Gummisnodden gör underverk!!!

the_connemara

Trådstartare
Ja, nu var man fast.. Jag har äntligen förstått hur man ska använda den eminenta gummisnodden på mest effektiva sätt! Fick ett resultat jag aldrig vågat hoppas på! Nu kan jag inte vara utan den! Aldrig förr har det varit så stadigt och säkert och man slipper störande moment när hästen tar upp huvudet och älgar iväg. Nu kan jag rida i vilka hastigheter jag vill utan att behöva bekymra mig om vad som kan hända, allt har blivit så stadigt! Speciellt bra är den när man konditionstränar, pållen har fått gå med den två dagar i rad nu. Och eftersom så gott som alla dressyrryttare (och även många hoppryttare på världscup nivå) använder den så kan det ju inte vara fel?! Känns väldigt skönt att det är så vanligt! Dessutom så är det ju svårt att använda den fel, kan faktiskt inte komma på något sätt i skrivande stund.. Ni som använt gummisnodden tidigare men inte fått ut någon effekt, sätt den hårdare så hjälper det! Dessutom så blir ju pållen så fin, inte lika fin som dressyrpållarna jag sett men nästan.

:idea:

Ursäkta, men är detta inlägg ett skämt eller är det på allvar ? :confused: :confused: :confused:

Om inlägget är allvarligt menat så hoppas jag att du vet att det är ett hjälpmedel och inte något som ska användas konstant. Det är inte en ersättning för att lära sig rida.

:rofl:

Fast jag måste erkänna en sak. Jag har använt gummisnodd på min pålle EN gång och det var när han var 3 år och under inridning.
Hade på den i kanske 15-20 minuter och ledde honom först och sedan longerade i skritt och trav båda hållen och sedan red jag med den på i skritt.

Efter det så har han alltid haft eftergift på tygeln :)
Har aldrig använt den sedan dess....

Dessutom så blir ju pållen så fin, inte lika fin som dressyrpållarna jag sett men nästan.

:idea:

hmm. hoppas du vet att den inte är till för att hästen ska SE fin ut.

Hmm, du borde inte använda den jämt och så långa stunder... Som sagt är den ett hjälpmedel, och hästen måste ju få slappna av ibland. Och hur säker är du på att hästen arbetar ordentligt med sin rygg, och inte bara böjer på nacken för att slippa trycket?

ja, det är ju snyggt med en häst som böjer på halsen och släpar bakbenen metervis efter. :crazy:

Visst kan gummisnodden vara bra under korta stunder, men den är ju bara en hjälptygel.

Strunta i huvudets läge och koncentrera dig på var hästen har bakbenen.
När hästen är avslappnad och börjar jobba under sig kommer automatiskt huvudet dit du vill ha det, utan gummisnodd.

Klart den är till för att hästarna ska SE fina ut! Får en sådan fin och framträdande halslinje då ju :love: Om den används rätt så klart ;)

Jag tycker den hjälper bra längre stunder oxå, speciellt när man galopperar, och travar oftast.. ;) I skritten behövs den (nästan) aldrig, använder den iaf bara när jag ska trava och galoppera.

Jaså?? Då måste du vara blind... De har ju MASSOR och de används flitigt ;) Titta på halsen bara, fin den blir (oftast)!

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 314
Senast: As_Vegas
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 359
Senast: Araminta
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna... 2
Svar
22
· Visningar
3 782
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår