Sv: Guldsko?

Verkar skitsmart med guldskor.

Hur stort är strl 3 ungefär?
Det är väl till en rätt så stor häst?

Ja. Det är till en häst med rätt så stora hovar.
Min nordis drar 3or, de "stora" varmbloden på 160ca drar 2or....
Jag upplever Guldskorna som ganska normala i storlek.
 
Sv: Guldsko?

Min nordis drar 3or, de "stora" varmbloden på 160ca drar 2or....
Jag upplever Guldskorna som ganska normala i storlek.

Min häst storlek ganska normal (161cm över havet) har 4 or på fötterna :eek: . Så guldskon finns även som 4 or :D

Tror att ridhästskorna har andra storlekar...
 
Sv: Guldsko?

ahaaaaa :angel:
Ja just det ja, nu har jag hela tiden pratat travskor. Och jag hade faktiskt ingen aning att dom heller fanns i större storlekar! :idea:
 
Sv: Guldsko?

stor bild, men så här ser de ut...
lite rostiga efter en hel vinter....
det måste vara från två olika år... för den ena är mer ridhästsko å den andra lite lättare galopp... skulle jag tippa...
guld.jpg
 
Sv: Guldsko?

Min hovslagare sa att problemet med att dom blir skeva mest gäller tyngre hästar. Så av dom tre hovsalgar som skor i mitt stall så är det ingen som slår på dom på hästar över 500 kg. Men det kanske finns nya modeller för stora hästar också?

Jag har i alla fall haft dom varje vinter sen 2000 till ponnyn och araben men travaren får ha vanliga 4-broddade järnskor.
 
Sv: Guldsko?

Ok, min väger en BRA bit över 500kg, men va konstigt att inte min hovis sa nåt om det.. Men då kanske mitt lilla varmblod kan ha dom iallafall. Hur skulle dom kunna bli skeva av tyngden egentligen då? :confused:
 
Sv: Guldsko?

Enligt hovslagaren är dom tunnare och av en annan metall som gör att dom är svårare att rikta + att dom kan bli skeva av tyngden. Men detta kanske bara gäller travskorna, jag började ju sko med dom innan "ridhästvarianten" var uppfunnen.

ang strl brukar jag alltid få köpa en strl större i guldskorna än i järnskorna.
 

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
313
Senast: Elo
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
353
Senast: Elo
·
  • Artikel
Hästnyheter Ämnet brodd öppnar ofta upp till diskussion, det finns många frågor och lika många svar. Hippson har pratat med hovslagarmästaren Jamie...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Gunnar
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp