Gummimatta under bädd

Sundbro

Trådstartare
Kan man ha gummimattan under en torvbädd? Någon som har erfarenhet av detta?
Funderar på att pröva. Min häst står i nuläget på matta med spån (gamla transportband), är alltså inte dränerande då vi saknar avlopp till boxen. Har ingen plats för förvaring av mattorna under tiden jag prövar permanentbädd och vill inte sälja mattorna då jag inte vet om bädd fungerar för henne ännu.

Anledningen till att jag vill byta till bädd är att det går nästan fem balar/månad under den kallaste perioden trots mattan, att hästen är ute från tidig morgon till kväll hjälper inte heller. Hästen kissar MYCKET på olika ställen i boxen och blandar med det renare spånet så det blir mycket som åker ut extra då det även är blandat med skitkluttar och därmed svårmockat. Funderat på torv tidigare men köpte mattan då istället.

Hur mycket torv ska man lägga in i början för att det ska bli bra, det får inte glida omkring på underlaget. Någon som prövat ha mattan kvar under?

Och till er andra som kör på andra varianter än torv. Svaret är nej, det är dammfritt spån med matta eller torv som gäller för min häst. Ingen som säljer annat här verkar det som.
 
Sv: Gummimatta under bädd

Visst kan du ha mattan kvar, det 'enda' som är är att det blir himla tungt och bökigt för dig sen när du ska släpa ut dem och spola av dem och spola boxen när du skickar ut bädden.

Dock, det är inte säkert din häst fungerar på bädd, iom att den 'rör om'. Men prova. Min L är btw av ngn outgrundlig anledning RENLIG på torv, men inte på spån/halm.
 
Sv: Gummimatta under bädd

Tack för ditt svar.
Mattorna ska ändå ut då det städas med högtryckstvätt en gång/ år så de lär jag få släpa på ändå. Får starka armmuskler :-)
Det jag är mest fundersam över är om mattan hindrar torven från att göra det den ska dvs ligger torven still och suger upp kisset? Min häst kör någon slags buff och puff teknik med spånet på mattan i nuläget och vandrar runt för att trampa till det. Du säger att din häst är renligare av sig på torv, har aldrig hört det förut men för min del skulle det vara ett stort plus.

Får nog pröva och se om det funkar.
 
Sv: Gummimatta under bädd

Mattan påverkar inte torven.

Däremot kan som sagt din häst sabotera hela iden med bädd, haft ett par sådana tyvärr, som varit för mycket 'elvispar' för att fungera att ha på bädd. Men som du själv säger - det är bara att prova =)
 
Sv: Gummimatta under bädd

Torv är ju annars hemskt bra på många sätt, nu när du ändå tänker i de banorna menar jag. Bra för stallmiljön, bra för hovarna (så tillvida man sköter bädden på ett noggrannt sätt), brukar ge en fast bädd som ger ett stabilt underlag att ligga på för hästen :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
625
Senast: tanten
·
Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
1 880
Senast: Ramona
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 392
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp