Gymnasieval

Nu finns det ju gymnasieingenjörsutbildningar igen också. Kan låta långt med 4 år men det ingår praktik och är ändå snabbare än 3+3 år som till högskoleingenjör. Långt ifrån alla ingenjörer sitter på kontor. Framförallt gymnasieingenjörer kan ha ett mer varierat arbete. Eftersom ett stort antal ingenjörer "försvann" när man flyttade utbildningen till högskolan är det skriande brist på ingenjörer i många branscher. En del stora företag (ex ABB, Skanska) bedriver egen gymnasieutbildning med goda möjligheter till anställning direkt.
 
Jo, det är en sak jag funderar över med elektrikerbiten. Har visserligen främst tänkt på händerna som största problemet där, de är inte så glada för tillfället. Men mycket möjligt att axlarna skulle ha klagomål också.

Vad finns det för något som inte sliter (så mycket) på lederna? Vill verkligen inte gå något som är mycket stillasittande eller likt grundskolan, det känns bara tråkigt.
Hur funkar det med fordonsinriktning? Är det också mycket belastning på lederna?

Vet inte om djurvårdargymnasie passar, då blir man väl djursjukskötare? Tror inte att det hade passat mig att jobba som medhjälpare på veterinärkliniker, men tack för tipset!
Men naturbruk inriktning lantbruk (vet inte om det heter just det, men något sådant) skulle kanske passa. Eller det är kanske samma? Har för mig att man blir djurskötare då, har ganska dålig koll... måste googla mer.

Ja, det blev lite stressigt. Tack!
Om du redan nu är under utredning för en av de reumatiska diagnoserna så skulle jag bestämt avråda dig från att utbilda dig till ett praktiskt yrke. Ja, det är ett jättetråkigt råd, men faktum är att risken är stor att du successivt blir sämre i dina ledbesvär och det är ingen fördel då att ha ett yrke där man har sin kropp som arbetsredskap.
För att svara på en konkret fråga - det är inte säkert att t.ex fordon sliter på lederna. Men du kan få problem att jobba med det om värk i händer/fingrar påverkar din finmotorik.

Som svar på din trådstart:
Hur ska man tänka vid gymnasieval egentligen?
Innan har det varit självklart att söka till ridgymnasium, men nu vet jag inte riktigt. Är lite tveksam till att jobba med hästar som typ hästskötare, av flera anledningar.
Mitt råd brukar vara att skilja på intresse och utbildning. Fortsätt med hästarna som intresse och hobby, men utbilda dig till något du kan jobba med och tjäna pengar på. För gymnasievalet skulle jag, likt tidigare svarande, råda dig att läsa ett högskoleförberedande program. Då är framtiden öppen för olika yrkesval. Du behöver inte bestämma dig nu utan skjuter det beslutet på framtiden. Med högskolebehörighet står det dig fritt att utbilda dig till yrken inom vitt skilda områden i framtiden. Den har du nytta av både direkt efter gymnasiet (om du vill fortsätta direkt till högskola) och senare i livet (om du vill börja på högskola senare eller kanske skola om dig till annat yrke om 25 år).
 
Jag var helt inne på att läsa något med häst i princip fram till nian, jag kunde inte tänka mig att jobba med något annat än hästar överhuvudtaget. Sen sa min dåvarande stallägare faktiskt till mig att tänka mig för och hellre ha hästarna som en hobby och jobba med något som ger en lön som kan försörja det hästintresset på den nivån jag vill istället. Det i kombination med att om jag skulle gått naturbruk, som var i princip enda alternativet på "min tid", så hade jag varit tvungen att flytta och bo på internat och det var jag verkligen inte mogen för som femtonåring, fick mig faktiskt att tänka om.

På den tiden var alla program högskoleförberedande, men jag valde samhäll som var hyfsat brett och med möjlighet att läsa till kurser som gav meritpoäng vid ett eventuellt val till högskola. Jag har exempelvis läst det som på min tid hette naturkunskap B, matte C och tyska steg 4 som skulle ge extra meritpoäng (plus engelska C som ingick i mitt program) för att höja mina poäng.

Du ska självklart välja det som känns rätt och riktigt för dig, och som intresserar dig. Jag valde exempelvis bort natur som förmodligen hade öppnat ännu fler dörrar naturligt vid högskoleantagningar senare för att de ämnena inte har intresserat mig alls, ever. Men idag är jag väldigt tacksam att jag har en lön som gör det möjligt för mig att bekosta egen häst istället för att mocka åt andra dagarna i ända.
 
Jag stämmer in med de som säger välj något kul med grundläggande högskolebehörighet, om du inte vet att du vill läsa en linje som ger jobb.

Om du vill läsa häst, men inte bli hästskötare kan annat program med specialidrott (om det finns kvar?) vara en möjlighet? Eller att läsa häst på ett naturbruksgymnasium, som ger en bredare grund inom djurvård än ett ridgymnasium?
Många har också möjlighet till naturvetenskapliga kurser.
 
Jag är studie- och yrkesvägledare och rekommenderar dig starkt att ta kontakt med en Syv på din skola.
Då får du hjälp med att bolla dina tankar, hjälp att kolla upp saker, kanske går det att ordna studiebesök på olika skolor/ program/ inriktningar?
Ett annat tips är även att titta in på sidan jobbafrisk.se. Det är de arbets- och miljömedicinska klinikerna i landet som tagit fram sidan och den syftar just till att ge kunskaper till både elever, vårdnadshavare, arbetsgivare och olika professioner kring risker och medicinska krav i olika yrken. Detta för att förhindra sjukdom och arbetsskador under arbetslivet. Vissa inriktningar på gymnasiet kräver tex ett tjänstbarhetsintyg för att eleven ska få utföra de praktiska momenten. Kan inte eleven uppvisa ett sådant kan hen inte heller slutföra utbildningen.
Med det sagt så är det i slutändan ändå du som elev som väljer vad du vill läsa på gymnasiet. Men genom att samla på dig så mycket information som möjligt redan nu då blir du medveten och mer förberedd på att det antagligen kommer att krävas förändringar under ditt arbetsliv beroende på hur dina besvär utvecklar sig med tiden.
Lycka till! 😊
 
Om du redan nu är under utredning för en av de reumatiska diagnoserna så skulle jag bestämt avråda dig från att utbilda dig till ett praktiskt yrke. Ja, det är ett jättetråkigt råd, men faktum är att risken är stor att du successivt blir sämre i dina ledbesvär och det är ingen fördel då att ha ett yrke där man har sin kropp som arbetsredskap.
Bara för att det är en praktisk linje så är det ju inte självklart att man har kroppen som arbetsredskap. I alla fall inte för tyngre arbeten. Inom t ex teleteknik och även annan el är det vad jag vet inte nödvändigtvis tungt arbete. Men är man beroende av finmotorik och får problem med händerna håller jag med dig.

En praktisk linje innebär inte heller att man kommer att arbeta "praktiskt" resten av yrkeslivet. Flera i min närhet har efter några år gått vidare till yrken som är mer ingenjörslika. Att ha den praktiska utbildningen/erfarenheten kan vara värdefullt i framtida "skrivbordsarbete".
 
Hur ska man tänka vid gymnasieval egentligen?
Innan har det varit självklart att söka till ridgymnasium, men nu vet jag inte riktigt. Är lite tveksam till att jobba med hästar som typ hästskötare, av flera anledningar.

Är under utredning för en psoriasis/ psoriasis artrit, vilket påverkar en hel del i ridningen och rent allmänt. Klarar t ex inte av hoppning särskilt bra, ffa inte när det är kallt.

Har av ovanstående anledningar även kollat lite på andra praktiska gymnasier, framför allt el. Är det någon här som gått på gymnasium med inriktning el? Har även kollat lite på hundgymnasium, vi har inte riktigt någon hund som passar men det går nog att lösa. Är det någon här som gått på hundgymnasium så berätta gärna om hur det var :)

Eller ska jag satsa på ridgymnasium och hoppas att det funkar? Är ju hästarna som är mitt största intresse, det släpper jag inte oavsett.

Nu blev det här ganska rörigt, men berätta gärna om era erfareheter och tankar av gymnasium och då framför allt de praktiska (men gärna andra med) :)

Så länge du blir behörig till universitetet så spelar inte övrig inriktning på gymnasiet särskilt stor roll, utöver att du ska tycka om det och bli godkänd i dina ämnen.

Vill du sedan läsa yrkeshögskola eller på universitet så står det dig ju fritt att välja inriktning då.

Däremot för den som vet att hen vill exempelvis in på läkarlinjen så är det ju smart att läsa ett program som ger Ma4 och rätt behörigheter i naturämena - men det går också att läsa upp senare både på komvux, folkhögskola, och högskola.

Skillnaden kanske kan vara om du inte vill läsa alls efter gymnasiet, utan vill bli direkt klar för ett yrke? Då är det inte så lämpligt att välja en inriktning som du rent fysiskt inte kommer klara.
 
Så länge du blir behörig till universitetet så spelar inte övrig inriktning på gymnasiet särskilt stor roll, utöver att du ska tycka om det och bli godkänd i dina ämnen.

Vill du sedan läsa yrkeshögskola eller på universitet så står det dig ju fritt att välja inriktning då.

Däremot för den som vet att hen vill exempelvis in på läkarlinjen så är det ju smart att läsa ett program som ger Ma4 och rätt behörigheter i naturämena - men det går också att läsa upp senare både på komvux, folkhögskola, och högskola.

Skillnaden kanske kan vara om du inte vill läsa alls efter gymnasiet, utan vill bli direkt klar för ett yrke? Då är det inte så lämpligt att välja en inriktning som du rent fysiskt inte kommer klara.
Här måste jag som Syv protestera lite.
Vet man att man vill läsa vidare på universitet/ högskola så är det självklart bra att välja ett ett program/ inriktning som ger behörighet till högskola och universitet.
Men, du kan även få högskolebehörighet via ett yrkesprogram om du väljer att läsa till de kurser som fattas, oftast Svenska 2 och 3. Sedan kräver många högskole/universitetsutbildningar även Matte 2 och Engelska 6 som särskild behörighet. Därför kan det vara bra att kolla upp vad man behöver läsa för att bli behörig till de utbildningar man är intresserad av.
Till Yrkeshögskolan är du behörig så länge du har en gymnasieexamen, oavsett om den är högskoleförberedande eller inte. Antagningskraven till YH är ganska generösa men en del utbildningar kräver vissa kurser som särskild behörighet.

Högskolebehörighet är inte ett måste. Det viktigaste är att du gör ett val som känns bra och som du klarar av att genomföra på ett för dig bra sätt. Kommer man på att man behöver högskolebehörighet senare i livet går det alltid att ordna genom att läsa komvux eller folkhögskola.
Idag saknas det mest folk med gymnasiekompetens i arbetslivet, därav att regeringen vill göra yrkesprogrammen mer attraktiva. Går man ett yrkesprogram kan man i de allra flesta fall gå ut direkt i jobb efter gymnasiet, många får även en anställning redan under gymnasietiden.

Det är därför viktigt att du pratar med din Syv som har koll på vad det är som gäller kring olika utbildningar/ behörigheter osv.

Kom ihåg att det är ditt val, inte dina kompisars, dina föräldrars, dina lärares eller någon annans 💪🏻
 
Jag funderar lite på genusaspekten i det här med rekommendationer om gymnasieval. Flickor uppmanas att läsa (framförallt) teoretiska linjer och oavsett är det viktigt att det är högskoleförberedande. Om de sedan av någon anledning inte läser vidare (direkt) hamnar de ofta i tunga jobb med låg lön och ofta osäkra anställningsförhållanden. För några år eller hela livet.

Ingen lyfter på ögonbrynet om en kille vill välja en praktiskt linje som direkt ger jobb och en god inkomst. Om flickor ska välja praktiska linjer är de inriktade på deras hobby. Som till skillnad från killars hobbyer inte ger lika säkra och välbetalda jobb.

Tillspetsat jag vet. Och det finns många bottnar, en del av de killar som går praktiskt hade kanske passat (bättre) som civilingenjörer och har svårt att ställa om. Det finns också många fler "manliga" yrken som man kan få genom gymnasiet än vad det gör för flickor, och de "kvinnliga" yrken som (numera) är högskoleutbildningar tenderar att var mindre välbetalda. Om jag förstått det hela rätt; högst tveksamt om det lönar sig rent ekonomiskt att läsa till dem jämfört med vissa "gymnasieyrken". Att killar lämnat/lämnar vissa yrken både beror på och medför att lönerna inom de yrkena går ner.

Självklart ska ingen uppmanas att välja en bana som man inte är intresserad av bara för att ändra på samhället eller bättre arbetsplatser. Men vi skulle kunna uppmuntra dem som vill välja könsöverskridande, kanske speciellt tjejer som vill in på praktiska program.

Väl medveten om att jag drar det till ytterligheter. Det finns MÅNGA nyanser. Jag brukar också rekommendera högskoleförberedande. Men tycker att det är intressant att reflektera över varför.
 
Jag gick hästhållning och det var så jävla roligt! Inte jobbat en sekund med hästar efteråt, men kunde inte vara mer nöjd med min gymnasietid 😁
Bodde på internat och det var fantastiskt! 😁
Läste dock till Historia A och Matte N som inte ingick, och sedan engelska B i efterhand.

Skulle jag gjort om det nu (femton år senare) hade jag gärna gått hund 😁
 
Tack till alla som svarat, även om jag inte svarar alla läser jag och uppskattar era synpunkter :)

Nu har jag sökt, el och hästhållning. Känner att el är nog smartast i längden då det ger jobb som jag är intresserad av, men hästhållning känns roligast så vad jag kommer gå vet jag inte. Helst hade jag velat gå någon kombination.

Kanske söker något helt annat till slutgiltliga valet, tror dock inte det. Även om lederna inte uppför sig något vidare så tänker jag inte söka någon teoretisk linje, jag vill gå ett yrkesprogram. Sen vill jag även att det ska vara högskoleförberedande så att jag kan läsa vidare sen, men jag vill ha möjlighet till jobb direkt (ska visserligen gå som lärling om man ska bli elektriker men det är inte riktigt samma sak). Vill inte heller ha ett alltför stillasittande jobb.
 
Vet inte hur påverkad du är av dina leder, men du har ingen medicinering i dagsläget?

Jag har reumatism som går i skov, jag äter tung medicin i skoven. Däremellan mår jag hur bra som helst, som vanligt liksom.

Jag gick yrkesprogram (hotell o Restaurang) och för MEJ har det alltid fungerat att jobba i skoven. Det är absolut inte lika för alla.
Däremot är det bra att röra sej så mycket som kroppen tillåter. Man ska inte få ont men man bör nog försöka vara så rörlig man kan.

Därför var det bra att jag INTE hade ett stillasittande arbete då jag definitivt blir mycket mera påverkad och stel och får mer ont.
Mitt rörliga jobb har helt enkelt gjort att jag kunnat må tillräckligt bra i skoven. Sporrat mej att röra på mej.
De timmar jag blivit stillasittande på kontoret har påverkat mej mycket mer negativt än vad en rörlig dag gör.
 
Jag funderar lite på genusaspekten i det här med rekommendationer om gymnasieval. Flickor uppmanas att läsa (framförallt) teoretiska linjer och oavsett är det viktigt att det är högskoleförberedande. Om de sedan av någon anledning inte läser vidare (direkt) hamnar de ofta i tunga jobb med låg lön och ofta osäkra anställningsförhållanden. För några år eller hela livet.

Ingen lyfter på ögonbrynet om en kille vill välja en praktiskt linje som direkt ger jobb och en god inkomst. Om flickor ska välja praktiska linjer är de inriktade på deras hobby. Som till skillnad från killars hobbyer inte ger lika säkra och välbetalda jobb.

Tillspetsat jag vet. Och det finns många bottnar, en del av de killar som går praktiskt hade kanske passat (bättre) som civilingenjörer och har svårt att ställa om. Det finns också många fler "manliga" yrken som man kan få genom gymnasiet än vad det gör för flickor, och de "kvinnliga" yrken som (numera) är högskoleutbildningar tenderar att var mindre välbetalda. Om jag förstått det hela rätt; högst tveksamt om det lönar sig rent ekonomiskt att läsa till dem jämfört med vissa "gymnasieyrken". Att killar lämnat/lämnar vissa yrken både beror på och medför att lönerna inom de yrkena går ner.

Självklart ska ingen uppmanas att välja en bana som man inte är intresserad av bara för att ändra på samhället eller bättre arbetsplatser. Men vi skulle kunna uppmuntra dem som vill välja könsöverskridande, kanske speciellt tjejer som vill in på praktiska program.

Väl medveten om att jag drar det till ytterligheter. Det finns MÅNGA nyanser. Jag brukar också rekommendera högskoleförberedande. Men tycker att det är intressant att reflektera över varför.
Det här tycker jag är ett väldigt intressant ämne som är viktigt att ta upp.

Vi fick möjlighet att gå på visning på två olika linjer på gymnasiet i staden här. Jag valde tillsammans med min kompis (då ingen av oss har för avsikt att gå där eller på någon linje som fanns där kändes det inte så viktigt) musik och el. Min kompis (som mig veterligen är tjej) tyckte att det kändes konstigt att kolla på elprogrammet, exakt varför vet jag inte. Musik var något hon var mer bekväm med trots att ingen av oss har något som helst intresse för det.

Dagen som vi skulle kolla på det var hon tyvärr sjuk, så jag gick själv.

På elen var det ingen tjej iaf första vändan (var två omgångar), utan bara ett gäng killar (eller jag uppfattade dem som killar) och så jag som är ickebinär. Det var nästan bara killar i klassen också, men tror att det var kanske två tjejer. Tror att det enbart var manliga lärare.

På musiken var det bara en annan den omgången, vad denne var vet jag inte då det inte var övertydligt och jag inte frågade. Det var iaf bara kvinnliga lärare och elever där.

Av det jag såg gick ingen tjej åt det praktiska hållet (el och industri) utan de gick till något av de teoretiska samt barn och omsorg. Är väl inget fel med det, klart att de ska gå och kolla på det som känns roligast. Men det skulle förvåna mig om ingen tjej i nian i hela kommunen egentligen hade tyckt att det var roligast att kolla på el eller industri.

Där min mamma läste till rörmokare fanns det en annan tjej/kvinna bland eleverna totalt, samt någon kvinnlig lärare.

Jag funderar främst över varför det är så, och hur ändrar man på det?
Tjejer vill inte gå bland massa killar, killar vill visa att de är manliga och bägge följer normen? Undrar över var ickebinära och andra genderqueera brukar välja, min gissning är att de främst följer normen för det könet de inte föddes in till att vara, men det är bara en gissning.
 
Jag funderar lite på genusaspekten i det här med rekommendationer om gymnasieval. Flickor uppmanas att läsa (framförallt) teoretiska linjer och oavsett är det viktigt att det är högskoleförberedande. Om de sedan av någon anledning inte läser vidare (direkt) hamnar de ofta i tunga jobb med låg lön och ofta osäkra anställningsförhållanden. För några år eller hela livet.

Ingen lyfter på ögonbrynet om en kille vill välja en praktiskt linje som direkt ger jobb och en god inkomst. Om flickor ska välja praktiska linjer är de inriktade på deras hobby. Som till skillnad från killars hobbyer inte ger lika säkra och välbetalda jobb.

Tillspetsat jag vet. Och det finns många bottnar, en del av de killar som går praktiskt hade kanske passat (bättre) som civilingenjörer och har svårt att ställa om. Det finns också många fler "manliga" yrken som man kan få genom gymnasiet än vad det gör för flickor, och de "kvinnliga" yrken som (numera) är högskoleutbildningar tenderar att var mindre välbetalda. Om jag förstått det hela rätt; högst tveksamt om det lönar sig rent ekonomiskt att läsa till dem jämfört med vissa "gymnasieyrken". Att killar lämnat/lämnar vissa yrken både beror på och medför att lönerna inom de yrkena går ner.

Självklart ska ingen uppmanas att välja en bana som man inte är intresserad av bara för att ändra på samhället eller bättre arbetsplatser. Men vi skulle kunna uppmuntra dem som vill välja könsöverskridande, kanske speciellt tjejer som vill in på praktiska program.

Väl medveten om att jag drar det till ytterligheter. Det finns MÅNGA nyanser. Jag brukar också rekommendera högskoleförberedande. Men tycker att det är intressant att reflektera över varför.
Det här är en mycket intressant disskusion tycker jag! (Kanske en helt egen tråd?)

Om jag hade vetat vad jag vet idag, så hade jag gått tekniskt gymnasium just för att få den bredd att välja in på intressanta yrken som jag DÅ inte ens visste fanns.
Nu har livet löst sig ändå för min del, men det har självklart varit en tuffare process att komma dit man vill - så mig är det inte synd om vill jag poängtera.
(och så hade jag en osedvanligt dålig studievägledare på högstadiet och dom hoppas jag är ett utdött släkte! Jag kan även relatera till dagens studievägledare som min junior har haft som verkligen har varit guld, med massor av kunskap, information, inspiration och TID för eleverna :heart)

Men tillbaka till genus så finns det idag inga yrken som är bättre eller sämre beroende på vilket kön man har. Gårdagens "tunga" jobb finns det idag nästan inga kvar av.
Det är snarare att man måste bli presenterad för vad det finns för olika arbeten ute i samhället, dom är ju långt fler än det som gymnasieskolorna/skolverket radar upp. Och dom är mycket mer komplexa.
För att ge ett ex; "projektledare". Jag har inte sett det arbetet skrivas någonstans, och det beror säkert på att det är ett väldigt komplext jobb. Men det är som om det inte ens finns...
 
Vet inte hur påverkad du är av dina leder, men du har ingen medicinering i dagsläget?

Jag har reumatism som går i skov, jag äter tung medicin i skoven. Däremellan mår jag hur bra som helst, som vanligt liksom.

Jag gick yrkesprogram (hotell o Restaurang) och för MEJ har det alltid fungerat att jobba i skoven. Det är absolut inte lika för alla.
Däremot är det bra att röra sej så mycket som kroppen tillåter. Man ska inte få ont men man bör nog försöka vara så rörlig man kan.

Därför var det bra att jag INTE hade ett stillasittande arbete då jag definitivt blir mycket mera påverkad och stel och får mer ont.
Mitt rörliga jobb har helt enkelt gjort att jag kunnat må tillräckligt bra i skoven. Sporrat mej att röra på mej.
De timmar jag blivit stillasittande på kontoret har påverkat mej mycket mer negativt än vad en rörlig dag gör.
Nej, jag har ingen medicinering som är annat än lokalbehandling. Har kortison till ett finger nu och gissar att jag ska ha det även till några fler snart, men det är svårt att få tid annat än akut.
Jag får också sämre perioder, främst över vintern. På sommaren har jag knappt märkt av det alls men anpassar ju en del utan att tänka på det (som att jag aldrig hoppar av hästarna, jag kliver ner sakta). Under de sämre perioderna (1-3 månader oftast) har jag svårt för att gå några längre sträckor, men det verkar funka bättre att cykla för att inte bli stillasittande. Att rida i hoppsadel funkar inte då, lugna turer i dressyrsadel funkar bättre.

Sen har jag sämre dagar under de dåliga perioderna också, då det också är i muskelfästen/ muskler och lite överallt annars. Typ rejäl träningsvärk fast annorlunda. Men det är inte många dagar så tänker att det borde funka ändå.

Men jag tänker nog som dig, stillasittande är inte optimalt för lederna och inte heller något jag trivs med. Frågan är bara hur mycket rörelse som funkar utan att göra det sämre, för det varierar och förändras över tid verkar det som.
 
Jag gick hästhållning och det var så jävla roligt! Inte jobbat en sekund med hästar efteråt, men kunde inte vara mer nöjd med min gymnasietid 😁
Bodde på internat och det var fantastiskt! 😁
Läste dock till Historia A och Matte N som inte ingick, och sedan engelska B i efterhand.

Skulle jag gjort om det nu (femton år senare) hade jag gärna gått hund 😁

Shit, matte N är avancerade grejer! 😁

Förlåt, var bara tvungen 🙄
 
Jag gick också naturbruksgymnasium med inriktning djurvård, aldrig jobbat med djur efter detta men är också SÅ nöjd med min studietid!

Jag la till historia och matte för att bli behörig till högskolan, det var vi flera som gjorde.

Angående din utredning har jag väldigt svårt att tro att skolan ska kunna tvinga dig till något du inte klarar av. Om du inte kan mocka 20 boxar pga en viss diagnos så får de väl anpassa det till dig.
 
Det här tycker jag är ett väldigt intressant ämne som är viktigt att ta upp.

Vi fick möjlighet att gå på visning på två olika linjer på gymnasiet i staden här. Jag valde tillsammans med min kompis (då ingen av oss har för avsikt att gå där eller på någon linje som fanns där kändes det inte så viktigt) musik och el. Min kompis (som mig veterligen är tjej) tyckte att det kändes konstigt att kolla på elprogrammet, exakt varför vet jag inte. Musik var något hon var mer bekväm med trots att ingen av oss har något som helst intresse för det.

Dagen som vi skulle kolla på det var hon tyvärr sjuk, så jag gick själv.

På elen var det ingen tjej iaf första vändan (var två omgångar), utan bara ett gäng killar (eller jag uppfattade dem som killar) och så jag som är ickebinär. Det var nästan bara killar i klassen också, men tror att det var kanske två tjejer. Tror att det enbart var manliga lärare.

På musiken var det bara en annan den omgången, vad denne var vet jag inte då det inte var övertydligt och jag inte frågade. Det var iaf bara kvinnliga lärare och elever där.

Av det jag såg gick ingen tjej åt det praktiska hållet (el och industri) utan de gick till något av de teoretiska samt barn och omsorg. Är väl inget fel med det, klart att de ska gå och kolla på det som känns roligast. Men det skulle förvåna mig om ingen tjej i nian i hela kommunen egentligen hade tyckt att det var roligast att kolla på el eller industri.

Där min mamma läste till rörmokare fanns det en annan tjej/kvinna bland eleverna totalt, samt någon kvinnlig lärare.

Jag funderar främst över varför det är så, och hur ändrar man på det?
Tjejer vill inte gå bland massa killar, killar vill visa att de är manliga och bägge följer normen? Undrar över var ickebinära och andra genderqueera brukar välja, min gissning är att de främst följer normen för det könet de inte föddes in till att vara, men det är bara en gissning.
Jag gick ett industritekniskt program som var klart dominerat av killar, vi var 2 tjejer i klassen och 18 killar. I de övriga klasserna såg det likadant ut och när jag tog studenten så hade det inte sökt in en tjej på de 3 åren jag gick där.

Det jag fick höra då var att vi som gick den linjen inte ville utvecklas som personer, att vi var hopplösa m.m. av andra tjejer och även vissa lärare, vilket avskräckte andra som senare berättat att de faktiskt ville söka men vågade inte stå emot grupptrycket. Det är nog inte hela sanningen men möjligen en del i varför en del linjer blir mansdominerade och en del kvinnodominerade.

Idag är jag glad över att jag gick den linjen, även om jag inte jobbat som vare sig svetsare eller plåtslagare sen jag var 22. Men det har gett med sig en gedigen kunskap som jag kan använda idag som produktionsplanerare på ett industriföretag. :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 419
Senast: Grazing
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 014
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp