Bukefalos 28 år!

gummiplatta under spånet? Muminros hjälp!

F

flashback

Hej jag såg att muminros skrev att han/hon hade en gummiplatta under spånet i boxen, det lät intressant, vad är det bra för är det bra att lägga på om man har trägolv i boxen, var kan man få tag på en och vad kan denn tänkas kosta?
 
Hej!

Det var ju inte mig du frågade efter, men jag skriver ändå... :)

Jag har gummimatta i boxen, och även i gången faktiskt. Tycker det är bra av flera anledningar. Det är stötdämpande och alltså inte lika hårt att stå på som betongen. Det är också ljuddämpande, kanon i gången. Betongen slits inte lika hårt när mattan ligger på. Jämnare för hästen att stå på golvet då brodden sjunker ner i mattan, alltså slipper den stå på ojämna broddar. I boxen blir det även lite behagligare för hästen att ligga på golvet, om golvet är framme. Det krävs ju inte lika mycket spån heller som på ett rent betonggolv.

När det gäller trägolv är jag personligen mer tveksam till att ha matta. Dels är det materialet tystare och mjukare i sig själv, men så tror jag inte att trä mår så bra av den koncentration som alltid blir under en gummimatta. Om man inte har en helt täckande matta så rinner det alltid ner lite spån som kan vara uppblandat med urin i skarvarna och in under mattorna, i alla fall hos mig. Jag gör storstädning en gång om året då alla mattor åker ut och golv och mattor skuras. Men med ett trägolv skulle jag tro att man måste göra rent betydligt oftare, och det är inte allt för roligt för mattorna är tunga.
 
Tack för svaret! men då kanske jag ska strunta i det. det är bara det att trägolvet slits så himla mycket... så jag tänkte att det kanske kunde vara bra med en gummimatta men det blir kanske mögel under och det är ju inte så bra!
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 828
Senast: Habina
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
596
  • Artikel
Dagbok Egentligen bestämde jag mig för att helst inte logga in här på ett tag, och särskilt inte skriva något här på några månader. Detta då...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Luff
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 797
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp