Guldläge – knäck myten om hästtjejer

Hm ... exakt vad inom hästsporten är det som ska föreställa att vara skattesubventionerat i dagsläget? Ridskolorna, som tydligen inte fullgör sitt uppdrag att lära barn rida om de inte blir elitatleter?
Eller menar krönikören att politikerna ska subventionera ungas tävlingssatsningar, så att inte bara de som finansierar sina satsningar privat kan göra det?

Började skriva något långt men jag kände mest att herregud, vilket blaj. Givetvis påverkar strukturer ridsporten precis som allt annat, men jag tycker att någon som tror att det är naturligt lättare för en man att hoppa 160 centimeters hinder inte är rätt person att säga att vi som sport ska rannsaka oss för att alla inte har medel att nå OS-nivå.

Sen när krävs rå styrka för att kunna hoppa på elitnivå?

Varför skriver man debattartiklar om ett ämne som man inte riktigt kan?

Anywho… Jag har alltid trott att ojämställdheten inom ridsporten på elitnivå har berott på att män har lättare att få igenom investeringar, och att det i sin tur beror på att kvinnor inte har samma status som män när det kommer till affärer och företagande. Bara en tanke.

Hm ... exakt vad inom hästsporten är det som ska föreställa att vara skattesubventionerat i dagsläget? Ridskolorna, som tydligen inte fullgör sitt uppdrag att lära barn rida om de inte blir elitatleter?
Eller menar krönikören att politikerna ska subventionera ungas tävlingssatsningar, så att inte bara de som finansierar sina satsningar privat kan göra det?

Började skriva något långt men jag kände mest att herregud, vilket blaj. Givetvis påverkar strukturer ridsporten precis som allt annat, men jag tycker att någon som tror att det är naturligt lättare för en man att hoppa 160 centimeters hinder inte är rätt person att säga att vi som sport ska rannsaka oss för att alla inte har medel att nå OS-nivå.
Jag undrade också lite vad poängen var.

Det kan helt klartmed vissa hästar vara en fördel med större muskelstyrka och längd, det har faktiskt även Baryard sagt om en häst hon red ett tag men lämnade vidare. Sen kan det förstås med andra hästar vara tvärtom, en liten och lätt ryttare har en fördel av det.

Att det är mer män i toppen tror jag helt enkelt beror på att andelen män som är beredda att satsa så mycket som krävs på den nivån är större.

Anywho… Jag har alltid trott att ojämställdheten inom ridsporten på elitnivå har berott på att män har lättare att få igenom investeringar, och att det i sin tur beror på att kvinnor inte har samma status som män när det kommer till affärer och företagande. Bara en tanke.
Säkert. Det är väl hyfsat väletablerat att företag i större omfattning väljer att sponsra manliga atleter (oavsett sport)? Och att sport med manliga utövare får bättre publicitet etc?

Beredda i stor del eftersom det strukturellt ofta är kvinnan som får ansvara för barn och hem. Hur många män får frågan om hur det går att kombinera karriären med familj liksom?
Kanske, eller så ligger det inbyggt i generna? Vilket är det nog ingen som vet och det har mindre betydelse. Jag vet inte om det är bättre att satsa på en "karriär" som ryttare och försaka mycket annat än att välja att familjen går före. Jag själv tycker nog det för så jäkla kul verkar de inte ha, särskilt inte de som inte tillhör den handfull av ryttare i absoluta toppen som drar in många miljoner. Mest hårt slit för något utan egentligt värde, så uppfattar jag det.

Jag har hört något i stil med att männen är mer mål/tävlingsinriktade än kvinnor och beredda på att göra det som krävs för att nå dit.
Generellt sett så skulle det vara att många kvinnor/tjejer har svårt att skiljas från sin älskade häst och ha svårt att byta upp sig.

Det är några år sedan jag hörde det första gången, så det är mycket möjligt att det kan ha ändrat sig till idag. Får dock en vag känsla att det kan vara det också som spelar in. Tror det är många olika pusselbitar som gör att det inte är så många kvinnor/tjejer i eliten.

Sen tror jag fysik absolut kan påverka. Sen är ju frågan hur mkt.
Men jag tex som är lite kortare med korta ben. Jag känner definitivt att det är svårare för mig att rida större hästar. Och de flesta hästar idag på högre nivåer är stora. Det är inte många hästar som tävlar på elitnivå som är typ 154 höga. Så jag tror definitivt det kan påverka.

Lite OT men min uppfattning är att elitidrottare generellt är åt det längre hållet eller i alla fall inte korta.

Sen tror jag fysik absolut kan påverka. Sen är ju frågan hur mkt.
Men jag tex som är lite kortare med korta ben. Jag känner definitivt att det är svårare för mig att rida större hästar. Och de flesta hästar idag på högre nivåer är stora. Det är inte många hästar som tävlar på elitnivå som är typ 154 höga. Så jag tror definitivt det kan påverka.

Lite OT men min uppfattning är att elitidrottare generellt är åt det längre hållet eller i alla fall inte korta.

Jag tror inte att man behöver vara lång. Men det blir kanske svårare om man är mycket under medellängd. Jag googlade lite på hur långa några kända ryttare är:

Isabell Werth är 169 cm
Jessica vin Bredow-Werndl är 168 cm
Malin Baryard 172 cm
Rolf-Göran Bengtsson är 171 cm
Hugo Simon är 162 cm
Helena Lundbäck 160 cm

Sen finns det ju de som är LÅNGA! Som Peder, Ludger Beerbaum & co. Men det finns kortare också som är på absolut toppnivå!

Jag tror inte att man behöver vara lång. Men det blir kanske svårare om man är mycket under medellängd. Jag googlade lite på hur långa några kända ryttare är:

Isabell Werth är 169 cm
Jessica vin Bredow-Werndl är 168 cm
Malin Baryard 172 cm
Rolf-Göran Bengtsson är 171 cm
Hugo Simon är 162 cm
Helena Lundbäck 160 cm

Sen finns det ju de som är LÅNGA! Som Peder, Ludger Beerbaum & co. Men det finns kortare också som är på absolut toppnivå!
spinner vidare
Linda Algotsson är 158 cm och systern Sara Algotsson Ostholt är 162.

Min uppfattning är att det mest är i norden som ridning uppfattas som tjejigt. När jag tex red lite i Spanien var det mest män som jobbade där.
Sen är det väl även mest i norden det finns ridskolor på det sättet som vi har i Sverige.
Inte ens hela norden. På Island är ridning betydligt mer "manligt" än hos oss.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det krävs stora ekonomiska resurser för att ta sig till toppen inom ridsporten i dag. Hade våra världsstjärnor i hoppning lyckats lika... 2 3
Svar
40
· Visningar
2 860
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kostnaderna både inom ridsporten och samhället i stort har ökat, vilket nu syns hos flera ridskolor runtom i landet. Flera kommuner...
Svar
0
· Visningar
77
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I ridsportens värld snurrar pengarna, men några av de som står för själva grunden – anläggningsägarna – ser sällan någon vinst...
Svar
0
· Visningar
137
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen var det åter dags för den årliga Hästsportmässan i Borås. Här samlas branschfolket för att visa och ta del av de senaste...
Svar
0
· Visningar
292
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka