Undret

Trådstartare
Rider min fullblodsvalack på ett smalt tredelat bett, men när jag är ute i skogen känns han nästan lite "överbetslad" på det, ungefär som om jag red på ett pessoa lr liknande.

Så såg jag ett rakt, böjbart gummibett...

Kan det vara något att varva med? Erfarenhet av sådana bett? Jag vill ju ha ett som är "snällare" än ett tredelat och det känns inte som det finns så många sådana :confused:
 
Sv: Gummibett

min häst går på gummibett och då vågar hon gå fram till bettet mkt bättre, hon tycker inte alls om hårda metallbett, usch å fy å blä säger hon då :p
men det funkar jätte bra med gummibett för att få dem att våga gå fram till bettet..
måste köpa ett nytt gummibett imorgon, hon hade ett haooy mouth men hon har nästan ätit upp det! :eek: knepigt, å tänderna är välraspade!
 
Sv: Gummibett

Hej, jag rider min fullblodsvalack mycket på ett sådant gummibett som du beskrev och det funkar mycket bra. Han blir inte lika känslig (på ett negativt sätt) utan söker sig gärna framåt/neråt och verkar trivas bra. Det känns som att det är ett väldigt snällt bett jämfört med det tunnare tredelade jag också brukar rida med.
 
Sv: Gummibett

Du kanske menar ett silikonbett? Ser nästan ut som ett Happy Mouth bett men är smalare på mitten och väldigt böjbart.

Jag har ridit både min unghäst på det och den gamla häxan som kan vara lite knepig i munnen. Båda har fungerat jättebra på det! De kommer fram till handen och är lugna och ina i munnen.

Jag rekommenderar det starkt!
 
Sv: Gummibett

När jag rider ute i skogen har jag ett rakt gummi bett.
Rider annars vanligt tredalat bringdon. Han trivs bra med gummibetten. Han är inte svår att få stopp på och känns bra att kunna rida med ett milt bett :)
 
Sv: Gummibett

Jag har hört att gummibett kan ge som skavsår i munnen eftersom det blir friktion mellan bettet och slemhinnorna... :crazy:
 
Sv: Gummibett

det finns inget snällare bett än tredelat.. m¨ånga tror att "vanligt tränsbett" är det snällaste.. men ett tredelat ligger mkt bättre i munnen på hästen.. därför blir snällare...
 
Sv: Gummibett

de beror helt på hur hästen ser ut i munnen....på vissa hästar är tredelat inte snällast....
 
Sv: Gummibett

tredelat är inte alltid "snällare" ta worran tex. han rids ju mkt på sitt raka bett för han tycker att det känns mjukare i munnen.
 
Sv: Gummibett

Jag köpte mitt på Kings Saddlery. Kostade 250:-. Tror att de har en hemsida, men kan inte adressen...
 
Sv: Gummibett

Tigertofflan skrev:
Vart kan man få tag på sånna? Aldrig hört om silikonbett förr..

Har nu inhandlat ett, betalade 249:- på färjestad rid & trav och kan rekomendera det starkt :D Han känns mkt trevlig på det som omväxling, och dom är mkt snällare mot honom än andra bett, det märks :)
 

Liknande trådar

Träning Vår ponny biter i bettet. Direkt när han fått det på sig börjar han bita. Tandläkaren har sagt att tänderna är en aning slitna pga...
Svar
15
· Visningar
968
Senast: Gimlan
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 005
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej, har ett tioårigt sto med många egna viljor och som är mycket posetiv till arbetet, har läst på mig lite om brösta och är osäker om...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp