

Ja, helt omöjligt! 🤣 Jag åkte på att byta låskistan i min i vintras då passagerardörren gick att låsa, men inte låsa upp. Trist att köra sällskapet i baksätet hela tiden...🤦🏻‍♀️

Funkade kanon efter ett byte, tills här i våras när det hade kommit en störtskur, då ville den inte låsa upp igen...🙄 Dagen efter funkade det igen, och har funkat sen dess så jag hoppas att det bara var något tillfälligt där och då.

Min första bil, en gaaaaammal Renault funkade prickfritt, oavsett väder och vind! Startade direkt, oavsett om det var -30 eller +30. Tyvärr så kom en dam över i mitt körfält så vi frontade, taket fick klippas för att få ut mig, så blev inte så mycket bil kvar...

Det är fortfarande min bästa bil på dessa 12 år jag haft körkort! 🙈😅 Dom här moderniteterna blir jag ju knäpp på!
 
Vi har kopt en billig "dator" som kan lasa felkoder ... I varas nar jag korde RVn over bergen i Arizona fick den felkod. Jag tog for givet att det var for att jag gick over 50000 miles (8000 Svenska mil) men det visade sig nar jag kom hem att den fick for lite syre dar uppe pa hojden. 🤔 Vi slakte koden och har kort over berg har i Oregon (nagot lagre, men lika branta) flera ganger sedan dess och allt ar bra.
Den ena av vara bilar har nagot (har glomt vilken fel kod det ar) sa vi stanger av den atminstone varannan manad eller sa :angel: ...
 
Jag lämnade in min gamla Volvo v70 för att motorlampan lyste. Mekaniker hävdade att felet inte krävde åtgärd, och att det antagligen skulle gå jättebra att köra ändå. Skulle felet lagas skulle det kosta mer än vad han uppskattade bilens värde till. Jag körde bilen i ytterligare tre år innan vi bytte bil av andra orsaker. Den gick igenom besiktningen eftersom den var gammal och årsmodeller tidigare än ett visst år bryr de sig inte om indikatorlampor? Eller om vi nollställd inför besiktning, för då var det borta ett par körningar innan det återkom. Jag minns inte riktigt!

Aha, ja min motorlampa lyser till och från hela tiden och har gjort i 5 år. Ingen har sagt något på besiktningen för att det är en gammal bil alltså?
 
Blir sååååå less! Denna månad kommer jag få in en större summa (för mig) från en skada jag fått för 2 år sen, och detta skulle gå till att betala av en grej jag stått och dragits med länge och haft sån ångest över, men nu skulle jag äntligen bli av med den!

Pratade med försäkringsbolaget igår och fick klart allt, och pengarna skulle komma in nästa vecka. Jag var så lättad, lycklig, och jag kände hur den där stenen som jag haft över detta i ett par år äntligen släppte.

TILLS IDAG!!!
Körde sonen till skolan, sen till stallet, och på väg därifrån så tänds min motorlampa i bilen. :cry: Jag ser framför mig hur dom där pengarna som jag ska få in nu kommer gå till att laga bilen, och mer därtill. Jag är less, trött och matt på att heeela tiden få bakslag så fort man tror att det ska vända. Katastroftankarna är maxade, och ihop med med min problematik så är ångesten i topp.:(

Såå, någon här som har erfarenhet av att motorlampan lyser, utan att ni blivit ruinerade??? Och vad har felet varit?

Har tid idag för att kolla felkoder vid kl 14, och jag förstår att det är omöjligt att veta fram tills det är kollat, men hade setat fint med någon annans erfarenheter tills dess.... :nailbiting:

Klassiker på Saab 900. Man tar svart eltejp och sätter över :D

Ber om ursäkt, läste hela tråden nu.
Brukar vara utsläpp. Vet att man kan hälla nått i tanken men de är på bensinbilar.
Ska fråga runt lite :)
 
Bilen går jämnt nu?
Verkar vara kondens som antagligen ställt till det vad jag kan läsa mig till. Den där lampan är lite tråkig men den borde inte lysa mer nu efter ni släckt :) Det kom sig säkert av de dagarna den stod still.
 
Ja, jag har ju egentligen en stor möjlighet att låna upp på huset. Har renoverat det (ej belånade pengar, utan har lagt undan på lönen) och huset är värderat till 1,3 miljoner och jag har lån på ca 700’, så jag har ju utrymme, men nu hade jag kunnat bli av med det utan att behöva låna upp, och det hade varit såååå skönt. Och jag har ju aldrig legat så illa till så att jag inte har skött mina betalningar eller sådant, betalar det jag ska den 25:de varje månad, aldrig ett inkasso, och aldrig aldrig kronofogden, utan det som är har ju varit att jag kunnat stå där den 20 varje månad med 50kr på kontot, och det är det jag är såååå trött på.

Planen var att bli av med det nu, sen spara dom pengarna ett år så jag får en större buffert, sen efter det öka på amorteringen på billånet så det försvinner inom 3 år, istället för 5 som jag har nu.

Har räknat på alla utgifter jag har per år, snittat allt, lägger undan samma summa månad efter månad på ett konto där jag betalar räkningar ifrån, på så sätt så blir det ingen skillnad om det blir en dyr månad med mycket utgifter eller inte. Sparkontot rör jag inte, är ingen större summa där, men så att jag klarar mig om det skulle hända något drastiskt. I dagsläget ser jag det bara som en buffert om det händer djuren något. Jag planerar och veckohandlar, handlar efter det som det är extrapris på just den veckan. Jag tjänar idag okej, och har på två år gått upp närmare 4-5000kr i lön. Som det ser ut idag så ska jag kunna spara 6500-8000kr i månaden om jag blir av med detta, beroende på vilken län jag får ut. (Får timlön, och det kan skilja timmar beroende på hur nya månaden infaller) Det var ju nu det skulle vända och jag skulle kunna bygga en större buffert.

Självklart så kanske jag får tänka om om nu detta skulle visa sig bli något alldeles för dyrt på bilen, men helst så vill jag ju undvika det då jag vill bli helt fri från krediter/lån, förutom huslånet då, det har ju varit planen hela tiden..
Har ingen kommentar om bilen, jag gör så lite som möjligt med min och är glad att ha en "gammal" verkstad som inte gör mer än nödvändigt och då till rimlig kostnad.

Men det jag vill kommentera är att fy fasen vad imponerande du jobbat upp din ekonomi och ändrat dina tidigare shoppingbeteenden (klarna, Ikea mm) 👍

Har själv varit ensam med två barn, häst, hus och vet hur tufft det är att vända och vrida på allt! Men så skön känsla när bufferten finns på plats och det finns tillräckligt med pengar varje månad till räkningar oavsett allt kommer på en gång eller inte 😍 Heja dig, jag håller tummarna för att du får lägga dina extra pengar på det du vill och inte bilen!
 
Har ingen kommentar om bilen, jag gör så lite som möjligt med min och är glad att ha en "gammal" verkstad som inte gör mer än nödvändigt och då till rimlig kostnad.

Men det jag vill kommentera är att fy fasen vad imponerande du jobbat upp din ekonomi och ändrat dina tidigare shoppingbeteenden (klarna, Ikea mm) 👍

Har själv varit ensam med två barn, häst, hus och vet hur tufft det är att vända och vrida på allt! Men så skön känsla när bufferten finns på plats och det finns tillräckligt med pengar varje månad till räkningar oavsett allt kommer på en gång eller inte 😍 Heja dig, jag håller tummarna för att du får lägga dina extra pengar på det du vill och inte bilen!

Men tack! :love::o
Ja, det har varit tufft, från att ha två inkomster in och ett levande efter det, till att stå helt själv med allt, sen hantera sitt egna mående och ”inte ta sig råd” att vara sjuk fast man kraschat totalt, och i stället för att spara slantar så vart det tröstshopping och eftersom orken var borta vart det mycket hämtmat den perioden jag fortfarande åt.

Låg lön på det, och i oktober varje år så hade jag sån ångest för att det snart var jul, födelsedagar, och vatten/avfall räkningen kom då, och bilskatten, flera flera tusen extra den månaden bara sådär. Nu är det så skönt att slippa den oron, att faktist ha full koll och veta hur mycket jag betalar och får in varje månad. Att sätta undan samma summa månad efter månad, och slippa paniken över dessa månader det blir extra utgifter. Att få ett sparande för MIG, och inte bara en liten buffert till djuren och sparande till sonen.

Jag såg ju hur mycket mer pengar det blev över varje gång jag betalt klart en kredit, och samtidigt jobbat röven av mig sen jag blev ”frisk” för att få upp lönen. Nu är det bara det här kvar. Har betalat bort hälften, och nu är det hälften kvar. Skulle jag få dessa försäkringspengar till enbart detta är jag skuldfri direkt, plus lite start till mitt egna sparande. Skulle jag inte kunna använda pengarna kanske jag är skuldfri först om ett halvår till, på sin höjd!

Det är ju såklart bara att kämpa vidare i sånt fall, men nu har jag ju räknat ner så länge att nu i Augusti så är det klart! Surt om det inte blir så... Har som mål att ha minst iallafall 100.000kr på mitt sparkontot december 2020, och blir jag av med detta nu så vet jag att jag fixar det, utan problem! :banana:
 
Ja, helt omöjligt! 🤣 Jag åkte på att byta låskistan i min i vintras då passagerardörren gick att låsa, men inte låsa upp. Trist att köra sällskapet i baksätet hela tiden...🤦🏻‍♀️

Funkade kanon efter ett byte, tills här i våras när det hade kommit en störtskur, då ville den inte låsa upp igen...🙄 Dagen efter funkade det igen, och har funkat sen dess så jag hoppas att det bara var något tillfälligt där och då.

Min första bil, en gaaaaammal Renault funkade prickfritt, oavsett väder och vind! Startade direkt, oavsett om det var -30 eller +30. Tyvärr så kom en dam över i mitt körfält så vi frontade, taket fick klippas för att få ut mig, så blev inte så mycket bil kvar...

Det är fortfarande min bästa bil på dessa 12 år jag haft körkort! 🙈😅 Dom här moderniteterna blir jag ju knäpp på!
Verkligen! Känns inte som "riktiga" fel när det är elektronik som strular på nåt sätt.. 😂
 
Min motorlampa lyser lite till och från och som den vill... ;)
Bilen är en Honda CR-V från 2001 och som tur är tändes lampan på väg hem från bilaffären när jag precis hade köpt den! De släckte, den tändes efter ett tag osv. Det knasiga är att felkoden säger att motorn misständer på alla cylindrar och det kan till och med jag höra att den inte gör! :D
För att göra en lång historia kort (mer än ett års utredning) så visade det sig att just den där modellen har två givare till kamaxelsensorn och en av dem sitter så utsatt att den kan påverkas av annat.
Verkstaden bytte givaren en gång men efter det har jag inte brytt mig om det.
Särbon har ett diagnosticeringsinstrument från Biltema och vi kollar och släcker lampan lite då och då för att kolla att det är samma felkod. Har hållt på så i sex år nu, utan att byta givaren igen. ;)
 
Bilen går jämnt nu?
Verkar vara kondens som antagligen ställt till det vad jag kan läsa mig till. Den där lampan är lite tråkig men den borde inte lysa mer nu efter ni släckt :) Det kom sig säkert av de dagarna den stod still.

Ja, den går jämnt och inga konstiga missljud. Åkte till jobbet (5 mil) nu på morgonen och inget lyser! :bow:
Bara be till högre makter att det håller i sig!
 
Klassiker på Saab 900. Man tar svart eltejp och sätter över :D

Ber om ursäkt, läste hela tråden nu.
Brukar vara utsläpp. Vet att man kan hälla nått i tanken men de är på bensinbilar.
Ska fråga runt lite :)

Besiktigade i juni med perfekta värden, men det kanske inte är något som syns där? 🤔
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ja, den går jämnt och inga konstiga missljud. Åkte till jobbet (5 mil) nu på morgonen och inget lyser! :bow:
Bara be till högre makter att det håller i sig!
Vi for på långresa förra helgen och kom typ 30 mil så började motorlampan att lysa och bilen tappade kraft. En toyota från 17 tror jag att vi har? Jag har ingen aning. Iaf, tillslut blev vi less och körde på iaf. Tankade i någon slags dieselrening och bilen fick mer kraft rätt fort och efter 200 mil slutade lampan att lysa...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 809
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp