Guldfasanerna

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Sel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 934
  • Visningar Visningar 188 940

Bukefalos 30 år!

Dom kanske inte vill att det ska råka komma några ungar från den raggiga Prim. 😅
"OMG! NOPE!" :D
Nej skämt åsido är det nog tvärt som, när fertilitetssäsongen når sitt slut börjar hanarna automatiskt rugga. Det kommer att hända varje år (om än inte alltid lika dramatiskt när han blir äldre) och han kommer bli mer och mer spektakulär under de första fyra åren eller så.
Flickorna ruggar mer lite här och där när det passar dem. :)

Titta ändå på allt det gula! Nu börjar det komma fram just under kinden också! 🙂
Han har däremot tappat nästan hela orangea "huvan".

Jag är också Mycket nöjd med att de inte tagit död på granen (än)! Titta så den växer! :D
20250615_164011.webp

Ankbarn växer så det knakar! De veckor som väntar är ännu mer otroligt. Har just nu myskanksällingar och jag tror de växer varje dag så jag blir förvånad.
Men verkligen! Jag trodde jag kom iåg hur det var när vi kläckte vårt gäng ifjol, men jag blir också förvånad ändå! :D
Myskankor är för övrigt underbara. <3 Vårt gäng är ju korsningar med lite mysk någonstans i kompotten.

Men verkligen! Jag trodde jag kom iåg hur det var när vi kläckte vårt gäng ifjol, men jag blir också förvånad ändå! :D
Myskankor är för övrigt underbara. <3 Vårt gäng är ju korsningar med lite mysk någonstans i kompotten.

Intressant! Några påstår att blandning av anka (and) och myskanka (annan art) ska bli sterila. Ungefär som de flesta mulor eller mulåsnor. Även där dock kan det hända att de kan få föl.

Intressant! Några påstår att blandning av anka (and) och myskanka (annan art) ska bli sterila. Ungefär som de flesta mulor eller mulåsnor. Även där dock kan det hända att de kan få föl.
Där ser man, det visste jag inte!
Det är förstås mycket möjligt att de två (eller fler) individer som producerat just de här ongarna har mycket lite eller ingen mysk i sig. Äggen vi först kläckte kom från en blandad flock med khakis, indian runners och mysk.
Hybrider är intressant. Man kan även korsa fasaner och höns och få fertila avkommor! :)

Liknande trådar

• Ägg, kycklingar och färg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka