Bukefalos 28 år!

Gummering av hjul!

A

alisson

Jag har en trätrilla med järnhjul och skulle vilja ha dom gummerade. Men att skicka i väg dom kostade 2000kr styck, vilket kändes lite saftigt så jag funderar på att göra ett försök själv....
Är det någon som gjort det? Vet någon billigare ställe?

Jag hade tänkt gå till en "gummiaffär" och köpa lagom breda remsor av tjockt gummi och limma fast med epoxy(två komponent lim). Men det största problemet tror jag är att man inte kan(/jag inte hittat) vulkaniserat gummi att köpa. Är rädd för att "vanligt" gummi kommer att slitas ner för snabbt´eller spricka. Vad tror ni??

Förvirrad Alisson som snart har en grymmt snygg vagn :bump: :bump: Håller på att total renovera en gammal trilla :love:
 
Jag är ledsen, men jag tror aldrig att du kan fixa det själv. Man måste ha en speciell maskin för att få dit gummit, som är stenhårt, och det är inget man gör för hand. Och även om du klistrar med epoxylim kommer det inte att hålla, för det slits otroligt fort och det är så himla starka krafter i rörelse när hästen drar vagnen framåt och hjulen rullar mot marken.
Risken är att du lägger ut en massa pengar och så får du ändå skicka iväg dem i slutänden ...

Men du kanske kan fråga på en däckfirma där du bor i alla fall, om de har något förslag på hur du ska göra?
 
Jag pratade med dom´på gummifirman och dom visste inte. Dom hade ett ganska bra gummi som jag funderar på, men jag skulle behöva vulkaniserat. Jag kommer inte att köra jätteofta så slitaget blir inte jättestort.
Även om det inte kommer att hålla i en evighet så kanske det duger några år. Nån gång lär jag iallafall behöva byta vagn om jag vill börja med tävlingsskörning.

Annars får jag och hästen vänja oss vid ljudet :crazy:
Att lägga 8000kr är i dagsläget omöjligt och dessutom dumt att lägga så mycket pengar på en vagn vars värde är lägre.
 
läste första meningen igen. Det är alltså trähjul med järnskoning.
 
Ring till:
Troed Hansson 042-540 77
Han kan ge dig ett namn (som jag inte kommer ihåg nu) på en i vinslöv som vulkar gummi. Ska du inte köra jättemycket så räcker det att vulka på gummi på de järnringar som sitter på. Det kostar ca 500/hjul. Att vulka i en ny järnring kostar som du säger ca 2000/hjul.

Lycka till
 
Tidaholmsvagnar gummifierade mina vagnshjul. Visst kostade men det smakar ocksså! Vilken vagn! Den blev helt fantastiskt bra. :)
 
525 kr per meter ca 5000 + moms. Förtränger det och glädjs istället åt min vagn. Det blev verkligen helt nya hjul. :crazy:
 

Liknande trådar

Körning Jag ska ju börja renovera min trilla nu. Men jag har några frågor. Hjulen ska ju fixas då dom är skeva. Men jag funderar, ska jag...
Svar
5
· Visningar
1 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp