"Gummistövlar" till hästen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Minizapp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 010
M

Minizapp

Hej. Min pålle har bara skor fram, vilket funkar jättebra men nu tänkte jag prova att ta av framskorna några månader här på vintern.

Tycker det verkar bra att låta hovarna "vila" lite från skor och spik.
Bor i Skåne där marken ofta är väldigt blöt och mjuk och dessutom så rider jag inte lika mycket ute på "sandpappers-grusvägarna" eftersom det är mörkt tidigt. (Är lite mörkrädd i skogen :o ) Ridhuset har jag ca 10 min skrittväg till och där är ju mjukt.

Men så funderar jag på hur jag gör när det blir så där snorhalt/isbana?
Då kan jag ju inte brodda om han inte har skor! :confused:

Vet att det finns såna där Boots som är broddade. Är de bra? Vad kostar de? Vilka sorter finns det? Är det svårt att "få till" rätt storlek?

Sv: "Gummistövlar" till hästen

Jag har inte skor på vintern på min häst men hon halkar knappt något även om det är lite halt. Ja vila från skor är ju aldrig fel! Och hur många dagar på året är det ren isgata? Den dagenkan man ju rida någon annanstans eller skippa ridningen lr? Tycker det verkar onödigt att lägga pengra på ett par såna boots!

Hej. Nja, onödigt tycker jag inte det är. Förra vintern var det långa perioder när jag faktiskt inte kunde rida på många dagar. Vägen från stallet sluttar ganska mycket vare sig jag ska till ridhuset eller rida ut i skogen. Jag hade ju skor på honom då och broddade såklart men det var ändå läskigt.

Här i Skåne är det ofta blötsnö som smälter på dagen så att det rinner vatten i våra backar. Sen kommer kvällen och natten när det fryser och det blir rena isbanan som stupar nedåt :eek:

Så därför tycker jag inte att det är onödigt för min del. En billig "försäkring" mot hemska sträcknings-skador och omkullridningar. :)

Så jag efterlyser fortfarande tips om boots som går att brodda och vilka erfarenheter ni har av dem.:)

Easyboot epics är superbra (köp inte för stora bara) och går att brodda. Har inte broddat mina än men ska göra det nu.

Men om hästen inte varit barfota innan så är inte vintern bästa tiden att dra av skorna. Det blir lätt knöligt i marken och när det fryser på det så är det inte roligt för ovana barfotahovar. Jag hade väntat till våren.

MVH Hanna (som har två barfotahästar)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 165
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 640
Hästvård Min häst har som årets nöje haft att förstöra sina hovar. Just nu har han 2 plastade hovar (VF o HB, HB endast lite), skos var 5:e vecka...
Svar
11
· Visningar
1 922
Senast: Kivina
·
Hästvård Har ägt min häst i 2,½ år och han har hela tiden haft superhovar, tills att jag bytade hovslagare i höstas, sedan har det bara gått...
Svar
7
· Visningar
1 775
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka