Gummisnodden gör underverk!!!

Spänna halsförlängare hårt på våra hästar? Fin halslinje? vad snackar du om människa?! Herre jesus! Har aldrig hört på make till åsikter!

Halsförlängare är en helt värdelös hjälptygel, som bara får hästen att kröka på nacken. USCH! :mad:
Den rätta formen kommer ALLTID bakifrån och fram. Man kan aldrig rida en häst i rätt form om man börjar med att placera huvudet rätt!!
Börja med att koncentrera dig på hästens bakdel så kommer huvudet av sig själv.

Hästen ska bära upp ryttaren med hjälp av ryggmusklerna och ha vikten på bakdelen, inte tvärtom.

Som sagt, huvudet är bara en minisak i den korrekta formen.

såklart hästen inte får eftergift när den har en hårt sittande halsförlängare på skallen!

ETT TIPS: SKAFFA EN MARTINGAL SOM PASSAR ORDENTLIGT OM HÄSTEN SLÅR UPP HUVUDET!

Vet inte om jag tycker att hästen får så fin halslinje... vet alldeles för många hästar som gått för mycket på snodd, och lärt sig att det drar mindre i munnen om man istället för att sänka huvudet kortar upp halsen bakåt/uppåt och drar in hakan så mycket det går, vilket ger motsatt effekt... halsförlängare är ett missvisande namn anser jag.

Har även jag ridit på snodd någon enstaka gång, för att visa hästen att man nte ska kolla på stjärnorna, men det räckte med två-tre gånger så sökte han sig nedåt-framåt hur fint som helst... Detta efter att jag visste att _jag_ gjorde rätt, och hästen ändå inte fattade åt vilket håll han skulle ta vägen...

Hästar brukar lära sig ganska snabbt hur man får ut minst obehag av något som stör dem, och en gummisnodd/halsförlängare/whatever är inget annat än ett obehag för en häst... Speciellt om den används allt för ofta...

Hjälptygeln i fråga heter halsförlängare och ska nog inte användas riktigt på det sättet som du beskrev.
Var försiktig, är mitt råd.

Vilken "hjälptygel i fråga"? Här är väl inte fråga om en hjälptygel? Jag bara berättar om hur bra min gummisnodd är!

:rofl: :bump: :rofl:

(Obs inte menat att vara taskig mot dig!!)

En gummisnodd är samma sak som en halsförlängare och det är en hjälptygel, säg inget annat!

Dessutom tycker jag inte om hjälptyglar, som martingal ;)

Så är inte halsförlängaren en hjälptygel anser du då? Isf undrar jag vad du kallar den för något.
Visst kan en halsförlängare göra underverk, om den används RÄTT. Och rätt används den inte om man har den för att hästen ska se "fin" ut. En häst kan se rent förjävlig ut utseendemässigt och inte se ut at gå rätt nånstans, men anledningen till att rida iform är ju att den ska trampa under sig och använda bakdel och ryggmuskler och avlasta fram. Har sett hästar lyckas med det trots att de inte går med huvudet "rätt".

F ö tycker jag inte det ser fint ut när man hänger på en massa krimskrams och remmar å otyg som inte behövs, utan sitter där för att ryttaren inte rider sin häst på rätt sätt.

Ta hjälp av någon som kan hjälpa dig. Jag tycker inte det är fel att använda en snodd då och då, om den används rätt och av rätt anledning. Och inte för ofta!

Du måste lära dig rida hästen ordentligt utan snodd, annars kanske du skulle överväga att skaffa du någon annan häst att rida på...

Vad sjutton snackar du om människa? Du verkar lite virrig.

En halsförlängare är en gummisnodd. Den har två ord. Och det ÄR en Hjälptygel! Martingalen är 100 gånger snällare än en halsförlängare eftersom martingalen bara verkar när hästen slår upp huvudet.

En gummisnodd kan säkert vara bra någon gång på någon enstaka häst, men jag har bara negativa erfarenheter av dessa hjälptyglar.

Lär dig att rida hästen i en balanserad och bra form istället för att använda gummisnodd...

Nja.. jag tror inte en halsfölängare kan användas så rätt, dvs jag tror inte den kan göra några större underverk rent generellt.

Jag har hjälp, massor med hjälp ;) Då behöver jag inte min GUMMISNODD eftersom jag har ett annat träns ;)

Då skulle du nog gilal vår utstyrsel när vi konditionstränar ;) 1 st grimma, 1 st grimskaft, 1 st häst (med fyra skor och 24 söm;) ), 1 st ryttare (med käder å sådär) med 1 st hjälm OCH sist men inte minst den underverksgörande lilla gummisnodden :rofl:

Halsförlängaren är en hjälptygel ja.

Näe du, vad är skillnaden mellan en styck halsfölängare och en liten gummisnodd? Ganska stor vill jag påstå :smirk:

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 321
Senast: As_Vegas
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 365
Senast: Araminta
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna... 2
Svar
22
· Visningar
3 782
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Vad har ni för klösträd?